Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 6532 ggr
kallander
1/24/12, 9:44 PM

long rein

Har nyligen upptäckt long rein och blivit väldigt inspirerad att börja träna hästen så :) Är det någon av er som har erfarenhet av det och som kan ge lite tips på hur man börjar, och lite övningar? :D

Annons:
Zaphix
1/24/12, 10:36 PM
#1

Har också nyss upptäckt det, är riktigt roligt!

Har tränat det senaste veckorna och det har redan gett stora resultat på både ridning och körning, han bär sig mycket bättre.

Just nu övar vi mycket på öppnor, sidvärts och bakdelsvändingar. Övar också endel på övergångar mellan skritt och trav.

Använder klickerträning som hjälp att motivera hästen på.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
1/24/12, 11:15 PM
#2

Vad där skillnaden mellan tömlongering och "lång tygel"? Är det någon skillnad alls?

Zaphix
1/25/12, 2:47 PM
#3

#2: Framför allt så longerar du inte, utan det är mer som tömkörning, fast ingen gjord. Går närmare än vid tömkörning och använder mitt kroppsspråk mycket mer, dessutom kan jag använda trycket av tyglarna mer och sånt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
1/25/12, 3:14 PM
#4

#3 Okej! Skrattande Men visst kan man väl göra alla övningar med gjorden på i alla fall? Jag tänkte mer på risken att tömmarna faller eller trasslar in sig borde vara större utan gjord.

Det är inget i likhet med detta då?

Zaphix
1/25/12, 3:21 PM
#5

Du har inte långa tömmar, utan tyglar som är ungefär lika långa som gramantyglar. Jag använder dom mina travtömmar då jag inte köpt sådana än. För mig har tömmarna aldrig fallit och trasslat in sig, man får öva upp sina tömhanterarfärdigheter. ;)

Här är en film där de tränar med långa tyglar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Tusen
1/25/12, 7:17 PM
#6

#5 Okej! Det skiljer sig lite. Som du säger, man går närmre. Man vad är vitsen? Alltså vad är det man gör med långa tyglar som man inte kan göra om man tömkör/tömlongerar? Får man mer likt tygeltag om man tränar lång tygel? Oskyldig

Jag menar bara att det som görs på filmen går ju att göra även med tömkörningsgjord. Glad
Fast jag förstår att ni tycker det är roligt. Det måste kännas häftigt när hästen gör alla övningar utan ryttare. Då måste det gå lättare sen med ryttare på ryggen, skulle jag tro.

Tycker personligen de ser lite farligt ut att gå sådär bakom hästen. En liten protestspark från hästen och man är rejält blåslagen. Fast man kanske inte gör sånna övningar med hästar som man inte kan lite 100% på.

Annons:
kallander
1/25/12, 7:33 PM
#7

Att man inte har gjord gör ju att du kan ta ledande tag i tömmen för att kunna få till en annan böjning, helt perfekt på min häst som är stel som en pinne och behöver all hjälp han kan få! Sen kan man även påverka kroppen på ett annat sätt med hjälper eller kroppsspråket om man vill lära in de svårare skolorna. Ridskolan i wien "tömkör" såhär.

Jag har bara testat ett par gånger och använder repgrimma och gramantyglar men det verkar som att han tycker om det. Han söker sig nedåt på ett annat sätt. Plus att han är öm i ryggen och inte kan ridas nu så det är ett bra sätt att kunna träna ändå :) Jag älskar det :)

Tusen
1/25/12, 7:37 PM
#8

#7 Det är allt mer likt ridning då fast utan ryttare? Glad

MillaJ
1/25/12, 7:39 PM
#9

Jag har också använt gramantyglar som tyglar när jag hållit på med long-rein med min häst. Blir en lagom längd, men om hästen är lite "lätt i rumpan" får man ha bra koll så man kan akta sig.
-Upptäckte detta när jag var ute och körde på vägarna runt stallet och lilla hästen drog iväg i en bockserie i traven :p

kallander
1/25/12, 7:47 PM
#10

#8 Precis! Men hästen kan använda sin kropp på ett annat sätt. Utan ryttare med dålig balans eller som motarbetar sig själv. Jag är mycket starkare i höger sida än vänster så jag har svårt att ställa hästen ordentligt åt höger.. Lättare från marken :)

Jag har ett par längre tömmar som jag tänkte klippa av och använda, mina gramantyglar är i stl ponny så de är lite väl korta :p

hmm ja passa dig! Det är nog den största nackdelen att vara så nära om man har en häst som är lätt i baken. Min är som tur är inte mycket för att hoppa sådär :p

Linnea
1/26/12, 11:00 AM
#11

Detta vill jag också börja med men hur börjar man? Vad gör man först liksom? Min häst går inte i form än och kan typ ingen dressyr alls förutom lite böjningar ibland.. Trava långsamt gör han bara när han är riktigt pigg.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Zaphix
1/26/12, 5:31 PM
#12

#11: Det du kan börja med är att kolla så att din häst klarar av att gå rakt på ett eget spår medan du går brevid. Jag brukar röra mig i områden vid flanken.

Min häst kunde redan det bra, även halter, svänga, ryggningar, flytta framdel och bakdel och sånt grundläggande. Så jag började öva på att göra öppnor på rakt spår och att han ska ställa sig och spåra bra på volt. Är klurigt att få tilkl det bra så hästen inte blir överställd eller trampar förbi tyngdpunkten.

Genom att göra dom två övningarna så började min häst söka sig nedåt och då var det bara att samla ihop honom innan man gör något och sedan låta honom gå tillbaka till att stretcha överlinjen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kallander
1/26/12, 8:28 PM
#13

#11 Va kul! Det tycker jag absolut att du ska testa :D Min häst kan inte heller något sådant, jag håller på att skola om honom från travare/skogshäst och bygga lite bättre muskler. Vi har helt enkelt börjat med att gå rakt fram, lite volter och mycket start/stopp - han är väldigt pigg efter två månaders vila.

Gå lugnt fram och lär er tillsammans :)

Annons:
Kristall
1/27/12, 12:39 PM
#14

Long reining/arbete vid hand är enligt mig en utmärkt träningsform, som variation och förberedelse för ridning. Jobbar själv med min valack en del på lång tygel då han är under igångsättning efter lång vila och inte har orken/musklerna att bära upp sig ordentligt under ryttare än. Använder mig av repgrimma och gramantyglar, det funkar med vilket huvudlag som helst och lagom långa tömmar/tyglar.

I början fokuserar jag bara på att hästen ska förstå mina hjälper, gå framåt och åt sidan, stanna och backa för mina hjälper. Ett dressyrspö är ett bra hjälpmedel om det hanteras på rätt sätt, tyvärr är min pålle väldigt osäker med spön så jag jobbar utan.

Allt som man kan göra från hästryggen kan man göra från marken :) Jobbar man hästen för hand ser man hur den rör sig och kan enklare finslipa vissa saker och ta med sig det till ridningen.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

kallander
1/27/12, 8:38 PM
#15

Dessutom är det ju väldigt roligt! Min häst är mycket gladare nu när vi jobbar såhär än han var innan.

Neiah
1/27/12, 10:25 PM
#16

Jag ska testa imorgon! Skulle vara helt super om ponnyn trivs med detta eftersom hon är dräktig ^^

kallander
1/27/12, 10:49 PM
#17

#16 Du kan väl ge oss en uppdatering om hur det gick så fall? :)

Neiah
1/28/12, 5:02 PM
#18

#17 Tyvärr så vart det bara pannkaka av allt, hennes huvud kokade över efter två sekunder.. Men hon blir lätt stressad när hon inte vet vad/hur hon ska göra & när jag aldrig har gjort det så sket det sej.

Bara att gå längs väggen var en hel vetenskap! Tog jag i tygeln/tömmen vek hon bara halsen & korrigerade jag med spöt flög hon i luften. Det gick inte heller att ''trava bort det'' (hennes svåra sida är skritten), då såg det bara ut som rollküre. Så jag sket i det & lekte lite med henne istället ^^

kallander
1/28/12, 6:52 PM
#19

haha ja det är inte så lätt i början.. Hon är inte inkörd antar jag? Det underlättar ju. Men ge det lite tid. När hon går rakt fram så slutar du och leker istället :) då fattar hon nog snart!

Neiah
1/28/12, 7:15 PM
#20

#19 Jag tror faktiskt inte det, tänkte aldrig så långt! Men isåfall skötte hon sej jätte bra, lill gumman. Att jag ska vara så dum ibland..

Annons:
kallander
1/29/12, 10:50 PM
#21

Min är inkörd och har gått lopp ett tag, men det är Ändå svårt att bara gå rakt fram. Det är svårare än jag först trodde. Så om hon inte är körd får du nog ha lite tålamod med henne =) kanske be någon leda samtidigt som du går där bak om det kan hjälpa?

Linnea
4/10/13, 3:02 PM
#22

Är det någon som känner till någon som lär ut detta? Har ju hållit på ett tag lite till och från men vill gärna träna för nån som kan det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

kallander
4/10/13, 7:53 PM
#23

Vart finns du någonstans? Jag lärde mig lite av en hästmassör som tränade för någon som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på :p

Kicki81
4/10/13, 9:25 PM
#24

Kolla in ellenofstad.com En karl vid namn Piet Bakker är helt suverän, hon säljer filmer med honom. Bor nån i Gnesta trakten finns det en massör vid namn Lollo Persson, hennes dotter är jätteduktig på detta.

Upp till toppen
Annons: