Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 13735 ggr
moonii
7/21/11, 11:32 AM

Lugnande medel till transport

Är det någon här som har gett sin häst lugnande medel när ni skulle transportera hästen?

Jag har ett sto som jag tänkte ta hem denna vecka, hon har aldrig varit instängd eller blivit hanterad, och hon är helvild. Igår när vi skulle försöka lasta kastade hon sig åt alla håll och det kunde ha gått väldigt illa.. Hur funkar lugnande? Gör det så att hästen går in ? Eller finns det chans att hon fortfarande kommer kasta sig?

Tacksam för svar :)

Annons:
Gronstedt
7/21/11, 12:03 PM
#1

En helt ohanterlig häst vet jag knappt hur den skulle kunna transporteras. Helst skulle man nog träna i några veckor eller månader först, men det är ju inte till någon hjälp i kort perspektiv. 

Rådgör med veterinär! Man ska helst inte transportera en häst som fått medel som gör den sömnig och slö, det gör också att den får svårt att parera transportens rörelser och lättare kan falla. Kanske den till och med bör sövas och transporteras på flak? Jag vill också gärna höra om andras erfarenheter!

CelsiusT
7/21/11, 12:13 PM
#2

När min häst var sjuk i vintras åkte vi fram och tillbaka till veterinären en hel del. Eftersom hon är ung så tyckte hon att resorna till veterinären inte var så kul och hon blev ett helvete att lasta. Vi höll på i 2-4 timmar varje gång vi skulle åka.

Första gången vi stod så länge så frågade jag om veterinären kunde plegga henne (ge lugnande) och då sa dom att dom gärna gjorde det om jag ville, men hon varnade att hästen kunde bli 7 resor värre i värsta fall.

Så nästa gång vi varit hos veterinären så hade hon fått lugnande (inte hel sedering men lite lugnande) av orsak vid undersökning och när vi skulle åka hem den gången så gick hon rakt på (tog ca 5 min att lasta). Hon stog jättebra på transporten och var inte vinglig (men hon var inte vinglig ute på plan mark heller, måste man kolla innan man lastar dom).

Jag pratade med den nya veterinären om detta med transporteringen och hon skrev då ut lugnande pulver på recept som jag fick hämta och kunde ge i god tid innan nästa transportering.

Mitt tips är att prova att backa transporten in till stallgången och sedan ta en styv sopkvast och bara mata på i rumpan på hästen (det ska stickas i rumpan) när någon leder på den. Det är inget kul sätt att lasta på, men dom går på. Detta är den metod som dom kör på hästkliniken på Åby med svårlastade hästar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

WinterPrince
7/21/11, 12:23 PM
#3

Jag skulle lasta den som man gör med t ex kor. D v s, ta ut inredningen i transporten och låt hästen åka lös.

Backa in transporten mot en dörröppning och se till att hon inte har någon chans att sticka ut jämte. Beroende på hur det ser ut inne kan du behöva bygga upp en kanal/ränna.

När ni sedan lastar så stäng av bit för bit bakom henne, tills hon inser att enda vägen är framåt. Eventuellt kan framdörren behöva vara öppen så hon tror att hon kan komma ut där, men då behövs det någon där som kan stänga fort som attan när hon väl gått in.

Stressa henne inte till den gräns att hon blir farlig, utan låt henne först och främst ta tid på sig. Börjar hon tänka på annat så kan hon behövas drivas på en aning.

Detta är ganska radikalt och kan stressa henne, men det kan vara det enda som funkar…

KKajsa
7/21/11, 12:24 PM
#4

Själv hade jag kört "vildhästen" i lastbil för att undvika transportproblem längre fram i livet. Hennes första resa blir annars i en liten transport helt övergiven av sin flock in jagad av otäcka människor… Bättre då att lägga pengarna på att se till att hon får åka i lastbil som är större och rymligare för henne. Helst hade jag haft henne i en box då oxå för som jag förstått det är hon så gott som vild..

moonii
7/21/11, 12:32 PM
#5

Tack för svaren!

Det är så att hästen är tvungen att åka den här veckan..

Vi var 5 stycken och skulle lasta igår, och det blev ett helvete.. hon har aldrig haft grimma på sig så bara det tog en timme, när jag skulle leda in henne första gången så fick hon panik och stegrade sig och drog iväg. Och så stod vi i stallgången.. Gubben hade satt plankor på andra sidan så hon inte skulle komma ut, men hon kröp igenom av panik..

Sista gången vi skulle föröka så vågade hon sig inte ut ur boxen längre.. hon tog 1 steg i boxen, och sen kastade hon sig. Hon va i chock..

Hur blev hästen när du gav detta pulvret?

KKajsa
7/21/11, 12:44 PM
#6

Kanske du kan ha hästen lös? beroende på storlek av häst & typ av transport?

Annons:
moonii
7/21/11, 12:52 PM
#7

Menar du lös i transporten? Vad skulle de vara bra för? :)

CelsiusT
7/21/11, 2:35 PM
#8

#5 Frågar du mig hur min häst blev på det lugnande pulvret?

Hno blev dåsig och hade svårt att kämpa emot. Hon hade dock gott om ork att stå på benen så det var inga problem att köra henne. Men hon fick lite panik i blicken och försökte ju komma undan, men hon orkade inte utan gav snabbt upp. När hon gav upp gick hon själv rätt på.

Min häst var dock aldrig rädd för att åka transport. Hon var bara inte motiverad. Hur en rädd häst hade betett sig vet jag inte.

Min häst är sådan att när hon inte är motiverad så sätter hon sig på tvären och blir omöjlig. Hon är inte rädd utan vill bara inte. När man bråkat tillräckligt så ger hon upp.

Men det kan vara väldig skillnad på hur en rädd häst skulle bete sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
7/21/11, 2:37 PM
#9

Ring och prata med veterinären och se vad dom säger.

Man kan ju annars alltid sedera hästen, ta på den och sedan vänta tills den vaknar innan man kör.

Medarbetare på westernridning.ifokus

moonii
7/21/11, 3:46 PM
#10

Har ringt olika veterinärer men ingen har 'pulvret'.. Vart fick ni tag i det?

CelsiusT
7/21/11, 7:36 PM
#11

#10 Fråga en veterinär efter lugnande att ge hemma själv. Är dom inte villiga att ge dig det (kanske för att dom inte känner dig/din häst) så får du nog be veterinären komma ut och ge lugnande på plats (och det kanske är bra att vet äär med första gången). Jag tror inte min veterinär hade skrivit ut lugnande till min häst om hon inte själv hade gett lugnande och sett hur hon reagerat på det. Lugnande medel finns i olika form, både granulat, pulver och i vätska.

Medarbetare på westernridning.ifokus

moonii
7/21/11, 8:00 PM
#12

Tack! :)

Har ringt olika veterinärer i området, och ingen som vill ge lugnande utan att vara med själva.. :/

Kimpa
7/21/11, 10:11 PM
#13

Har haft en häst som jag själv fött upp och som jag tränade lastning med ända sen han var föl. Inga problem.
Men han utvecklade klaubstrofobi efter ett par år och höll på att ha ihjäl sig själv när man skulle lasta och rev halva transporten när han väl var inne.

Sålde honom, och köparen var väl informerad om problemet, men jag gav honom plegg via injektion en liten stund innan och det gick jättebra att lasta honom, även om han var lite seg.
Sen körde de otroligt försiktigt i svängarna med honom.

#12 Men det är väl bara att ha ut en veterinär som ger lugnande då!
Kanske bra att ha en vet. ute ifall han kastar sig omkull och skadar sig…

Har även hört att de inte ska pleggas när de redan är uppstissade, då pleggen får motsatt verkan.

Annons:
Gronstedt
7/22/11, 8:39 AM
#14

Det är absolut bättre att veterinär är på plats, en häst som är så skärrad kan man inte bara stoppa i en sked Vetranquil och tro att den ska bli lugn och snäll.

[donkeyqueen]
8/30/11, 9:03 AM
#15

*putt*

Linda-ronsen
4/7/15, 8:31 PM
#16

**Domosedan var receptfri förr i tiden (8 år sedan tror jag) och ganska harmlös? Jag vet att mina hästar fick det en gång vid lasttillfälle. Dom blev lite tröttare och lugna men verkligen inte tröga lr konstiga utan de piggnade till bra efter några timmar. Det är ju väldigt synd om hon ska behöva må prykiskt dåligt pga stress. Jag tror inte att mota in henne med kvast är så bra (?)

Då kanske ett läkemedel är bättre.**

Linda-ronsen
4/7/15, 8:32 PM
#17

Läste just nu att den med största sannolikhet är receptbelagd nu. Men kanske fri, vet inte säker med internet info :)
Fråga på apoteket lr din vet. Lycka till.

Cezanne
4/7/15, 9:07 PM
#18

Tråden är fyra år gammal så situationen har antagligen löst sig.

Linda-ronsen
4/18/15, 7:46 PM
#19

Cazanne, men fler kan säkert hamna i liknade situationer och vilja veta det ändå lr hur? :)

Upp till toppen
Annons: