Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 9239 ggr
Maja
3/20/11, 11:19 PM

Din ansökan till Ponnyakuten

Har du något problem med din ponny/häst som du skulle vilja söka till Ponnyakuten för?

Det skulle vara intressant att få höra om vi har några kandidater här inne på forumet som skulle platsa! Berätta lite om ditt problem här i tråden för oss andra! :)

Skulle vara intressant att höra vilka problem som alla hör! Kom ihåg att inte klaga på varandra och säga elaka saker. Alla har oftast något problem, vissa större, vissa mindre.

Observera att detta inte är en riktig ansökan. Om du vill söka till Ponnyakuten på riktigt får du hålla utkik på deras hemsida, det kommer snart upp information om hur man ansöker.

Annons:
Maja
3/20/11, 11:22 PM
#1

Om jag skulle söka så skulle det vara med min förra medryttarhäst. Efter att ha levt 12 år lite som hon vill (under inridningen och första tiden fick hon i princip göra som hon vill och sedan har det inte ställts några höga krav på henne någon gång) så har hon kass respekt för människor. Hon tror att hon kan springa över vem som helst (har sprungit omkull mig) och man kan inte rida ut ensam på henne för då stegrar hon sig bara och det kan ta en timme att komma 200 meter från stallet.

Kämpade länge med henne och visst gick det bättre, men det är alltid kul att få tips och idéer av de som kan det här med problemhästar bra! :)

Moalinn
3/20/11, 11:32 PM
#2

om jag skulle söka så skulle det varit med en av mina halvfoder hästar, han var en valack men betedde sig som en hingst. och nej, jag säger inte att alla hingstar är elaka och att jag ser ner på dom (som måånga trodde när jag skrev det en annan gång) men hingstar har ju ett speciellt beteende och det tror jag att ni är medvetna om. Han skenade iväg med mig när vi var ute och red, han stegrade mot mig när jag skulle hämta honom i hagen, han kunde inte ens vara nära ett sto för då.. oj oj, då sparkade han med benen, låste sig fast hos dom osv.. 
jag tror att han var ouppfostrad, inget hyffs någonstans .. i boxen så attackerade han när jag skulle lägga i kraften till honom, fast efter att ha sagt till honom några gånger med spö (slog honom inte , så elak är jag inte om ni skulle tro det) så lyssnade han och ställde sig i ena hörnet tills jag hade gått ut..

men att få hjälp att få en häst att lyssna vore egentligen det bästa, inte alltid man kan klara det själv. sen kan jag säga, att ta med honom dit skulle nog varit riktigt riskabelt.. ;p

(drömma kan man alltid göra !)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Killen
3/20/11, 11:36 PM
#3

Om Jag skulle söka till ponnyakuten skulle det vara dels för att han är extremt svårfångad i hagen vår/sommar/höst.

Sen att han inte går att spolas (Musse som är med nu i ponnyakuten är inget mot min häst) . Han stegrar och vilt kastar sig och sticker iväg. Man kan knapt svampa av honom.

Sen att han vägrar att gå in i främande stall.

Fast jag vet inte om Tobbe skulle kunna lösa dessa "problem" eftersom han alltid använder sig av sina pekpinnar och min häst är spörädd.

kissmekate.blogg.se

Em--ma
3/21/11, 7:41 AM
#4

Om jag skulle söka skulle det vara för att min häst vänder baken till mig om jag har honom lös i paddocken och han inte vill vara med längre (vilket händer ganska fort) och så följer han efter med rumpan om jag försöker fånga honom smacka på honom har ingen effekt.
Han kan även börja backa mot mig och ''hotas'' men han har aldrig sparkat vilket jag tror att han ALDRIG skulle göra men vill inte riskera.
Sen är han spörädd försöker jag vänja honom vid spöt så tappar han tilliten för mig en vecka framåt eller tills jag byggt upp den igen.. ;)
Sen går det inte heller att longera, då han sparkar med framhovarna mot mig, samt drar iväg. Så allt vi gör på ''distans'' funkar inte ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Zaphix
3/21/11, 11:59 AM
#5

För att han inte vill hoppa..

Oftast tvärstannar han när han kommit över med frambenen och går sidvärts ut från hindret.

Ibland hoppar han helt över dock, men oftast inte. Mycker normal häst.

Är väl inget jag behöver hjälp med egentligen, han ska inte bli en hopphäst ändå. Men vore väl kul att höra vad Tobbe skulle göra. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Nesslan
3/21/11, 12:17 PM
#6

Skulle söka för att min häst inte kan vara ensam i stallet. Han gnäggar och går runt i boxen eller steppar på stallgången. Detta tränar jag själv på och det går bättre och bättre men det är väl det ända jag skulle vilja ändra på.

Annons:
Rafflan
3/21/11, 2:10 PM
#7

Jag skulle nog söka för att min häst inte kan galoppera i något annan fart än tok snabbt och gå i form på ett bra sätt.
Dock har vi en egen plan hur vi ska prova lösa detta "problem" ;)
Men dem är ett problem då jag vill tävla hoppning.

Skulle även kunna söka för att han inte går att spraya med flugmedel, går knappt att spraya på svamp och sen strycka medlet på honom. Och han försökt träna detta hemma stegvis, men icke, han små reser sig och kastar sig bakåt och blir jätte spänd och nervös när man srayar på honom. När man sprayar på svamp och strycker på honom blir han spänd och kan små resa sig/hoppa med frambenen.

Dock kommer jag inte söka ;)

Alma-G
3/21/11, 4:30 PM
#8

För att han går på en när man leder, puffas med huvudet oerhört mycket (har börjat blöda i läppen flera gånger), ingen respekt mig och stannar inte när jag stannar då jag leder.

Det mesta blir väl bättre och bättre men en gång i vintras blev han rädd pga snöras och istället för att slita sig och springa ifrån mig så stegrade han emot mig så att jag tappade balansen och trillade på knä snett framför honom. Som tur var landade han inte på mig då. Det är den enda gången jag har varit rädd för honom.

Salish
3/21/11, 7:39 PM
#9

Jag skulle ansöka med min meryttarhäst. Antingen går hon inte att få framåt, eller så springer hon i full fart och lyssnar inte på något och bockar och hoppar och håller på. Ibland när hon blir sådär trög och jag vill fatta galopp travar hon bara snabbare och snabbare tills hon till slut tvärstannar.

L00ttz
3/24/11, 12:09 AM
#10

tycker dom skulle ha sånt läger fast för travare alltså att man får komma it i två vekor och se hur mkt man utvecklas om man rider för dessa tränare =)

Min Blogg:

http://loottzz.nu

"Never let the fear striking out, Keep you from playing that game"

Salish
3/24/11, 9:12 PM
#11

Finns ju såna program, som te.x hundviskaren, skulle man inte kunna ha något liknande då tränaren får komma till hästägare istället?

bunnyheart
3/25/11, 8:06 PM
#12

Det är många som säger "om jag skulle söka" men är det någon som ska söka? :)

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

Killen
3/30/11, 10:59 PM
#13

Måste plusa på några saker på min "ansökan".

1: Att han sliter sig vid utsläpp (kastar sig kraftfullt bakåt och rusar iväg i full galopp, går ej att hållas).

2: Svårfångad , mest i hagen, men även i boxen för den ovane (inte mig alltså).

kissmekate.blogg.se

Annons:
[Tovab]
4/6/11, 9:49 AM
#14

Jag ska kanske ansöka då min ponny stegrar sig när man försöker rycka/frisera eller pyssla med manen. Sparkar med bakbenen och frambenen poch bits fram. Skenar om man rider ute, bockar sparkar och stegrar när hon inte får som hon vill. Uhm. jaa… :S

Peppe
4/14/11, 12:58 PM
#15

Den nya ägaren till min gamla c-ponny har tydligen ansökt, för att han inte vill hoppa (vilket de var helt medvetna om vid köpet. flickan skulle inte hoppa) samt att han vägrar lastas vilket aldrig varit nåt problem här… han är 18 år nu gammelgubben han borde bara få göra sånt han gillar, tragiskt :(

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zabbio
4/14/11, 1:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hm.. Kommer inte på något speciellt. Han har ju sina egenheter och massa saker vi behöver jobba på (tex att skilja på trav och galoppfattning utan att stressa upp sig när det blir fel, att bli trafiksäker och så klart allmänt inom ridningen, jobba med tölten osv) men inget som platsar för ponnyakuten eller är ett problem. Han är lätt att lasta, sko, fånga i hagen, sadla, tränsa, han hoppar om man ber honom, går dit han ska, stannar, backar lätt att leda med eller utan grimskaft.. stegrar men bara om man ber honom :P Går ner på knä om man ber om det..

Kan faktiskt inte komma på en enda sak han inte hade gjort eller iaf försökt om man bara bett honom. Sen klart finns det som sagt rent tekniska problem, speciellt i ridningen, med samling och sånt.. men det är ju bara att fila vidare.

Skulle jag sökt för något så hade det varit att han inte är trafiksäker om det kommer större eller extra larmande fordon (traktorer, bussar, trimmade mopeder, lastbilar..och sopbilen, den är hemsk :P) Det är väl mest träning som behövs för det, från början var tom personbilar livsfarliga.. men det går  bra när vi är ute ändå, jag hoppar av och håller honom så står han stilla bakom mig..*lol*

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

niare
4/14/11, 9:45 PM
#17

hm skulle kanske ha sökt för min b-ponny är väldigt jobbig att tömköra och longera och sticker i longeringen och vi kan inte hålla han alls då så en rundcorall eller dylikt hade nog funkar, i tömkörningen sparkar han bakut hela tiden vilker e lite jobbigt när man försöker köra in han men blivit bättre men han har sånna vårkänslor :P sen e han ganska tuff i hantteringen i boxen vänder lätt till rumpan om han inte får maten på en sek.

Lorita
4/15/11, 8:59 AM
#18

Kan man söka för att ponnyn är väldigt mammig och gör allt för att vara nära mig Oskyldig nu är jag för gammal för att vara med så jag får leva med det Cool

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




bunnyheart
4/17/11, 8:27 PM
#19

#18 Haha ja, stackars dig får nog leva med detTungan ute.

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

CaptainBunchie
4/17/11, 9:28 PM
#20

Hmm, vet inget särskilt faktsikt. Kanske att han blir helt tokig när en häst som man rider med går iväg så han blir själv eller om han redan går själv så ser han en häst på andra sidan vägen ex. så blir han lite stirrig och koncentrerar sig inte ett skit! ;)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
CaptainBunchie
4/17/11, 9:31 PM
#21

Kan lägga till att jag vill bli av med hans spö och pinnrädsla! T.ex. en gång longerade jag typ honom lite i grimskaftet i hagen och hade en liten grangren som spö för att han inte skulle gå in mot mitten, och sen råkade jag typ vifta till lite hårt och han flög iväg och bockade som tokig och såg nästan farlig ut. Och om man håller ett spö vid honom klämmer han sig gjärna bort från det. :(

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Salish
4/18/11, 9:32 PM
#22

Såg på hemsidan att man nu får söka med häst också, och att de höjt åldersgränsen till 16 år. Too bad I'm 17.

Majamis
5/9/11, 10:22 AM
#23

Hästen skenar utomhus. hon har lixom ingen anledning, hon vill bara hem! Men tobbe skulle endå inte kunna lösa problemet så…

MalinSandman
5/9/11, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

# 22
Jo man får söka med häst men man får inte vara över 16 precis som du säger..

Jag skulle sätta åldern upp till året man fyller 22 då slutar man vara YR..

Jag har nämligen en häst som jag skulle vilja söka med men eftersom jag är för gammal så går det inte..

Det är ju trotts allt inte bara juniorer och barn som kan ha problem med hästarna/ ponnyerna..

Moalinn
5/9/11, 4:01 PM
#25

#21
ta del av det som tobbe har lärt dom i programmen. Det var ju en som va rädd för spön och omgivningen och sånt men löste det ju ganska bra, testa dig fram.. kolla (om dom finns kvar) på programmen och se om du kan hitta något bra tips eller något sätt så du kan fixa det på. om inte annat försök komma ihåg, det skulle jag gjort innan jag sökte hjälp. Man får mycket information och hjälp bara genom att titta på programmen. :)
Men bara ett tips från mig,

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Tregly
6/16/11, 7:50 PM
#26

Min granne har ju nåra ridtravare, 7 st. de rids och hanteras inte så mke förutom under turistsäsongen på sommaren. (juli augusti) Inte förrä jag flyttade hit för 2 år sedan ^^ En av dem är vääldigt rädd för allting. Plastpåsar, påstlådor på vägen, ett flygande löv i skogen, you name it! Det ägaren tyckte var jobbigt var ju att hon var rädd för spön. Och att hon vägrar gå framåt när man ska rida henne gör ju inte saken bättre. Detta tycker ägaren inte om. Men så sa jag det: "låt mej jobba med henne några veckor vecka så ska jag se om jag kan försöka få ordning på henne. Han sade ja, men jag såg att han inte trodde att jag, en liten 16-åring, skulle få bort det problemet med stoora Rose. Först började jag med att hon skulle tillåta att jag rörde henne överallt med handen. När detta gick bra så hade jag henne på det längsta grimskaft jag kunde hitta. Sen så tog jag fram mitt röda dressyrspö och bara lät henne nosa på dem. Sen så började jag klappa henne med den på halsen. I början när jag förde den mot henne så skyggade hon undan. Jag lät henne gå undan tack vare att jag hade ett långt grimskaft. Fortsatte att föra det mot henne. Till slut "gav hon upp" och stod stilla när jag rörde henne med det. Efter en stund kunde jag röra henne med den över hena kroppen. Senare kunde jag stå och vifta med den runt henne och hon brydde sej knappt. sen fäste jag en ica plastpåse i änden. Efter några dagar var det inga problem. Tog ca 2 veckor att lära henne allt detta. Och då kunde jag till och med stå med spöt med plastpåsen längst ut och vifta runt henne och röra henne öveallt och hon stod lugn som en ko. Nu kan vi alla rida henne med spö utan problem.

Och detta lärde jag mej från bland annat ponnyaktuen. Jag säger inte att detta är rätt teknik på alla hästar, men just denna hästen hade bara fått en fix idé att allt var farligt för henne. Sen när man har sett Tobbe lösa en del ungars problem med hästar som var "rädda" för en del saker så fick man lixom ett uppvaknande. Som med Nicholais och hans ponny som var rädd för longeringsspöt. Han lät den gå undan, men fortsatte ändå. Till slut var han ju inte rädd för de längre. det jag vill säga är att jag tog ideer från lite av varje, och mycket av det från programmet, och löste ett problem som jag jättestort för ägaren. :) så man kan egentligen mer än man tror. ag trodde först inte att jag skulle lösa det, men det gjorde jag faktiskt.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!

MmAaLlIiNn
1/10/12, 9:01 PM
#27

Om jag skulle söka till ponnyakuten skulle det vara för att min häst är svår att få i galopp och är inte så lätt att rida för hon är inte precis inriden. Hon kan även vara ganska tittig när man rider runt i byn där det är mycket aktivitet.

Annons:
Gaiezza
1/11/12, 10:16 AM
#28

1. Han är mästan omöjlig att fånga i hagen.

2. vi rider lungt och fins i skogen och plötsligt så vänder han hemåt och försöker kasta av, om jag försöker styra eller säga till så går det snabbare eller vildare.

3. han bits hela tiden.

4. när man kör honom /han är normalt kört i 13 år) så kan han plötsligt börja stegra bocka och sparka bakut.

Det är mina anledningar.

Bacon, svaret är bacon. 

Gaiezza
1/11/12, 10:17 AM
#29

Plus, han vägrar att bli vattnad.

Bacon, svaret är bacon. 

Kristall
1/11/12, 1:58 PM
#30

Skulle vara trevligt att bli av med spörädslan (även om vi jobbar på det själva och kommer ta hjälp av tränare om det behövs).

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

mantovani
1/27/12, 6:06 PM
#31

Jag funderade länge på att söka till den 3e säsången men nu är jag för gammal. jag har flera problem .

min häst är svår att lasta men inte för att hon är rädd, hon bestämmer sig bara för att inte gå in… iblan tar det 5min men det kan ta typ 2 oxå vilket är väldigt jobbigt när man har fösta start i en tävling…

Väldigt markskygg… hon skyggar om det är olika färger i marken, solkatter, fotavtryck är det farligaste som finns Obestämd går inte att rida ut för hon hoppar från ena sidan till den andra även om det står ett träd ivägen.

Ett världsligt problem att hon inte går frammåt vid longering/tömkörning,

Nån som har nåra tips? Alla tips är värda att försöka med…

Ellen12
5/10/16, 8:01 PM
#32

Om jag hade ansökt hade jag ansökt om en ponny vi sa köpa om en veka som måste bli inriden.

Jag är en tjej på 13 år och har ridit i snart 7-8 år.                                                       jag hittade den här ponny när vi skulle åka och kolla på ett stall och fråga om dom hade stall plats eller om jag kunde hjälpa till med någon häst. Då sa ägaren till oss att dom hade en B-ponny som dom skulle slakta om 2-3 veckor, Då sa min pappa att vi gärna kunde ta henne hon heter sommar.

I stället för att hon skulle bli slaktad hon är en fult frisk ponny och har inte haft några skador.

snälla hjälp mig med min ponny!! <3                                                                                 M:V:H Ellen.

Rafflan
5/13/16, 9:18 AM
#33

#32 ta kontakt med ridskolan/ridlärare så kanske dem kan tipsa dig om vart du kan vända dig, man rider inte in en häst på 2 veckor :)

Lindorm
5/13/16, 9:15 PM
#34

Jag skulle också lämnat bort henne till en duktig unghästutbildare! 

Det är mycket som kan gå fel vid inridning :)

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Annons:
LeeKnow
5/14/16, 8:36 PM
#35

(Ursäkta för att jag kanske kapar tråden lite, men ska ponnyakuten börja igen? Närdå?)

powerade
5/14/16, 10:46 PM
#36

Hade nog sökt för att föder hästen är knepig att longera och jag inte är så hajj på det, samt att rida till honom lite när han springer på och snubblar fram ( inte lyckats få hobom i form någon gång) också vänder han flera gånger när man ska rida ut ensam:) annars är han världens bästa så det är bara lite små fix:D

Quirinia
5/17/16, 7:26 PM
#37

Detta är en tråd från 2011.

Killen
12/8/16, 9:57 PM
#38

Roligt att läsa, kul att mina "problem" är borta. Förutom att en främmande människa skulle aldrig kunna hämta honom, men jag och min medryttare har ju inga problem :-)

kissmekate.blogg.se

Upp till toppen
Annons: