Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2791 ggr
halludu
8/11/12, 10:08 PM

Vad har du för hund?

Hej! Skulle vara spännande att veta vad du har för hund i stallet, samt varför du valt just den rasen?

Annons:
Spiritinthesky
8/12/12, 1:37 PM
#1

Har en liten chihuahua/Lhasa hapso/Pappilon korsning. Varför vet jag inte! haha. hon var söt

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Bruhn
8/12/12, 5:13 PM
#2

Har en Petit basset griffon vendeen men eftersom det är en jakthund kan jag inte ha med honom i stallet lös. Får han upp något spår så är risken stor att det blir ett drev. Anledningen till att jag har den rasen är att min man jagar. Det är hund nummer 4 av samma ras som vi har,en riktigt trevlig familjehund dessutom

annika85
8/12/12, 6:05 PM
#3

Har en mops och en munsterländer………Varför? Ja det vete gudarna, nu i dessa dagar då mopsen blivit underbara 10 månader så är han vissa dagar vääääääldigt billig.

Tur att jag har ett tålmodigt knabstrupper sto:0)

HoppanLoppan
8/12/12, 7:06 PM
#4

Jag har en flat coated retriver. Han är väldigt grön bland hästar så han är ganska skepisk bland hästarna… :D Vi köpte honom mest av panik efter det att våra gamla hundar gick bort… :( Det var så svårt att somna utan att höra hundarnas klapper från tassarna om kvällarna :(

CelsiusT
8/12/12, 7:37 PM
#5

Jag har en border collie. Valde den rasen för att jag hållit på väldigt mkt med hundsport och tävlat med hund och då passade en BC väldigt bra in. Hade inte med honom i stallet till en början, men så småningom så fick han vara med ut på ridturer ibland. Nu är han nästan alltid med ute i stallet (men nu är det bara jag som har häst här så då behöver man inte anpassa sig så mycket). Otroligt skönt med en hund som så totalt saknar jakt, vallinstinkten gör också att när vi rider så har han fullt fokus på min häst och det gör att han inte bryr sig det minsta om mötande hundar/människor osv. Han är väldigt lydig vilket är praktiskt när man rider med hund.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rynkel
8/12/12, 8:42 PM
#6

Lägger in ett tassavtryck här.. Och önskar att jag hade en MOPS! Jag ska ha en mops!

Annons:
Papaya
8/13/12, 1:39 PM
#7

En Borde Collie är det som följer med oss till stallet varje dag. Anledningen är väl att vi även har får, och när får förra BC blev sjuk så införskaffade vi en till. Nu har hon visserligen hunnit bli 12år gammal och det blir inte så mycket vallande för hennes del längre, men det är inga problem att ha med henne ändå. Hästarna gillar henne mycket, och hon sköter sig alltid när vi möter andra människor/hundar. Lydig hund som man inte behöver oroa sig för ska hitta på något dumt när man är upptagen med hästarna. Skrattande Att hon aldrig skäller/bjäbbar är också väldigt skönt, hon stör aldrig hästarna (eller oss för den delen) med sin närvaro.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Mantissa
8/13/12, 4:00 PM
#8

Har borzois (rysk vinthund), men skulle kunna tänka mig de flesta vinthundsraserna och några av gårdshundraserna om jag skulle byta ras någon dag. Sunda stora hundar som inte rullar sig i skit. Snälla på hästarna, men mycket jakt i dem så hare/räv/rådjur/grävling går inte säkra om de är lösa när man rider i skogen.

Peppe
8/13/12, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

jag har 2 finska lapphundar. Ville egentligen ha en border collie men kände inte att jag kunde aktivera en sådan tillräckligt, så fick bli en svartvit finsk lapphund istället. ångrar mig inte.

När han sen blev pappa till en kull så valde jag ut den bruna också. Den svarta är alltså pappa till den bruna.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Caspianowner
8/14/12, 10:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Har en Cavalier King Charlies Spaniel. Ville ha en hund som är lätt och smidig att ha med sig, En familjehund, har ett lungt beteende utan jäbb. Kan vara med runt hästarna utan att kasta sig över dem,  saknar jaktinstinkt. Hitta det i Cavaliern. En hund jag aldrig ångrat.

Min Cavalier på bild nedan går in på att bli 15 år. Här med på tur med en flicka som för första gången sitter på häst.

Jag är lyckligt lottad att få ha denna individ och att sen vara så gammal som han är och hänger med än trotts sin aktning på snart 15 år. En hund som givit oss ALLA en fröjd i våra dagar.

AnTeX
8/14/12, 10:07 PM
#11

2 st bordercollies! har en av dem för vallning. men då den ena inte vill är den bara sällskap då den trivs med de!

Haley
8/14/12, 10:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag har en schäferhane som är två år och en lhasa apso/yorkshire terrier hane som är 5 år.

Anledningen till schäfern är för att jag gillar dom. En utmärkt brukshund som man kan ha till praktiskt taget allt och som är en outtröttlig arbetshund. Lilla korsningen blev det då moster hade en valpkull och jag fick honom billigt.

Båda kräver sin aktivering men schäfern kräver helt klart mer för att må bra.

De hänger gärna med ut på ridtur om det finns möjlighet! :)

Schäfern lägger sig gärna i om hästarna är lite "jobbiga", men sen har jag även uppmuntrat det vid vissa tillfällen så jag får ju helt klart skylla mig själv! Annars är de båda enkla att ha med i stallet och kring hästarna :)

Castro fick även hjälpa till lite med att bära stängsel nu i somras!

Haley
8/14/12, 10:52 PM
#13

Jag valde inte mina hundar vaserade på lämpligheten bland hästarna utan på vad jag i övrigt ville ha ut av mitt hundägande kan tilläggas :)

Annons:
Lena90
8/15/12, 9:09 AM
#14

Har en vit herdehund (vit schäfer) :) Kom till mig via omplacering :)

Carpe diem!

thilda-
8/15/12, 2:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag har en Ca De Bou.. Han är med mig i stallet ibland och springer efter ponnyn när jag är ute o kör.. Bland annat :)

[[Narwayn]]
6/23/15, 2:25 PM
#16

1 irländsk varghund, 1 groenendael/holländsk herdehund, 1 finsk lapphund/samojed, 1 welsh corgi cardigan/shipperke, 1 shetland sheepdog/border collie och 1 mittelspitz/japansk spets :)
Alla är räddade från djurplågeri eller avlivning.

Alex
6/27/15, 7:03 PM
#17

Har en isländsk fårhund nu, tog över efter att ha haft honom från och till och hans ägare sen flyttade utomlands. Just han är fantastisk, enkel och skäller inte alls så mycket som rasen normalt gör. Nästa hund blir en chodsky pes, pga mentalitet och storlek, lagom med vall och arbetsvilja. Fantastiskt trevliga hundar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: