Annons:
Etikettdistans
Läst 4172 ggr
[Lina89]
2011-05-24 14:22

Tips inför distans tävling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

 den 2011-09-10 har jag planerat att va med på Tjustritten, vet att de är långt kvar men vill snappa in så mycket som jag bara kan innan.

Vi ska va med på 50 km Clear Round.

Ge mej tips om precis vad som hälst, Inför tävling , vad man behöver med mera

De är en travaren Acappella jag ska rida på :)

Hon tränar bra och har en super bra grundkondis.

Får man ha bumul eller luva när man tävlar?

Annons:
[Lina89]
2011-05-24 18:20
#1

¨Måsgte man har väst när man tävlar?

giffan
2011-05-25 07:22
#2

Du får ha bomull i öronen när du rider.

Se till att ha många hinkar med och gärna någon egen dunk med vatten, för det kan vara trångt vid vattnet. Många har typ sköljningsmedels flaskor med sig som de har vatten i, det e lätta att hälla ut vaqtten ur om man behöver skölja både sig och hästen.

Se till att du inte åker själv, utan har hjälp av någon som kan åka ut med vatten åt dig och hästen.

Ladda upp hästen med vätska några dagar innan, gärna låta den äta gräs om det är möjligt.

Tänk på att se till att ha ex betfor el liknande med så hästen kan få i sig mat och vätska i pausen.

Se till att ha pass och den gula boken med! Jag tror man ska ha fack för nr själv oxå. Väst behöver man inte ha vad jag vet.

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_1282/ImageVaultHandler.aspx

Kolla länken där finns mycket att läsa.

Distans är super kul!

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

CoralReefs
2011-05-25 13:57
#3

Vad skoj! Även jag har planer på att rida en CR där med min arab!

Nej man måste inte ha väst om man inte är under 18 år. Står i TR.

Mina rekommendationer är att inte ge hästen mat på plats. Ger man mat innan blir det tungt och samma sak efter. Magen måste vila minst två timmar innan och efter ritt innan man ger dom mat. Gräs är det bästa då det innehåller vätska=) Stanna gärna till under ritten och låt din häst ta en tugga och se om den vill dricka i någon bäck om det finns en på vägen.

Förösk att lära dig din häst tempo dvs i vilken gångårt och vilket temop hon ligger på en bra och stabil puls. Hur lång tid tar det att pulsa ner till under 60?

Har du koll på dessa bitar kan du avgöra vilket är ett lämpligt tempo för din häst utan att trötta ut den eller stressa den för mycket.

Rid mycket med andra för att lära henne gå både i täten och sist.

Lycka till och vi ses säkert där!

AmazingS
2011-05-25 14:06
#4

Kul att du är sugen på distans, det är superkul!

Saker som jag tycker är bra att göra innan tävling är att träna hästen att springa upp rakt och prydligt för vetrinären och stå still när andra männsikor känner igenom den. Även att man ska kunna peta dom i munnen.

Jag brukar sko på nya skor ca 1 vecka före tävling för att minska risken för tappskor och dessutom slits skorna rejält och har jag en känslig häst så drar jag på helsulor.

Jag har även med mig melass för att ha i dricksvattnet och ger lite betfor för att hålla igång magen och ge vätska.

Lycka till!

Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

[Lina89]
2011-05-25 15:44
#5

Ja van vid att springa bland anndra hästar är hon efter sin tid på travet och ska in till travet på lördag och rida lite intervaller :). Och hon dricker alltid MASSORE efter hon sprunigt tuffare sträkor/jobb. Tar ca 15 min för henne att komma ner till 60 i puls. ^^

Tackar för svar =)

giffan
2011-05-25 15:46
#6

#4 Där sa du något SUPER VIKTIGT!! Träna att springa utan drivning för veterinären! Min häst kunde inte det och höll på att åka ut för vet tyckte han verkade trött.. Men han fattade helt enkelt inte vad han skulle göra..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
giffan
2011-05-25 15:49
#7

#3 Äta tycker jag nog att de kan göra.. hur ska de annars orka? Man ska kanske inte fylla dem med massa kg havre… men betfor och gräs är jätte bra.

Ha gärna hack på en cr häst för den får inte gå i grimma på tävlingsplatsen och har då svårt att få i sig gräs och vätska.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Lina89]
2011-05-25 15:53
#8

#7 är de bara i cr som de inte får gå i grimma eller gjäller de alla klasser?

AmazingS
2011-05-25 16:31
#9

#5 15 minuter är lång tid när det gäller nedpulsning, vill helst vara nere på under 5 minuter.

# Det gäller bara i CR och PP,. tävlingsklasser får man ha grimma.

Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

[Lina89]
2011-05-25 18:51
#10

#9 har bara tränat henne i ca 3 veckor än, men hon har både lätt att få kondis samt att sätta muskler så de blir inga problem.

hur lång tid är de man har på sig att få ner hästen i pulls innan vetrinären kollar?

Hur långa sträkor tränar ni era hästar?

[Lina89]
2011-05-25 19:32
#11

Eller hur tränar ni era hästar skulle de stå =)

Varannan dag trava i skogen, travar och skrittar lite travar och skrittar.

travar ca 5 min och skritt i 5 mjn i 1timme.

Lägger in dressyr pass och rider i massa olika teränger

AmazingS
2011-05-25 21:24
#12

Beror helt på vilken häst jag har tränat, araben som numera är pensionär gick mest skrittpass 2-3 h, klätterpass, intervaller i galopp och dressyr.

Varmblodet(just nu konvalecent pga äggstockstumör) har legat i grundträning, gick av travbanan förra året så vi har tagit det lugnt och byggt upp grunden.

Skrittpass 2-4 , joggpass ca 2 mil, backjobb, galoppjobb och dressyrpass. Viktigt är att komma ihåg att vilan är lika viktig som träningen- träningen bryter ned och vilan bygger upp.

Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

CoralReefs
2011-05-27 09:21
#13

#7 Jo gräs och hö går bra men kraftfoder undviker jag på själva tävlingen. Frukost får dom givetvis innan man åker och även kvällsmat när man kommer hem men jag skulle avråda att ge kraft och liknande mitt i en tävling eller strax innan eller efter då det blir så pass tungt för magen. Tänk dig själv att springa ett hårt lopp precis efter att du ätit middag…

Gräs och hö räcker långt.

Annons:
giffan
2011-05-27 09:41
#14

#13 Jo fast i ditt första inlägg tolkade jag det som att den inte skulle äta nästan alls. man behöver inte vräka i hästen stora mängder kraftfoder, men betfor och kli är ju bra för att hålla fart i magen. Det kan man ju ge längs med vägen med om hästen vill ha.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: