Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 996 ggr
examynia
2012-10-09 10:49

"täckesfläng.."

de är så att jag vill ha min häst otäckt i vinter.. har haft förra året så vet att han klarar de.. men sen är grejen såhär.. att jag jag ibland kan bestämma mig för att tex rida dagen efter å vill inte riskera att han blir blöt av regn eller snö. å tänkte då i såfall slänga på ett täcke dagen innan så han har de på sig.. så jag slipper ha honom blöt..å sen nr jag är klar ha han otäckt igen.

eller om de helt enkelt regnar å snöar mycket å flera dagar i sträck.. å ha täcke på honom å sen ta av honom å ha han avtäckt annars..

vad tycker ni om att man gör så? tycker ni de är okej eller tycker ni att man får välja?

är de nån fara att bara ha täcke på när de är som värst busväder å sen ha naket i övrigt?

ja vad tycker ni om detta täckesfläng helt enkelt?

Annons:
Praefatio
2012-10-09 10:58
#1

Det spelar ingen roll så länge som du bara har ett fleecefodrat regntäcke, dvs så länge som temperaturskillnaden inte blir stor. Vintertäcke ena dagen och naken andra dagen är inte snällt.

Tänk på att välja just fleecefodrat. När du lägger på hästen ett täcke så trycker du ner vinterpälsen och de luftfickor som är så oerhört viktiga för pälsens förmåga att hålla värmen försvinner. Hästen fryser med andra ord mer än den gjorde utan täcke. Med ett fleecefoder i täcket så kompenserar du upp det så att hästen slipper frysa.

examynia
2012-10-09 14:21
#2

jo har tänkt med fleece då jag har ett par sådana redan som han kan ha så de är de de får bli i såfall..

ahaaa okej då vet jag hur de funkar åxå=).. så de är alltså bättre hur eller hur med fleecfoder än såndant där tunnt tyg som är inne i en del regntäcken?

Praefatio
2012-10-10 11:16
#3

Ja, de täckena med tunt foder är ofodrade, dvs har ingen värme. De är toppenbra nu när det inte är kallt, men så fort vi går under minusgrader bör man ha fleecefodrat.

examynia
2012-10-10 11:23
#4

aha okej tack=) så då får de bli så,, naket så han får päls osv å sen m jag vet att jag ska rida eller om de är mycket regn/snö så får de åka på för att sedan åka av när de är fint igen=)

CelsiusT
2012-10-10 13:32
#5

Jag gör precis så som du beskriver. Jag har inget täcke på normalt sett men om det är busväder så slänger jag på täcke. Om det regnar (och kanske blåser) såhär års så blir det ett ofodrat regntäcke (sånt med bara innertyg). Det är inte kallt nu så det spelar ingen roll, får dom bara skydd från vind och väta så blir dom inte kalla även om dom har ofodrat täcke.

Sedan mitt i vintern när det är flera minusgrader då blir det fleecefodrat regntäcke som jag lägger på vid busväder. Men ner till runt 0 till -5 grader brukar hästar klara sig utan foder, men det är individuellt såklart och man får kolla på hästen.

Jag har dock aldrig varmare täcke än fleecefodrat (om inte hästarna får problem, som en vinter när ena hästen fick ont i ryggen för då blev det varmare täcke med 2-300g fyllning och hon fick ha det resten av vintern)

Medarbetare på westernridning.ifokus

examynia
2012-10-10 14:41
#6

skönt att de är fler som gör som jag tänkt.. för tror ändå att dom hästar som klarar sig utan täcke å som itne fryser å har ont mår bäst av att gå utan för då är de inget som skaver osv.. så vill därför att hanhelst ska gå utan men som sagt om de är riktigt dålgit väder eller om jag ska rida för intestruktör dagen efter å inte vill riskaer att han blir blöt så tyckte jag de var smidigt=)

Annons:
CelsiusT
2012-10-10 15:43
#7

#6 Håller med dig. Bättre att dom får gå utan än att dom måste ha täcke på sig varje dag. Det är ju inte riktigt lika stor risk för skav å så om dom bara har täcke på sig några dagar åt gången.

Vet inte om du har långt till stallet, inte så mycket att göra där eller så, men jag brukar ta in hästen en stund innan ridning om han är blöt så hinner han torka upp lite tills man ska sadla. Jag har ju hästen hemma så jag tar in honom och låter honom stå och äta lite så går jag antingen och grejar i stallet eller går in och fixar med något så hinner han torka upp lite innan jag rider.

Medarbetare på westernridning.ifokus

examynia
2012-10-10 16:20
#8

jag har 1,5 mil till stallet så ibland går de ibland inte.. beror på hur mycket tid man har.. mentar ju så låååååång tid för dom att torka:P

CelsiusT
2012-10-11 10:43
#9

#8 Äh, dom måste ju inte vara snustorra. Min får stå med täcke på sig inne någon halvtimme-timme sådär så brukar han vara okej att sadla.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
2012-10-11 11:15
#10

Med fleecetäcke - eller bara en badhanduk över ryggen - torkar de ganska fort. Det viktiga är att han blir så torr att du kan får bort lera och liknande i sadelstaden.

CelsiusT
2012-10-11 11:19
#11

#10 Precis, är dom bara blöta men rena så är dom ju tillräckligt torra på bara en liten stund. Jag brukar ställa in dom så får dom stå medan jag mockar och fixar iordning i stallet. Brukar nog vara närmare en halvtimme än en timme innan dom är tillräckligt torra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: