Annons:
Etikettridning
Läst 6515 ggr
KnutKrut
2013-01-15 14:13

Bralla - sitta kvar

Hur brallar eran häst och hur gör du för att sitta kvar?`

Min förra häst var lång i kroppen och hade böjd rygg och stabil baktill. Hon brallade i galoppen när vi red ut och hon var glad. Då sänkte hon bakdelen och for upp med bakdelen så att hon sparkade jättehögt. Eftersom hon sparkade så högt satte hon sällan huvudet mellan frambenen för då hade hon väl knäckt nacken av sig. Så hon var ganska enkel att sitta kvar på även om hon brallade stort. Det gick att luta sig bakåt ordentligt och hålla emot i stigbyglarna.

Hästen jag har nu är kort och rak i kroppen och inte så vinklad bak. Han skjuter iväg med alla fyra och brallar mer energiskt, hårt och snabbt. Inte i galoppen utan när han är busig och skulle vilja fara iväg i full fart och leka. Tycker att han är svår att sitta på för han skjuter liksom iväg mig och jag lyfter ur sadeln. Har inte riktigt kommit på någon bra teknik än (inte för att han ska bralla, men det kan ju hända ändå om hästen är pigg och glad. Det är alltså busbrall och inte protester)

Annons:
Offbeat
2013-01-16 00:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag kan nog kalla mig något av en expert i ämnet. Har haft min häst i lite mer än fem år nu, han var gudasnäll som fyraåring men ju mer kondis och koll han fick desto mer började han bralla ute i skogen. När han var fem och sex så vågade jag inte galoppera i skogen alls för jag bara sköts av som skjuten ur en kanon. Landade alltid på knäna/alla fyra en bit framför honom (han hade alltså slungat mig huvudstupa famåt och sen stannat för att kunna njuta av sitt verk och titta på mig flygandes genom luften.)
Började sedan rida ut med graman och galoppera sakta, kort och bara korta bitar i taget. Han bockade ibland ändå men mer kontrollerat och jag lärde mig hantera det. Nu är han tio år och jag rider ut utan graman oftast och skrattet går inte att hålla tillbaka när han börjar hålla på med sina fasoner.
Han är byggd i lite nedförsbacke med kort krummig rygg så bockarna blir ganska hårda och rejäla, men mitt trick är att alltid ha en knuten näve mot manken/strax framför för att kunna hålla mig själv i en upprät position. Har ofta martingal med bara för att jag vill ha ringen runt halsen att hålla i om det behövs :)
På bilden är det bara en liten, liten bock om man jämför med vad han kan åstakomma (och ni ser ju vart min hand är) och peppar, peppar ta i trä så har jag suttit kvar i mer än ett år nu!

Pelzi
2013-01-16 09:04
#2

Galoppera bara i uppförsbackar då kan dom nästan inte bock alls lika högt som på vanigt plant underlag.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Offbeat
2013-01-16 11:18
#3

Har inte så mycket uppförsbackar att välja på och tycker inte det gör något att han bockar ibland :)

MillaJ
2013-01-16 12:07
#4

Jag har haft "tur" med mina hästar och inte haft några direkta "bockare" sedan min första ponny för en massa år sedan.
08:an jag har nu är hur snäll som helst, både att rida ut och rida på banan -MEN han kan få ryck :p Jag har haft honom i 1,5 år och det har hänt 3ggr på denna tiden att han bara exploderar, och när han väl bockar så är det rodeostyle där hela hästen är formad som ett uppochnervänt U, huvudet mellan frambenen och sådär 10-15 språng i rad…. Har åkt av en av gångerna men det var mest för att han exploderade när jag höll på att sitta upp och inte hade hunnit "landa" i sadeln än och ta stigbyglarna…

05:an har jag haft sedan hon var föl och hon har aldrig (inte vad jag kan minnas) bockat med mig på -förrän för nån vecka sedan när vi skulle galoppera ute. Hon är dock lätt att sitta kvar på då hon inte drar ner huvudet eller bockar så högt -det liknar mest kaninskutt :p

Emshify
2013-01-16 17:16
#5

Min första häst var världsmästare på att bocka. Hon var ett sto med stoooort S på 12 år, 162 cm hög och nätt och smidig i kroppen. Med andra ord hade hon de bästa förutsättningarna för att åstadkomma hemska bocksprång och krumelurer, men det var bara vid hoppning och då berodde det på att hon tyckte att det var så roligt. ;) Jag var bara 11 år då och jag vet inte hur många gånger jag flög av henne, men efter att ha haft henne i sådär 1 år hade jag lärt mig hur jag skulle sitta kvar och då var jag i princip omöjlig att få av, med mina långa ben och allt. ;D
Jag gjorde så att jag, tvärtemot dig, ställde mig upp i lättsits. Jag tycker att det är bättre än att luta sig bakåt eftersom man då inte får samma "skjuts" framåt i bocksprånget. Sen är det bara att ta mantag och driva på ordentligt framåt så att de inte hinner bocka. :)

PennyScarlett
2013-01-16 19:30
#6

Jag rider barbacka. Det är min stora lösning här i livet när det kommer till hästar. Visst åker man av ett par gånger, eller hänger upp och ner i halsen på hästen, men efter ett par gånger så får man kläm på det och då är man jäkligt hardcore! ;D haha

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
ella99bella
2013-01-17 16:42
#7

Min häst Molly bockar VÄLDIGT högt herregud säger jag bara. Men efter ett tag sitter jag oftast kvar. Jag rider också mycket barbacka och har fått superbalans och följsamhet av det.:)

Mvh/Ellen<3Glad

reginabeehaven
2017-03-24 13:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag hjälper att rida in en ridskolehäst så har inte lika lätt att lära mig sitta kvar då jag bara rider 2ggr i veckan. När hon bockar så stegrar hon och sen bockar hon 5,6 ggr och vips så är man i backen. Har nån tips på hur jag ska göra en bild på henne.

axa
2017-03-27 20:43
#9

Jag har den perfekta hästen som aldrig brallar med mig på ryggen 😃 Tror att han aldrig ens skulle komma på tanken att göra det, han har en väldigt bra inställning.

Upp till toppen
Annons: