Annons:
Etikettavel
Läst 9008 ggr
[Teddy]
5/31/08, 1:26 PM

Avel - buskavel?

På den här sidan verkar det vara många som avlar, eller rättare sagt betäcker  med icke godkända/avelsvärderade hingstar. Vad tycker du allmänt om sådant? Själv tycker jag det är självklart att man använder beprövade hingstar.
Enda undantaget skulle vara om man nu har en hingst och vill ha ett föl SJÄLV efter just den individen, men att bara massproducera föl utan hum om föräldrarna tycker jag inte om.
Kommentarer?

Annons:
gejsa
5/31/08, 1:31 PM
#1

Många??? Vilka då menar du?

[Teddy]
5/31/08, 2:30 PM
#2

Meningen med inlägget är att få synpunkter på att avla med icke godkända hingstar.

Mixie
5/31/08, 2:56 PM
#3

För mig som håller på med gotlandsruss är det en självklarhet att om man betäcker, så betäcker man med en godkänd hingst. Är hingsten inte godkänd finns det ju en anledning till det. MEN, om jag däremot hade ett eget sto och en egen hingst som jag tror skulle komplitera varandra perfekt, så kanske jag skulle prova den  kombinationen, men då skulle det vara för deras travegenskaper med tanke på att fölet själv aldrig kan bli varken premierad eller godkänd(?)
Lite rörigt men min slutsats är att jag inte stödjer den sortens avel som du beskriver i #1 :)

//Mickan

tezzie
5/31/08, 3:06 PM
#4

Jag förstår inte riktigt vad du menar… På den här sidan verkar det vara många som avlar, eller rättare sagt betäcker  med icke godkända/avelsvärderade hingstar.

Vilka massproducerar här?

*** Kärleken övervinner allt ***

Lindbygarden
5/31/08, 3:26 PM
#5

Mig veterligen finns det en användare som föder upp flertalet avkommor varje år för försäljning och där hingstarna är icke visade/godkända inom ngt avelsförbund..

Har ingen aning om fler..

Jag tycker att det är ett mkt intressant ämne och det skiljer sig mkt från förening till förening..

Welsh har tagit bort kravet, där kan du lösa licens på tvårig hingst dock har de en kvalitetsbok..

Engelska fullblod har också tagit bort avelsvärderingskravet..

Arabiska fullblodshingstar har inga som helst krav eller form av kvaltetsstambok..

Dock krävs full härstamning givetvis och lösande av licens om du ska registrera dina avkommor på "gröna" papper..

Däremot så är det intressant att om jag betäcker mitt hblsto med en godkänd knabstrupperhingst så registreras den på fullständiga papper hos knabstrupperföreningen.

Är hon dessutom stamboksförd kan avkomman bli godkänd hingst MEN om jag betäcker samma sto med samma hingst och vill regga hos ASVH  så är avkomman en korsning och jag mer åt buskavlarhållet..

Så det varierar oerhört mkt… beroende på rasförening..

Lindbygarden
5/31/08, 3:32 PM
#6

#5 Halvblod med godkänd härstamning är alltså en godkänd inkorsningsras hos svensk knabstrupper

Kan ta som exempel anglohingsten Business x som är en fantastiskt fin hingst men ej godkänd hos ASVH.. Skulle jag använda honom till hbl som ej ger gröna papper hos ASVH eller renrasigt hos anglo så tycker jag ändå inte att det är buskavel..

Skulle faktiskt mkt väl kunna tänka mig att använda honom till hblsto om jag ville lätta upp och avla fälttävlan.

Business - http://www.hippson.se/cldoc/31265.htm

Annons:
Hagelberg
5/31/08, 3:58 PM
#7

Jag använder och kommer alltid använda godkänd hingst.

MLphoto
5/31/08, 5:01 PM
#8

Jag anser väl att det beror på vad man vill ha avkomman till. Är det utställning och annat så är det självklart med en godkänd hingst, men om du vill ha hästen till ngt annat än just visning osv, och säg att du hittar en helt perfekt hingst som inte är godkänd, backar du då och väljer en godkänd som kanske inte är lika bra som den icke godkända? Förstår ni hur jag menar?

Jag har en dunderhärlig Shetlandshingst med mycket fin exteriör och temperamentet är gudomligt, men han har ingen stam och får därför inte visas och han kommer ju heller aldrig att kunna bli godkänd. Tanken är att köpa ett sto och själv ta en avkomma då, men även utomstående folk vill betäcka sina ston med honom. Varför skulle det vara fel då, om han är en perfekt hingst till just DET stoet, och avkomman kommer bli SÅ bra som barn/rid/kör/familje/trickponny, att betäcka med honom trots att han inte är godkänd?

Jag tycker inte det är fel att betäcka med en icke godkänd hingst, men med det har jag inte sagt att det är rätt att betäcka _bara för att.
_Det gäller ju både godkända och icke godkända hingstar, det finns alltid en grupp människor inom båda områden som betäcker egentligen utan någon speciell anledning mer än att tjäna pengar på det helt enkelt. Det är vad jag anser vara fel.

Jag hoppas ni hänger med i mitt tankesätt nu, även om det blir lite blurrigt.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Mille
5/31/08, 5:21 PM
#9

Jag vill ha en avkomma som är stamboksberättigad, alltså blir det en godkänd hingst som används

Dior
5/31/08, 5:39 PM
#10

#9 Säger som du.

Alla mina hingstar skall avelsvärderas innan ev. användning (eller kastrering). Även araberna.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Peppe
5/31/08, 6:40 PM
#11

Jag skulle aldrig betäcka ett sto som inte håller måttet, och ännu mindre med en icke godkänd hingst. som tidigare sagt, det finns anledning till att den hingsten inte är godkänd.

det finns hur många fina hästar som helst idag så jag ser ingen anledning att använda annat än de godkända. det finns en, ja till och med flera för varje smak =) däremot tycker jag inte korsning är helt fel mellan raserna, men godkända föräldrar inom sin ras. men jag förespråkar det inte heller så att säga. där är jag neutral =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
5/31/08, 6:42 PM
#12

Alla hingstar som används i aveln måste väl avelsvärderas om jag inte missminner mig. Även om jag bara använder mig av hingstan till egna ston. Däremot har kravet på att hingsten skall vara godkänd (rasvis premierad) tagits bort i och med EU. Detta kan man tycka vad man vill om men avelsvärderade måste hingstarna vara. Annars råkar man ut för böter.

Tusen
5/31/08, 6:43 PM
#13

Själv är jag lite kluven i frågan eftersom vi själva har ett shettissto som tyvärr saknar en liten del, långt bak i sin stamtavla pga slarv från uppfödarna. Tragiskt att inte ett sto som faktiskt är en shettis inte får bli stambokförd pga detta. Men, men. Nu är ju inte kravet så högt på storn som på hingstar och om rasen är stor (många individer - inte storleksmässigt) gör det väl inte kanske så mycket om man använder icke godkända (rasvist) hingstar. Däremot skall man vara väldigt försiktig mad att avla på icke godkända hingstar i sk små raser. Dvs om det är en ras t.ex som Gotlandsruss där antalet individer i rasen är få och genmaterialet är litet. Då är risken stor att rasen utarmas eller försvinner. Russet är t.o.m. klassat som utrotningshotat och då bör man vara extra försiktig med hingst- och stoval.

Annons:
gejsa
5/31/08, 6:43 PM
#14

#2# Jag förstår din mening med frågan men tycker inte att du ska skriva att det är många här………för det har jag inte märkt. Har man sagt A får man även säga B.

Sedan kanske du själv ska vara med i diskussionen också. :)

MLphoto
5/31/08, 6:46 PM
#15

#11, Oftast finns det en "anledning" (jag tolkar det som att du menar att de hingstar som inte är godkända inte var bra nog) till att hingsten inte är godkänd. Men det kan lika gärna vara så att ägaren inte har råd/tid att få sin hingst godkänd/avelsvärderad, och som i mitt fall med shettishingsten så var uppfödarna så idiotiska att dom inte skrev upp stamtavlan för att dom inte orkade. Då är det ju inte fel på hingsten, utan på andra saker runt omkring !? Vill inte "hoppa på" någon, men det är en pågående diskussion även utanför forumet om just det här :P

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Maja
5/31/08, 6:51 PM
#16

Jag håller ju på med islandshästar som många av er vet, därför skulle jag inte vilja ha en islandshäst med en icke godkänd pappa, inte heller betäcka mitt sto med en icke godkänt hingst heller för den delen. En islandshäst utan stam blir liksom inte en "riktig" islandshäst och jag kan inte använda den till det jag vill. Sedan så godkänner man ju hingstar för att de ska få användas i avel och så godkänner man inte hingstar som inte passar till avel.

Gällande övriga raser tänker jag inte uttala mig.

gejsa
5/31/08, 7:11 PM
#17

Jag har ju en islänning utan papper. Fast jag har inte avlat fram den själv. För mig är Fille en riktig islandshäst ändå. Det jag inte får göra med honom är ju att tävla och det hade jag ändå inte tänkt.

jen
5/31/08, 7:20 PM
#18

OM jag skulle avla en eller flera hästar så skulle jag använda godkänd hingst som jag tror passar just MITT sto.

 Sen är det lika viktigt att använda ett bra sto också som har stamtavla och är extriört fin också. Sen skulle jag titta på psyket på stoet och hingsten, men även längre bak i stamtavlan också.

Maja
5/31/08, 7:52 PM
#19

#17 - Nej, det var ju särför jag skrev "..blir liksom inte en "riktig" islandshäst och jag kan inte använda den till det jag vill."

Så den blir inte en äkta islandshäst för mig.

gejsa
5/31/08, 9:53 PM
#20

#19# Jag såg vad du skrev Juve. Men en riktig islandshäst är det ju oavsett. Men skillnaden är ju att man inte får tävla.

Annons:
Molla
5/31/08, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Vi äger bara godkänt med mycket meriter…

Men ena hingsten tar emot andra raser, ser inget fel i det. Om ägaren tror att just den korsningen blir bra, så varför inte prova?

Alla har ju faktiskt inte heller råd att först köpa ett välmeriterat sto för runt 70-80.000 och sen betäcka för ca 10.000.

(pratar om quarter)

pippa__
6/1/08, 12:22 AM
#22

#20 Får man inte tävla gejsa om man inte har stam på sin isis????

gejsa
6/1/08, 12:32 AM
#23

#22# Nej, är inte islänningen registrerad som islänning med stam så får man inte det. Inte ens klubbtävlingar.

Det berättade en som jag tog lektioner för och hon är domare, uppfödare, har egen hingst osv. Hon tyckte det var jättesynd att jag inte försökte få fram blod/tagel tror jag det var från mamman och pappan för att kunna registrera honom. Skulle kostat 10.000 kr någonting. Eftersom hon tyckte att han skulle kunna tävla i klubbtävling senare.

Juve eller Axel kan säkert förklara bättre.

Maja
6/1/08, 12:44 AM
#24

#22 - Nej, exakt som gejsa säger så får man inte tävla en islandshäst med en okänd/inte godkänd stam.

pippa__
6/1/08, 12:46 AM
#25

Men gäller det isistävlingar då eller det gäller om man vill tävla hopp eller dressyr oxå??

gejsa
6/1/08, 12:51 AM
#26

Nej då får man tävla med dom. Det är bara islandsklubbtävlngar alltså. :) Han är ju registrerad som ponny och okänd stam fast jag vet stammen. Men pappan var ju inte visad.

pippa__
6/1/08, 12:59 AM
#27

Ok men det är samma som me shettis har jag för mej..du får iaf inte visa shettis som inte har stam..

Annons:
gejsa
6/1/08, 1:01 AM
#28

Nej det får man ju inte med någon häst.

pippa__
6/1/08, 1:02 AM
#29

Nähe visste ej..har inte så mkt koll på den biten

[Teddy]
6/1/08, 11:01 AM
#30

Till gejsa: ursäkta att jag inte deltagit i diskussionen, hade ett bröllop igår….. men nu är jag med!
Att visa hästar utan stam är helt ok. BEROENDE PÅ VAD RESPEKTIVE AVELSFÖRENINGEN SÄGER. Som exempel kan jag nämna welsh, eller welsh partbreed. På Rockelstad i våras visades två av denna "ras" en med shetlandsutseende, och den andra ca 140 hög.

Till dig som har shetlandshingst; jag förstår att du tycker att din hingst är bäst! Men inom shetland finns ju så otroligt mycket individer att välja bland om man vill avla. Jag tror inte att du blir besviken om du använder en godkänd hingst.

Självklart måste ju en avelsförening jobba för användandet av den egna rasen, och stödja tävlingar med rasens godkända individer. Jämför med hundar! Där kommer inga blandraser in bland hermelinerna! Med det menar jag inte att de blandade individerna är sämre.

Att nämna att araber inte har avelsvärdering är både sant och inte. Deras stambok är sluten, och där "korsas" ingen utomstående individ in. Det finns fler raser som har så.

Lindbygarden
6/1/08, 11:39 AM
#31

#30 araben har inget avelsvärderingstvång utan du kan använda i stort vilken arab du vill bara han har full stam på och kulrona kvar..

Avelsvärdering finns givetvis för rasen och det är i SHs regi..

Avelsvärdering och stängd /öppen stambok är ju långt ifrån samma sak? SAHF registrerar också arabpartbreed

Cilla89a
6/1/08, 11:57 AM
#32

Det är svårt det dära.. Min gammla häst hbl/nf hade ingen godkänd pappa och han blev suuuper, men han kommer ju aldrig nå till toppen heller, men för lite lätta tävlingar i hopp och dressyr så duger han mer än väl.
Min syster har en hbl/welsh, ingen godkänd pappa dä heller.. Han hoppar som en guuud!

Så visst tror jag att många "hatukorsningar" blir bra, bara man har en tanke bakom det, så man inte tar någon hingst som inte är godkänd bara för det är billigt..

Jag själv skulle betäcka med godkänd hingst, om jag någon gång jag ska betäcka, vilket jag hoppas :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Zahara
6/1/08, 12:40 PM
#33

Min travare betäckte jag med en hingst som är min kompis, ett jätte fint halvblod som jag trodde sku bli en kanon hinst att lägga på travaren, skulle ha fölet som ridhäst till mig själv, men när det 'är dax för zara som har gröna papper blir det godkännd hingst som gäller, den betäckningen är för försäljning :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

gejsa
6/1/08, 2:21 PM
#34

#30# Ok! Jag godtar din ursäkt. Bröllop får man ju int missa. :)

Annons:
Lindbygarden
6/1/08, 2:33 PM
#35

#32 welsh/halvblod är en kombination som har gett super bra tävlingsponnier..

Tusen
6/1/08, 3:41 PM
#36

Men hallå!!Förvånad ALLA hingstar som man vill avla på måste väl avelsvärderas. (Enligt EU-regler) Det är INTE samma sak som att de är godkända enligt rasstandard. En avelsvärdering är ett krav så att sjuka individer inte används. Om sedan hingsten är premierad eller inte är väl en rasstandard fråga.

Säg emot mig om ni vet något annat.

Lindbygarden
6/1/08, 4:12 PM
#37

#36 Så här står det bla på svensk galopps hemsida:

"Det är en hel del administration att hantera runt en avelshingst, såväl för en avelsvärderad som för en ej avelsvärderad hingst.

Ej avelsvärderad hingst
Hingst som inte är avelsvärderad får from 2007 användas i offentlig avel, i övrigt gäller samma regler som för avelsvärderad hingst.
Enligt Svensk Galopps reglemente (RG) ska hingstägaren varje år meddela Svensk Galopp åt vem han givit uppdraget att vara hingsthållare som har rätt att utfärda språngrullor och språngsedlar.
Hingstägaren får utse annan person än sig själv till hingsthållare, t ex ägaren av den gård hingsten är uppstallad på."

Mer text finns att läsa på http://www.galoppsport.se/sinfo

Zabbio
6/1/08, 6:23 PM
#38

Att massproducera hästar är jag i allmänhet emot.

Men jag gillar själv korsningar och trivs inte så ofta med renrasiga djur eftersom aveln ofta blir lite för extrem. Som tur är har hästar besparats från det, till skillnad från hundar och katter. Men korsningar med rätt individer ser jag inget fel i.

Sedan håller jag inte med om mycket av det som ska värderas för att en hingst ska bli godkänd. Det är naturligtvis olika inom olika raser, men ofta tycker jag att sundheten inte riktigt hänger med..det som anses sunt känns inte helt rätt. Om jag hade avlat hade jag struntat fullständigt i om hingsten var godkänd, utan valt en hingst med en bra exteriör och fint temprament.

Å andra sidan hade jag bara avlat för min egen skull, om jag avlat, och jag har bara valacker så jag kan inte avla :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MLphoto
6/1/08, 6:52 PM
#39

#30, Jag sa inte att min hingst är den bästa av alla, vad jag sa var att han kanske är bäst till just DET stoet. Förstår du?
Men jag skulle troligtvis ändå inte välja en godkänd hingst till mitt eget sto (om jag nu haft ett) för jag har inte hittat någon som fallit mig i smaken (shettis nu då). Varje individ är unik, det finns aldrig 2stycken av samma, så därför är ju min egen det bästa valet för mig.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

entill
6/1/08, 7:22 PM
#40

Förstår inte riktigt hur en del resonerar. När man vill använda en okvalificerad hingst, säger man att det är för att den har bra exteriör och skulle passa till stoet. Men hur vet man att den har bra exteriör, när den inte är visad? Är alla experter på att bedöma det? Sedan säger man att man ändå bara skall behålla avkomman själv. Hur vet man det? Visst det är jättegulligt med ett litet föl, men den växer och en vacker dag kanske man inte har möjlighet att behålla den. Vad händer då? Jo, man säljer den billigt till någon som behöver en gräsklippare. När gräset är klippt går den vidare till nästa ägare, som kanske inte bryr sig särskilt mycket om en häst han fått till skänks. Detta är inte ett värdigt liv för en häst, och de som vanligtvis drabbas av detta är shettisar och andra små ponnyer. Skrämmande!

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

tezzie
6/1/08, 8:45 PM
#41

En fråga som kanske helt enkelt inte hör hit… Kan tillägga att jag inte är ett dugg insatt i hästavel och om jag köper en häst så är det inte skitviktigt för mig att den har full stambok.

Men är ni lika anti mot blandrashundar och bondkatter?

*** Kärleken övervinner allt ***

Annons:
Alex
6/1/08, 9:36 PM
#42

Jag kan ta det enkelt - jag är emot all avel som inte har något syfte. Oavsett vilken djursort det gäller. Och nej, jag anser inte att "mitt sto (/min tik/hona, eller vad det nu är) är så sött och snällt, och det skulle vara så kul med en bebis" är ett vettigt syfte…

Jag skulle aldrig använda en hingst som inte var avelsgodkänd. Men så vill ju jag ha en registrerbar islandshäst också, och då är det ett krav. Men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda en obedömd ung BLUP-hingst om han hade fin stam och var lovande och skulle kunna passa mitt sto.

Stoet har självklart en del krav på sig också. Behöver nödvändigtvis inte vara toppklass, men framförallt bra exteriör och lynne! Sen vill jag ju ha bra stam och rörelser på henne också. Fölet ärver ju trots allt inte bara hingstens gener…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Peppe
6/1/08, 9:53 PM
#43

#42 Amen!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Teddy]
6/1/08, 9:54 PM
#44

En till!! Bra inlägg!! Det är presic så jag menar! Och just inom shetland är ju buskaveln tyvärr, väldigt utbredd.

#39 Bland alla femtielva godkända MÅSTE det väl finnas EN som skulle passa ditt sto?

#Gejsa! Här får du se brudparet.

[Teddy]
6/1/08, 9:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Glömde….

gejsa
6/1/08, 9:58 PM
#46

#45# Hihi tackar! Fin häst.

RC70
6/1/08, 11:53 PM
#47

I dagsläget så lönar det sig inte för en del hingstägare att ENBART avla inom sin egen ras. Jag har en godkänd hingst, men om folk vill betäcka sina NF-ston eller andra ponnyer så är det inget problem med mig!
Däremot betäcker jag inte ston som är MKT större än vad han är. Han är bara 145cm..

Aladdin RC 66 betäcker de flesta raser om man så behagar..

Lindbygarden
6/2/08, 12:04 AM
#48

#45 så vackert!

Annons:
[Teddy]
6/2/08, 12:25 AM
#49

#47 Inte för att jag kan förstå varför man inte avlar rasrent, men om man då tar en godkänd hingst av annan ras, så har man ju i alla fall tänkt till.

Men #48!! Har du tjuvkikat!!!!

Ledin
6/2/08, 12:30 AM
#50

Jag har sett måga bra korsningar, har själv ägt en korsning men han hade godkänd fader o hans mor hade mycket bra stam han i sin tur vart klockren tävlars i dressyr men går bra i alla grenar. Jag har ju ett gotlandsruss men så ser man vad ma nfår för en avkomma det e inte alls mycket, det e ju så i alla ponnyraser. Sen så funderar man på att ta en hingt av annan ras då givetvis en godkänd, men dom ska ju kompletera varandra oxå. Jag har upplevt väldigt många avkommor av okända pappor, dom har inte vart några fel på, jag går itne fram med pekfingret å säger ajjabajja det e väll upptill varo en. Vad får man då för en shettis hingt på 1 år med papper men är rätt ful? inte mycket lr hur, sen ser man en söt shettis utan papper för samma peng ja helheten ser den utan papper bättre ut. Vilken säljs snabbas det skulle vara kul o veta, o vilken hade ni köpt?  Detta ska inte vara ett svårt val men vill ju veta vad som ligger bakom en häst iaf jag.

Lindbygarden
6/2/08, 1:28 AM
#51

#49 jag såg ju bilden du la ut!! Vacker brud och häst.. Fast den brud som inte är vacker finns väl ej?:O)

tezzie
6/2/08, 10:17 AM
#52

#45 Oj, vad vackert :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

Hagelberg
6/2/08, 12:55 PM
#53

#45 Vad är det för häst? Ser ut som Busen!

[Teddy]
6/2/08, 1:14 PM
#54

Nix han heter Gosse.

Hagelberg
6/2/08, 1:18 PM
#55

#54 Han var väldigt fin, Gossen.
Busen är en stor svart nordsvensk som har tävlat i körning och jobbar som bröllopskjutsare mm.

Annons:
gejsa
6/2/08, 1:59 PM
#56

Den där bilden var ju bara för mig. :)

[Teddy]
6/2/08, 6:40 PM
#57

#56 Ja jag fattar inte att alla måste tjuvkika!!! Skrattande  Kan tillägga att Gosse (utan N) är en frieser för dom som inte ser.

Men vi har kommit ifrån ämnet.. inga fler synpunkter på AVEL?

Hagelberg
6/2/08, 7:20 PM
#58

#57 Generad ups….tyckte det var mkt päls på fötterna

När det gäller avel tycker jag att i de flesta raser finns så många godkända/avelsvärderade hingstar att man inte ska behöva använda annat. Korsningar har jag inget emot men inget jag funderar på själv. Jag håller med entill i detta ämne.

MLphoto
6/2/08, 7:30 PM
#59

Jag kunde inte låta bli att tjuvkika, frieserhästar ligger mig närmast hjärtat ;)  men som sagt, fler synpunkter på avel? :)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Mangis
6/2/08, 9:53 PM
#60

Själv har jag använt en godkänd hingst (Spender S) på en varmblodstravare - något som är minst lika illa ur avelssynpunkt. Skulle ha varit med på just Rockelstad, men Stella blev skadad så det får bli nästa år istället. Jag är ingen stjärna på exteriör och visst har hon sina skavanker, men jag har avlat fram en ridhäst med (hittills) superbra temperament. Vilket var mitt mål. Hoppa hyfsat kan hon också, vilket var mitt andra mål. Men pappren är grå och vi är utestängda ur all avelsvärderande verksamhet. Troligtvis kommer jag att avla vidare på henne om några år eftersom jag vill ha en häst jag gör allt med från början. Aldrig till försäljning…

Måste bara kommentera att många ur årets skörd av föl har sina små fel och brister (bockhov, snedhet och överlag rätt klena, de flesta) - eller så var det bara så att Stella var ovanligt levnadsglad och pigg för hon bockade runt i hagen som en galning redan när hon var en timme gammal. En del av de renrasiga stona är rätt så sneda i leder och hovar många gånger. Så det där med avel är ju som det är. Gröna papper i sig är ju ingen garanti för att man får en Flippan direkt.

Ceciliaolucifer
6/2/08, 11:40 PM
#61

less jag blev, allt jag skrev försvann.

jag tycker att det ska vara som det är inom kattavlen och sverak. Har inte båda föräldrarna papper på att dem är renrasiga så kommer aldrig avkomman att bli det heller. Sen spelar det ingen roll om det faktiskt är två bengaler som paras. Om man kommer på ngn som är reggad hos sverak och som paras med ngn som inte är reggad så blir denna utesluten ur sverak. Det finns en anledning till att man ska regga och det tycker jag är bra.

Alla som argumenterar med att det är okej att buskavla för att dem själva vill behålla avkomman får mig att vilja fråga er hur det kommer sig att det är så många korsningar som faktiskt flyttar runt hit och dit under hela sina liv. Dessa hade haft "större" värde om dem hade blivit reggade och varit renrasiga.

Så förklara gärna för mig hur ni ser på att så många korsningar blir slit och släng varor?

Ceciliaolucifer
6/2/08, 11:44 PM
#62

#60 Bara för att man har papper på sina hästar så betyder inte det att dem skulle vara bra avelsmaterial för det. Sen förstår inte jag hur man kan avla på ston som är sneda i leder och hovar?

Att utgå ifrån en individ som är frisk och sund är ingen vetenskap, snarare en självklarhet när det kommer till avel.

Annons:
AusaBausa
6/2/08, 11:55 PM
#63

använder mig av godkända hingstar till mitt shetlandssto och skulle inte använda icke gk hingst till ngn hästras….finns så mga fina g.k hingstar o välja mellan så varför använda en icke g.k??

Ledin
6/3/08, 12:16 AM
#64

#61 det e inte som kattavel :P om jag då tar ett föl på min sto russ med papper, tar då en ike godkänd hingst men har alla papper ändå allså man vet ju vad som finns bakom han osv. Det är ju inte så med katter, utan folk säljer sina katter som renrasig katt av rasen bl bal men utan papper det är allså en huskatt hur den nu ser ut så är det en husis. Skulle jag så ta föl så kan jag regga den under svensridponny går säker under russ med men det e ju inget jag funderat på alls. Ska jag ta föl så ska det vara en godkänd hingst kan vara av en annan ras men den ska iaf kompletera mitt sto. Och förra sommaren så rymde en hingst in i hagen till mitt sto o ett sto till, hon har brunstat å så hela hösten å lite i vår, (hon tillhör en smygbrunstare så det är svårt å se om hon brunstar man få ha tur) iaf jag var 100% säker på att hon inte var med föl å var glad över det, men nu vet i katten om hon inte är det. Pratat med vetten o han var för stor för att känna det kan skada mera så just nu håller jag tummarna på att hon inte har föl i magen. Ska ta blodprov men enligt en vän så är det inte alls säkert prov att ta eftersom hennes ena häst tog blodprov å det var negativt 2 v efter so fick hon föl varpå att hon tävlades msv fältävlan inte alls tjock utan såg ut som en smäcker häst. Fölet var stor o fin, papper fick skrivas då det var av en godkänd hingst.

[Teddy]
6/3/08, 12:21 AM
#65

#60 Jag vet  inte om du läst inläggen, men jag har skrivit att om man korsar raser, men i alla fall använder godkänd hingst så har man ju tänkt till och använder en beprövad individ. Travare och Varmblod är ju ganska närliggande exteriört sett.
Jag har en granne som en har en korsning mellan fjord och arab. Den ser ut som ett lamadjur. Stor rund kropp och smala pinniga ben - ett i varje hörn, och en smal hals, rätt upp. Hon är ofta halt, hennes tunna kropp frestar nog på.

Själv har jag en korsning travare - shetland, pappa är travarn, en mycket trevlig individ!
Men meningen med mitt inlägg är ju inte att racka ner på korsningar, utan de som medvetet avlar för att massproducera hästar för försäljning.

pippa__
6/3/08, 12:26 AM
#66

#65 Haha ett lamadjur!!

Charlotte-J
6/3/08, 12:41 AM
#67

Och nåt som är ännu värre än att använda icke avelsvärderade hingstar är att använda hingstar utan stam. Vad vet man om den individens förfäder?? Deffekter? Nedärvbara sjukdomar etc?

Själva använder vi bara avelsvärderade och godkända hingstar till våra ston.

Amor vincit omnia Kyss

Ledin
6/3/08, 12:48 AM
#68

ja det e helt klart man ska ta en hingst som är godkänd iaf för mig är det så jag vill veta vad som finns bakom alltid kul o kolla på bilder av förfäderna osv. #65 :) haha lama-häst kul beskrivning :) Jag har själv sett en sådan avkomma men den va faktist väldigt fin (o håll i er en godkänd arabhingst det va måga årsen det fanns massor med arabhingstar som vart godkända på den tiden ) iaf den vart rätt fin bra ponny vart det oxå. Såg ut som en welsh typ nätt huvud-hals- o lite rundare mage-rumpa sen lite smalare ben fjordfärgen givetvis den slår ju alltid igenom.

AusaBausa
6/3/08, 12:58 AM
#69

#65 kompisen hade en fjordingarab också, den avlivades i år o då var hon 33år (alltid pigg o frisk)…såg ut som en fjording men en stor sådan…inte mkt arab där inte! är så olika hur det blir oavsett om man avlar m samma blandning av raser…svårt o veta vad som kommer ut om man blandar för olika raser…

Annons:
Ahnna
6/3/08, 1:23 AM
#70

Jag pratade om shetlandsponnyer med Morgan Johnsson nyligen och han hade (som alltid) en väldigt skön kommentar; "Det finns cirka 150 godkända hingstar i det här landet och om ingen av dem duger (till stoet) så är det nåt som är fel!" Det håller jag helt och fullt med om, det MÅSTE finnas minst en godkänd hingst som passar ihop med varje sto!

Men visst, man kanske inte kan få exakt den färgen eller storleken som man helst hade velat ha, men en fullstammad avkomma som är 2 cm för stor eller som blev brun istället för svart är ändå mycket bättre än en avkomma som ser ut som man ville men som inte har några papper. (Tycker jag.)

Nej, alltså, jag stödjer inte buskavel. Godkänt ska det vara, annars kan det kvitta!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MLphoto
6/3/08, 1:40 AM
#71

#61, Det är ju inte bara korsningar som blir slit och släng "varor". Det är absolut inget fel med korsningar, sålänge man avlar rätt. Jag var medryttare på en d-ponny valack, som var en sjuhelvetes korsning. Sv. Hbl / Vbl / Eng. Fbl / Nsv Bruks / Fjording. Det är den vackraste, häftigaste och mest underbara häst man kan hitta! Han kunde allt, western - hoppade banor på 120 - dressyr upp till medelsvår - fälttävlan - tornéspel, och framförallt var han en FANTASTISK uppvisningshäst!
Men han fick en dålig start, blev misshandlad till han var 4år och sedan blev han en vandringshäst. Jag var medryttare på honom i 2år innan ägare nr 9 bestämde sig för att sälja. Hade jag kunnat köpa honom så hade han aldrig flyttat ifrån mig.
Men jag säger såhär, han var inte vandringshäst för att han var KORSNING, utan för att han fick en grymt dålig start och blev en s.k. "problemhäst". Hade han hamnat rätt från början hade han aldrig fått någon annan ägare.
En "vandrarhäst" som är just korsning flyttar ju inte runt för att den är korsning, utan för att den inte har hittat rätt ägare. Det kan bero på en dålig start i livet, det kan bero på att folk inte har pengar, det kan bero på att hästen inte mår bra psykiskt/fysiskt osv osv, det finns många olika anledningar. Det gäller även renrasiga hästar.
T.ex:
Min mammas väninna kom hem från jobbet en dag och helt plötsligt står det en kritvit arabhingst i hagen. Då hade ägarna bara dumpat honom där för att dom inte tyckte att han gjorde ngn nytta som ridhäst längre, - vid 26års ålder. En RENRASIG avelsvärderad arabhingst som flyttat runt hela livet. Och det var absolut inget fel på honom, men han hade helt enkelt inte hittat rätt ägare.

Till något annat:
Varför skall alla hästar vara renrasiga för att vara "värda" något då?
Vad skulle ni tycka om t.ex. ALLA "Svenska Halvblod" såg exakt lika dana ut? Är det vad ni vill ha?

Alla hästar, korsning som renrasig, har sina skavanker, så är det ALLTID. Det går inte att avla fram den PERFEKTA hästen exteriörmässigt, för det finns inget som är perfekt.

De hingstar som blir godkända, de blir godkända för att någon skrev en rasstandard, som just den/de personerna ansåg vara en fin häst. Men alla har inte samma syn på allt. Person 1 kanske vill ha en häst med högre bakparti, medan Person 2 kanske vill ha en häst med större framparti. Vad är rätt då?

Bara för att en hingst är godkänd som avelshingst så behöver den inte vara fin i allas ögon. Jag t.ex. tycker att Cardento är bland de fulaste hästar jag sett, aldrig att jag skulle betäcka ett sto med honom. Men det är min åsikt. Andra tycker att han är en "Superhäst, bättre kan man inte hitta!"  Roligt för er som tycker så, då har ni ju hittat rätt hingst!

Att använda godkänd eller icke godkänd är upp till var och en, det hänger på vad man vill ha för avkomma. Om hingsten då inte blev godkänd för att just den domaren inte tyckte om honom, så betyder det ju inte att en annan domare inte kan tycka att han är döfin. Men det är inte så mycket vi kan påverka mer än att tänka mer på att avla med insidan av huvudet.

Ursäkta ett dölångt inlägg, behövde skriva av mig lite.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

[Teddy]
6/3/08, 9:02 AM
#72

Visst, det finns rasstandarder, men "trots" det utvecklas ju raserna. Ex vårt svenska varmblod, för 30-40 år sedan var det nästan ingen som var högre än 160-165, och nu är ju mankhöjden oftast över 170. Och hästen i sig är elegantare. Skulle en hingst som såg ut som tex Immer eller Lansiär godkännas idag?
Titta på en bild på en shetlandsponny för 30 år sedan, där har det också hänt mycket, för att inte nämna New Forest!! Dom ser ju ut som små varmblodsminiatyrer!
En ras som jag tycker är rätt oförändrad är connemaran.

AusaBausa
6/3/08, 9:25 AM
#73

ja sen är ju inte utseendet allt utan man väljer ju även hingst efter vad den presterat;-D så oavsett hur ful den är kan den jjuvara kanon dressyr/hopp häst och det är kanske just det stoägaret vill avla fram.. sen tycker inte jag att alla halvblodshingstar är så lika utan där finns rätt mga olika typer av hingstar så där borde finnas ngn som passar ens sto.

Sen en annan sak m att välja g.k hingst…du fårju ocksåen större garanti påatt hästen inte har ngr doldafel eftersom den synats av domare samt att jag tycker det är bra att där finns en stamtavla som kan berätta hur släkten är, ex om där finns ngr deffekter som inte är önskvärda…det har man större koll på om man använda g.k hästar med stamtavla o g.k hingstar…saker som man inte harkoll på om man tar en icke g.k hingst…

sen att korsa hästraser kan också ha sin afördelar om detär det man vill ha….men fortfarande använda g.k hästar m stam…

så tycker jag!:-D

JoannaHaake
6/3/08, 9:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

# 70 I bland kanske man vill ha en annan färg än vad som släpps igenom på avelsvärderingarna.

Då jag avlat på halvblod och hundar i över 25 år tänker jag ibland,Det är lättare att titta i hingskatalog och välja individ än att behöva leta själv och åka runt och titta efter hanhund. Men vem har sagt att det ska vara lätt att avla.Om man tycker sig ha kunskap nog för avel så tycker jag att man ska få välja själv vilken individ jag ska använda.

Tex på shetland i år var 98% som gick i genom svarta fortsätter det så kommer det snart inte att finnas andra färger på våra svensk födda ponnyer.

Jag har avelsvärderat min mini hingst trots att han "bara" fick 35 poäng.Har inte hittat någon annan i den storleken,färgen och med den stamtavlan.Och han hoppar bra och fick 8 rakt igenom på bruksprov.Jag kommer att använda honom själv och vill någon annan det också så är dom välkommna.

Alla måste få tänka själva och inte alltid styras av någon annans tycke och smak . På bilden är min mini hings.

entill
6/3/08, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Korsningsavel och buskavel är inte samma sak, och det är skillnad på att betäcka och att avla. En avelsvärdering är ju en "varudeklaration". Det är väl självklart att man vill ha en varudeklarerad hingst. Alla avelsvärderade hingstar är inte godkända enligt rasvisa krav, men man har ändå en bedömning. Man får veta vad som är bra eller dåligt på den avelsvärderade hingsten och sedan är det upp till stoägaren att avgöra om man tror att den skall passa till det egna stoet. Avelsvärderingsnämnden har ju ändå en större erfarenhet av exteriörbedömning än de flesta av oss vanliga hästägare. Det handlar ju inte bara om att "tycka" att hingsten är "snygg". Som flera skrivit här finns det ju så många avelsvärderade och godkända hingstar att det borde räcka till alla ston, som är lämpliga att betäcka.

Fick förövrigt själv ett korsningsföl i söndags, efter New foreststo och godkänd russhingst. Planerad avel.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Lindbygarden
6/3/08, 10:44 AM
#76

Jag kan inte vara så kategorisk och säga att jag ALDRIG skulle använda en icke godkänd hingst.

Om man då tar hbl som exempel. Där kostar det en mindre "förmögenhet" att visa sin hingst.

Så skulle exempelvis en hingst med god stam och som har meriter i svår klass och iom sina meriter bevisat att han är hållbar och har en för grenen god exteriör så skulle jag kunna använda honom.

Men det kan komma hit hingstar från ex tyskland som är godkända i andra förbund, inte sjutton kan jag totalt negligera och förringa deras kompetens och säga att det är buskavel att använda deras hingstar?

Tycker att folk borde vara minst lika kritiska mot vilka ston de sätter i avelsboxen, där är nog det största "problemet" och inte att ngn enstaka använder en icke godkänd hingst.

Men överlag anser jag att avelsvärderade/godkända hingstar skall användas.

Ngn som förstår vad jag menar?:O)

Annons:
Ledin
6/3/08, 11:03 AM
#77

oja du har så rätt #76 ^^ man kan ju inte ta ett sto som är ursäkta skit o ta en fin hingst för att få en bra avkomma så funkar det ju inte. Det är ju viktigt att kolla på stoets bakrund med vad ligger där bakom har någon vart sjuk osv. Jag har pratat med en tjej som har ett halvblodsto som är en avelsto fint som bara den, bra stam osv. Hon kollar på hingstar men hur många halvblod finns det som betäcker för hand/fri ? det är ju jätte få. Men åter till detta: jag trodde buskavel var att man tar föl på hingstar utan stam lr korsa dom då kan det allså vara godkänd lr avelsväderad hingst :P men det hade jag fel på. Vissa raser är jag totalt anti att man korsar med någon annan ras eftersom jag tycker att den rasen är så bra som den är en ras jag anser inte alls ska korsas är fjording o nordsvenskar det är ultimata hästar även shettisar ska vara renrasiga. visst har jag sett bra korsningar av dom raserna men så tänker jag på att dom skulle vart mycket bättre som renrasiga.

SannaHolmgren
6/3/08, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Jag har en shettishingst som är underbar i temperament, tävlad i dressyr, agility och snart även i körning, bildskön och mycket intelligent. Han har fått 38p på utställning. Men han är inte premierad och inte avelsvärderad

Jag har fått en hel hög med förfrågningar om jag inte vill låta honom betäcka deras lilla gulliga/snälla/äldre/duktiga sto,

Jag brukar svara med ett glatt

"-Javisst! Vad kul att ni vill använda min hingst, jag tar 2500 i språngavgift, 100kr/dygn i uppstallningsavgift inkl foder. Sedan gör vi så att ni står för alla utgifter som jag får i samband med avelsvärdering, premiering, bruksprov och veterinärundersökning, och dessutom får ni lösa hingstlicensen åt mig för det ligger egentligen inte i mitt  intresse att använda honom i avel. Jag vill dessutom att ni gör en veterinärbesiktning på ert sto så att jag vet att hon är frisk, och så får ni se till att hon är ordentligt försäkrad för min hingst har aldrig betäckt innan och jag är inte van så jag vet inte vad som kan hända. Vad ska ni ha fölungen till?"

Det brukar bli ganska tyst efter mitt svar, sen säger de något svävande om att njaaeh, vi ska ju kolla runt lite mer vi har ju sett en annan hingst ska höra med dom hum hum osv bla bla bla…

Lindbygarden
6/3/08, 12:26 PM
#79

#78

Tycker du ska vara smickrad över att de tycker att din hingst är fin. Alla har inte den kunskapen gällande vad som krävs av en shetlandshingst etc..

Maja
6/3/08, 12:32 PM
#80

#78 - Utan att mena någonting elakt, för det gör jag verkligen inte, utan undrar bara en sak. :)

Om han inte ska användas som hingst, d.v.s. betäcka ston, varför är han då hingst och inte valack? :)

Alex
6/3/08, 12:33 PM
#81

#71 Islandshästen är en ras som hållt sig fri från inkorsning av andra i nästan 1000 år. Inte tusan ser alla likadana ut för det… Och nej, alla har inte samma åsikt när det gäller fina hingstar. Så det är ju tur att det finns med än en att välja på i de flesta raser… Vi har t.ex över 200 godkända islandshingstar i Sverige för tillfället, så varför man ska använda en icke godkänd förstår jag inte… Den hästen skulle ju dessutom bli mycket mindre värd vid en ev. framtida försäljning.

Och att det är för dyrt är ingen vettig ursäkt heller. För betäckningsavgiften är den minsta kostnaden i det hela… Det kostar lika mycket att föda upp ett halvbra föl som ett väldigt bra.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Teddy]
6/3/08, 1:00 PM
#82

J#75 och #80 Juve och entill!!! Ni är så kloka!!!
Undrar också varför man inte kastrerar? Att "döma" en häst till ensamliv i hagen, eller med en vallack kanske som sällskap, är det humant? Att säga att "men en hingst har sån karaktär" är enligt mig bara bullshit! Den karaktären sitter i de flesta fall mellan bakbenen!

Maja
6/3/08, 1:16 PM
#83

Vi hade en islandshingst i förra stallet (e. Mökkur frá Varmalaek, en elithingst). Planerna var att hålla kvar honom som hingst i flera år, få honom bedömd. Han blev skickad på inridning och efter att de hade funderat fram och tillbaka bestämde de sig för att kastrera honom ändå. Han skulle ändå inte ha blivit något stort, han liksom bara "var". Visst kunde han ha sina stunder då han var snygg och verkligen syntes, men hans lynne var inte det bästa.. Hans BLUP var 114 (mamma 103, pappa 125) och han kunde ju ha betäckt, men fölen hade väl inte direkt blivit någonting mer än skogsmullar..

Nu går han som valack, blev kastrerad för några månader sedan. Går ute på turer, lektioner etc. Ibland med andra valackar, ibland ensam med stona, inga problem med det där inte. ;) 

Svenskfödd fux, det säger väl allt, eller hur Alex? ;)

Annons:
Alex
6/3/08, 1:26 PM
#84

#83 Haha ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SannaHolmgren
6/3/08, 2:05 PM
#85

# 79  Det är jag.Glad Inte brukar jag heller avfärda stoägarna på ett otrevligt sätt så de blir sura, men det gick ju att misstolka som att jag gjorde det i mitt tidigare inlägg.

#80 Han är hingst eftersom det dels fungerar mycket bra, och för att han kom till mig för inte så länge sen som en ohanterad omplaceringshäst. Den dåvarande ägaren bad mig att inte kastrera honom om jag inte var tvungen, och de allra flesta jag diskuterat frågan med tycker att han är för gammal för att kastreras (12år). Han har alltid haft sällskap av andra hästar, så dömd till ett liv ensam i hagen är han inte. Men nog funderar jag ibland om det inte vore lika bra att kastrera, men till vilken nytta, och med vilka risker finns det? Det är en fråga som dock hör hemma i en annan tråd.

Lindbygarden
6/3/08, 2:07 PM
#86

Får en hingst gå ihop med valack så tycker jag att det är ett bra liv för en hingst.. Han få klia manke och ha det gott..

Tycker att det är upp till var och en ifall de vill spara sina hingstar eller ej.. Jag fick hem en kille precis och han är fortfarande hingst.. Nu är det för varmt för kastrering och i höst är han 2,5 år gammal.. Men han går med valack i samma ålder, de leker och kliar manke ser ut att trivas jätte bra!

Men en hingst som stressar och uppenbarligen mår dåligt skall inte sparars som hingst, sen kan man ifrågasätta om det är mer humant "bara" för att han är godkänd? Eller är det då helt plötsligt ok att de stressar mm.. Jag tror, vet inte om det är så, att en betäckande hingst som går själv mår betydligt mkt sämre än en ickebetäckande hingst som går själv eller med valack..

En hingst skall ju i naturen gå med sina ston och föl, för honom måste det vara fruktansvärt att inte kunna vara med sina flickor..

Fast nu är vi inne på ett litet sidospår:O)

Lindbygarden
6/3/08, 2:10 PM
#87

#85 Det är inte helt riskfritt att kastrera nej…

SannaHolmgren
6/3/08, 2:15 PM
#88

#82 Jag förstår inte riktigt:

citat: ", eller med en valack kanske som sällskap. Är det humant?"

 Min ej i avel o icke godkända hingst går med en valack i hagen. Han tycker det är toppentrevligt,

eller menade du om han går ensam i hagen. I såfall håller jag med dig.

Lindbygarden
6/3/08, 2:50 PM
#89

# 88 Jag tolkade det som att både och inte är humant.. Men det kan ju vara som sagt endast om han går själv.. Vilket inte är trevligt för ngn häst i längden..

MLphoto
6/3/08, 3:47 PM
#90

Varför behålla som hingst om han inte används i avel…. BAH! Ska vi kastrera alla killar som inte vill/kan "betäcka" då också?
Ursäkta men det är något som gör mig upprörd faktiskt.
En hingst blir vad man gör honom till, så enkelt är det, en hingst ÄR inte en vandrare, han blev det pga ägaren, om det sen beror på dålig uppfostran eller för liten hage eller kanske båda två, det vet inte jag, men det beror på ÄGAREN inte på hästen. Jag har själv TVÅ hingstar som går tillsammans, och dom har det SUVERÄNT bra. Dom skulle ALDRIG någonsin börja vandra o dom hetsar inte upp sig i onödan, varför när dom lika gärna kan gå och lägga sig å sova i lösdriften, busa på fältet eller gå och beta i dungen?
Dom har varit på rymmen ett par gånger av diverse olika anledningar, och andra hingstar hade garanterat sprungit till Stuteri Torpalyckans alla 27st ston som står 2km från gården, men mina två sprang ut på ett fält ett par km åt det andra hållet och började beta. Mina vet att stona står en bit från gården, men dom vet också att man bara får se och inte röra. 

Jag kommer in på lite annat också, men det kan inte hjälpas.
Jag bor i ett hingst-hatande samhälle, vilket självklart är tufft när man själv bara vill ha hingstar, och just hingst-diskussionen gör mig lika förbannad varje gång. Det är precis som att hingstar inte är lika mycket värda som ston och valacker!? Folk anser att "hingstar är helt galna, dom bara springer igenom staket o hoppar på ston, för massa liv o sliter sig o blablaBLA". Skitsnack, det handlar endast om vad man gör dom till. Mina två leds i grimskaft runt halsen, går på normalt staket - 2 trådar i normalhöjd - och står med öppna boxdörrar inne i stallet. Aldrig är detta något problem. Sist min hovslagare var hemma så tjöt hon plötsligt " Är han HINGST !?!? ", när min stora stod och sov med huvudet i famnen på mig, och sen log hon brett från öra till öra. Det säger trots allt endel.

Om du möter en hingstägare som leder ut sin hingst i grimma + kedjegrimskaft, helst ett spö i ena handen också, och hästen far runt som en galning, fråga då varför hingsten är sådan. Varje gång jag har frågat hingstägare det, så har jag bara fått höra undanflykter. "Han är sån pga…" men det värsta är nog när dom säger "Nä men han ÄR sådan."  Så fan heller, ingen häst av något kön ÄR sådan.

Nu hade inte detta så mycket att göra med avel, men som sagt, just hingstämnet kan göra mig fullkomligt skogstokig, och då är det lätt att man kommer in på lite sidospår. Så ursäkta för det..

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Annons:
Peppe
6/3/08, 4:09 PM
#91

#90 "Mina vet att stona står en bit från gården, men dom vet också att man bara får se och inte röra. "

Du kan ju testa att släppa dom tillsammans med ston så ska vi se om dom fortfarande vet att det är se men inte röra som gäller! Flört

sen är det ju faktiskt ofta så att kallblodshingstar är lugnare än varmblodshingstar. det är inte alltid så, nej. men ofta. sen kan det påverka också om hingsten brukar få betäcka ston eller ej.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
6/3/08, 4:49 PM
#92

Ja det är klart att de vill betäcka om det kommer ett brunstigt sto i hagen..

Man kan ju inte heller jämföra hingstar med mänskliga pojkar heller.. Det är ju en liiiiiiiten skillnad på människor och djur:O)

Hur gamla är dina hingstar och har du ston i stallet med dem? För en hingst är det naturligt att gilla ston, inget konstigt med det alls..

Jag hade en hingst som var snäll som ett lamm men en höstdag när ett sto i stallet började brunsta sa det bara "fjong" i skallen på honom och han blev MAAAANSkrattande

Det finns ex hingstar som står och biter sig själv etc så alla mår långt ifrån bra..

bebbe
6/3/08, 5:43 PM
#93

Jag har 2 hingstar i stallet på vintern ( har haft 4) dom står som små änglar fast det finns ston i stallet, många besökare har blivit mäkta förvånade när dom fått veta att det är hingstar som står så lugnt. Så det behöver inte vara ett herrans liv fast man har hästar av båda könen i ett stall.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Maja
6/3/08, 5:48 PM
#94

Det är givetvis skillnad från hingst till hingst och ofta skillnad från ras till ras. Vissa avlar på "Oj, så snygg han har, vilken livlig kille med en kraft - stegrar, bockar, galopperar dygnet runt"-hingstar, andra tänker på lynnet.

Vi hade tre hingstar (1 islandshingst, 1 welsh, 1 shetlandsponny) i en hage med 17-18 andra valackar. Om man nu inte visste vem som var hingst var det svårt att se det, möjligtvis kunde man se det på shettisen. Men welshen och isänningen var som vem som helst. Lägg då till att det var en 3 meter bred dike-väg-dike som skiljde deras hade från stonas. Och ja, även vi hade två eltrådar - ibland med el, ibland utan. Och nej, de sprang inte igenom, inte ens när stona brunstade.

Nu är islandshingsten valack och nej, man märker ingen skillnad. Så nej, jag säger inte att en hingst är farlig, galen osv. Ston kan vara 10000 gånger värre, tro mig.

Och precis som Peppe säger, släpper man in hingstar som aldrig skulle göra någonting i en hage med några ston så händer det saker, det kan jag lova.

MLphoto
6/3/08, 6:34 PM
#95

#91, Nu snackade jag inte om att hingst och sto skulle vara i samma hage, eller hur. Vad jag menade var att mina hingstar skulle aldrig, aldrig, ALDRIG gå igenom/hoppa över/springa under ett staket för att KOMMA till stona. Alltså - Se men inte röra.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

JennyR
6/3/08, 6:41 PM
#96

För mig är det självklart att bara använda godkända hingstar i min avel (shetland). Tycker att det är väldigt tråkigt att se alla annonser på s.k. "shettisar" utam stam som ligger ute på div. salusidor där priset ibland är så lågt som 500:-. Seriöst? Nej det tycker inte jag.

Priset på våra stamboksberättigade shetlandsponnyer ligger nog lågt som det är. När man kan få ett flerfaldigt guldbelönat diplomsto med kanonstam för under 10.000:- Ledsamt. Finns flertalet hundvalpar som kostar betydligt mer än så.

När det gäller shetlandsponnyer så finns det som tidigare skrivits här ca 150 st godkända hingstar till avel i Sverige. Samtliga synade i sömmarna gällande exteriör och veterinärt. Avelsvärderingsnämnden på shetland består inte av en ensam person, utan flera MYCKET erfarna och kunniga personer. Jag har full tilltro till dessa!

Man blir lätt hemmablind på sina egna hästar. Självklart är dom finast i världen! Men för den sakens skull kanske dom inte är lämpade för avel? Sällan stöter man på ett område med så många självutnämnda experter som inom hästvärlden :-):-) Man måste försöka se med kritiska ögon på sina egna hästar, och eftersom det är ganska svårt så är det väl helt underbart att man kan få en objektiv bedömning på tex en avelsvärdering?

Ibland ser man annonser där ostammade "shetlands"hingstar erbjuds till allmän avel. Ibland för samma pris som det kostar att betäcka sitt sto med en fullt godkänd hingst. Är detta seriöst? Nej det tycker inte jag.

Det här inlägget handlar om shetland, och avel med ostammade s.k. shettisar. Inte om korsningar eller ngt annat :-) Och det här är MINA åsikter :-) Ingen behöver ta illa upp! :-)

När det gäller hingstar och deras temperament… Mina 2 godkända hingstar går tillsammans 9-10 månader om året. Dom kan se stona från sin hage. Nemas problemas. Dom är bästa kompisar! Jag särar på dom när det är dags att börja betäcka, men annars så går dom som sagt tillsammans. :-)

MLphoto
6/3/08, 6:58 PM
#97

#91, tillägg:

"Men herregud, varför är han så vild när du leder honom?"
- "Han är varmblodshingst, dom är ju lite hetsigare"

"Åh vad lugn han är!"
- "Ja han är ju kallblod"

Inget som biter på mig iaf. Det handlar fortfarande om vad man gör dom till. OAVSETT RAS.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Annons:
MLphoto
6/3/08, 7:00 PM
#98

#96, Det är självklart att man blir hemmablind, men när man själv är insatt i aveln och vet vad man själv vill ha för häst, och även har avelskunniga människor runt omkring, och vi alla säger att, i det här fallet min ostammade shettis, är ruskigt fin i kroppen, då kan inte jag påstå att jag är speciellt hemmablind.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

JennyR
6/3/08, 7:23 PM
#99

#98 Men även fast ni säger att ni är avelskunniga och att A-ponnyn är fin i kroppen så vet man ju inget om tex dolda fel, nedärvbara defekter osv. Det är många andra faktorer som spelar in än bara exteriören. Har du tänkt låta hingsten genomgå en veterinärbesiktning innan? Ögonlysning osv? Upplyser du okunniga stoägare att avkomman inte kan registreras som shetlandsponny? Nyfiken bara :-)

MLphoto
6/3/08, 7:30 PM
#100

#99, Om det nu kommer att bli aktuellt så kommer han att besiktigas och stoägaren kommer att upplysas, jag är inte dum i huvudet.
Om han inte kommer användas för betäckning så kommer han endå att fortsätta vara hingst. Finns ingen anledning att kastrera.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

LinneaG
6/3/08, 7:37 PM
#101

En kompis i stallet körde iväg sitt vbl sto igår till en hingst, hingsten är vbl/tinker, ser precis ut som ett vbl fast skäck och mer man och svans - jätte läcker!
Fölet kommer hon själv behålla som ridhäst.

JennyR
6/3/08, 9:25 PM
#102

#100 En följdfråga;

Av vilken anledning vill man upplåta sin ostammade a-ponnyhingst till avel? Tror man att han kan tillföra ngt som inte de godkända shetlandsponnyhingstarna kan? Eller gör man det för att tjäna pengar? Eller ngt annat?

Du behöver inte ta illa upp, jag är bara intresserad av hur man som hingstägare resonerar i en sån här sak.

I mitt tycke betyder AVEL att man genomför betäckningar efter att noga studerat blodslinjer och stammar, brister, förtjänster osv. När man avlar på i det här fallet en ponny utan känd härstamning så har man ju inte den blekaste aning om vad som ligger bakom (defekter?), och iom att man ej har kunnat studera stammen vet man heller inte vilka brister/förtjänster föräldradjuren har. Exempelvis kan ju någon i stammen ha ngt exteriört ej önskvärt som hingstens avkomma ärver, utan att hingsten själv påvisar just det felet. AVEL är så mkt mer än att bara betäcka och få fram söta föl. Man har ett ansvar också tycker jag. Men det är som sagt vad JAG tycker. :-)

Annette
6/3/08, 9:40 PM
#103

#102. Instämmer.

[Teddy]
6/3/08, 9:47 PM
#104

#93 Eftersom du tydligen följer tråden kunde det vara intressant att höra din åsikt om buskavel.

#88 och 89, självklart är det jättebra att dom får gå med en vallack!! Fingrarna slant lite fort på tangenterna….

Annons:
djuvfeldt
6/3/08, 10:02 PM
#105

#102

väl talat!

Lindbygarden
6/3/08, 10:03 PM
#106

#104 så kan det gå iblandSkrattande

Peppe
6/3/08, 11:27 PM
#107

#102 Cool

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

bebbe
6/4/08, 12:20 AM
#108

Jag har pratat om min "buskavel" i så många trådar att jag inte finner någon anledning att upprepa mig.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

[Teddy]
6/4/08, 12:51 AM
#109

Jag har inte läst ett ord om den, ge mig gärna tips om var jag kan hitta de trådarna.

bebbe
6/4/08, 1:08 AM
#110

#109 Orkar inte leta, men det har stötts och blötts ett antal ggr här på forumet.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Olofsson
6/4/08, 1:29 AM
#111

#102 Håller med dig till 110% !!!!

Annons:
[Teddy]
6/4/08, 9:00 AM
#112

#110 Jag är inte så gammal här på forumet. Kunde vara intressant att veta hur du tänker när du har 4 hingstar i avel och producerar ett 20tal föl varje år.

Ledin
6/4/08, 11:15 AM
#113

Vad kostar det med en godkänd shetlandhingst vad tar alla i språng avgift? det är väll inte mycket med tanken på vad #78 tar är väll det väldigt lika lr hur? Fattar inte hur folk kan ta sina shetisar till dig för betäcka så många hingstar som finns bland den rasen å dom är bra utspridda med finns i alla län o utspridda med. här kan ni som har shetlandhingstar göra lite mera reklam för era godkända sötsaker, för det är inte så lätt att hitta alla om man inte har dator.

#96 du har så rätt om priser det e jätte olika, tyvärr är det billigt o det blir svårt för en som har ett jätte fint sto att få ut det man vill för henne, även fina föl (unghästar) säljs billigt. Man kan lätt hitta en fin för 5000kr.

SannaHolmgren
6/4/08, 11:30 AM
#114

Summan jag nämnde var bara nåt jag drog till med eftersom jag ändå inte tänker låta honom betäcka. Han är inte avelsvärderad eller veterinärbesiktigad för det ändamålet heller. Priserna kan nog variera jättemycket när det gäller hingstar i avel. Men du missförstod mig nog. Min häst har aldrig betäckt och kommer heller inte att göra det:-)

Ledin
6/4/08, 12:16 PM
#115

aha trodde du betäckte med han :P då stryker jag det ;) Men ändå mera reklam på alla godkända hingstar där ute.

bell
6/4/08, 1:33 PM
#116

Jag köpte mig ett shettissto med stam 2003 hon hade då haft shettis föl innan. Hon var mycket billig (kompispris). och den mest underbara barn ponny man kan tänka sig. Men jag blev MYCKET ledsen när jag väl fick hennes papper då hon inte är en "riktig Shetlandsponny" utan mamman och pappan heter typ Snuffen och Stina.

 Då var det försent för mig att backa ur affären,hon bodde redan hos mig och barnen. Skaffa ett föl på henne har jag inte tänkt att göra dådet finns tok många shettisar med riktig stam och en så liten häst är det inge kul att ha som korsning!

SannaHolmgren
6/4/08, 2:10 PM
#117

#116 Det finns många användningsområden för så små ponnyer utan stam också, så upp med hakan. Glad

bell
6/4/08, 10:35 PM
#118

Ja jag gillar henne jätte mycket men det söta lilla fölet jag ville avla fram hoppar jag över. Så exeptionell bra är inte stoet :)

Annons:
Annette
6/4/08, 11:39 PM
#119

#118. Klokt beslut att inte avla på en ponny utan stam, tycker jag :) Allt behöver inte användas i avel bara för att det är möjligt.

Hoppas ni får det trevligt med alla andra aktiviteter i stället.

Ahnna
6/5/08, 12:24 AM
#120

#74 Jag menar inget elakt nu, men JAG skulle aldrig försaka exteriör, temperament, gångarter och brukbarhet för att få "rätt" färg. Och på shetlandssidan så finns de allra flesta färgerna representerade bland de godkända hingstarna, och tillsammans med rätt sto är alla färger möjliga att få - det gäller bara att kunna nåt om genetik och hur stor chans det blir att varje föl får just DEN färgen med stort D.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Peppe
6/5/08, 12:29 AM
#121

#120 fler isabeller och gulbruna inom shetland till mej tack! Cool bara till att börja massproducera Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ahnna
6/5/08, 12:46 AM
#122

#121 Det finns ju flera på shettissidan som har massproducerat ponnyer med gulanlag - dessvärre inte alltid med så bra stomaterial i grunden. Resultatet är att många ponnyer med fin färg inte har så värst bra exteriör eller rörelser. (Och därmed ingen optimal brukbarhet heller.) Jag skulle personligen älska att ha en fin shettis med gulanlag, men som jag skrev förut så lägger jag vikt i temperamentet, rörelserna, exteriören och brukbarheten också, inte bara färgen.

Jag drömmer om att ha ett sto med gulanlag, så att min hingst kan få en avkomma som är isabellblackskäck eller gulbrunblackskäck… Det är grejer det! Cool

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
6/5/08, 12:49 AM
#123

En bra häst har ingen färg…. hört det uttrycket förut?

Ahnna
6/5/08, 1:02 AM
#124

#123 Fast jag håller inte med. Eller rättare sagt, om man inte bryr sig om färganlagen så har man snart inga kvar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Alex
6/5/08, 1:04 AM
#125

#123 Självklart är det så, men det betyder inte att de med snygga/ovanliga färger är dåliga…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
[Teddy]
6/5/08, 1:25 AM
#126

#125 Uttrycket ska väl tolkas så att varje häst är en individ som har sina fördelar och det oavsett färg. Det finns ju ingen värdering i orden som säger att någon häst är dålig? Eller?

Men att ensidigt avla på en färg kan ju inte vara en fördel, vilken färg det nu än är. (förutom då svarta shettisar, som faktiskt ÄR outstanding, men där finns ett brett material)

Lindbygarden
6/5/08, 9:35 AM
#127

Det finns ju de som istället VÄLJER BORT hingstar för att de inte gillar skimlar, inte vill ha en tråkig fux mm mm.. Så går inte det lite åt andra hållet? att välja bort den bäste för sitt sto för att han har fel färg?

Avlat svart verkar vara ok hos många raser men så fort det blir skäck eller gult.. *brrr* Nu syftar jag inte på de som använder ostammat och ej korrekta presterande hästar utan de som faktiskt försöker avla ÄVEN på färg..

Cezanne
6/5/08, 11:53 AM
#128

Jag har hittills bara använt godkända hingstar till mitt halvblodssto men skulle kunna tänkt mig att använda en icke godkänd om han hade ordentliga prestationer. T ex svårklasshingsten Chabloon som ASVH aldrig godkände eller Norson. Däremot skulle jag aldrig kunna tänka mig att använda en icke godkänd hingst bara för att han t ex har en annorlunda färg eller är mycket billigare än en godkänd!

Peppe
6/5/08, 12:11 PM
#129

#122 någon måste ju börja… att ta t ex ett sto (eller hingst) som åtminstone är okej (inga rena fel alltså) och sen betäcka med en riktig superhäst som lämnat bra avkommor. på den vägen borde man väl förhoppningsvis så småningom få fram en kalasfin hingst med kul färg, som man sen kan massproducera med Flört givetvis godkända föräldrar!

jag letar nämligen efter ett fint gulbrunt/isabellt sto men inte tusan hittar jag något! borde finnas ett större urval, det finns ju hur många svart och fuxar som helst

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
6/5/08, 2:19 PM
#130

#128 nä det är ju inte många kronor det rör sig om i långa loppet heller..

lisette
6/5/08, 2:40 PM
#131

#128 finns Chabloon fortfarande+

Cezanne
6/5/08, 2:59 PM
#132

Chabloon dog för något år sen. Valde att ta döda hingstar som exempel.

Annons:
Alex
6/5/08, 3:00 PM
#133

#126 (& #127) Nej självklart ska man inte avla enbart på färg. Men i alla fall när det gäller avelsmålet hos islandshästen så står det klart och tydligt att färgvariationen ska bevaras. Bl.a konstantskimmelanlaget är på väg att dö ut nu, så självklart finns det ju då folk som försöker rädda detta.

Men om man ser det såhär, skulle jag avla på mitt bruna sto så har jag som sagt för tillfället över 200 godkända hingstar att välja mellan i Sverige. Då kan jag lova att det finns fler än en som skulle passa mitt sto och som faller mig i smaken, har det jag är ute efter. Självklart, fanns det en hingst som jag totalföll för skulle det kvitta helt vilken färg han hade. Men om jag nu hade flera "finalister" och väldigt svårt att välja mellan dem, ja då kanske sista sållningen får handla om färg. Det är ju absolut inget fel på hingsten för det, eller att han skulle vara sämre för mitt sto.

Vi har sån färgvariation inom rasen att man kan hitta en passande hingst med rolig färg utan större problem. Och då är det väl inte så konstigt att folk gärna använder såna hingstar för att ha chans till lite roligare färger på fölet?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
6/5/08, 3:02 PM
#134

#132 blev nyfiken på om du menade honom eftersom det är min granne som ägde chabloon.

JagSomDig
7/18/08, 5:25 PM
#135

Egentligen så är det ju inget fel med att betäcka med icke godkända hingstar. Varför skulle människan kunna bestämma om den duger elle inte? ;)

Lorita
7/18/08, 6:30 PM
#136

#135 där för att vi har satt det naturliga urvalet ur spel. Ett tamdjur som hästen väljer inte sin hingst, naturen slår heller inte ut dom svaga djuren OCH vi använder våra hästar därför ska vi också ge dom den bästa möjligheten att kunna bli just bra arbets djur.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Cezanne
7/18/08, 8:48 PM
#137

#135# en anledning är att man vill ge avkomman ett andrahandsvärde, d v s att det ska ha ett värde för någon annan än uppfödaren. Avkommor till icke godkända hingstar och korsningar är ofta inte lika mycket värda som renrasiga med full stam. Och även om uppfödaren tänker behålla avkomman till sig själv så kan livet förändras så att man måste sälja

youtube
7/21/08, 7:17 PM
#138

for mig spelar det ingen rrrooolll om man vill ha ett djur so tar man vilket som HHHHEEELLLLLSSSTTTT

youtube
7/21/08, 7:21 PM
#139

#135.jag hhhooolllllleeer med dig JagSomDig.

Annons:
Caspianowner
7/21/08, 7:52 PM
#140

Jag känner till Holländska importer som kommit via Danmark som har kommit fram i de större klasserna. Samtliga nästan alla utan bra stam eller helt utan stam har sålts för 75. tusen och över 150 tusen kr. Några av dem har gått till Norge och tävlar vidare där. Några har kommit till Sverige.

Själv har jag så sent som bara för ett halvår sen varit med på en besiktning av en Holländsk import, som köptes av en svensk familj för över 100 tusen, den sakna stam fullt ut.

[Teddy]
7/21/08, 9:09 PM
#141

Naturligtvis har hästar som kommer fram i svåra klasser ett stort värde! Däremot tvivlar jag starkt på att så många är utan stam. Jag är ofta på tävlingar och där ser man kanske att 10 % av hästarna inte har stam.
Så ditt argument är att avla på hästar utan stam för att dom är bättre? Själv tycker jag det är som att blunda och köra in i en tunnel.

Lorita
7/21/08, 9:59 PM
#142

Frågan är hur stor procent blir misslyckade när man buskavlar, som man inte skriver och skryter om.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Teddy]
7/21/08, 11:56 PM
#143

Jag tror nog att % "misslyckade"  är stor! Men det som framhålls ALLTID när det gäller buskavel är ju den procent-promille som blir bra.
Jag känner en som köpt tre hästar från en buskavlare. Den ena köpte hon för några tusenlappar för att hon tyckte synd om den, den andra kommer att bli lektionshäst, men den har redan haft problem med sina hovar, som var allt annat än välskötta.

CarCar
7/22/08, 12:04 AM
#144

Jag har haft hästar både med och utan "godkänd" stam, däremot har jag känt till föräldrarna till alla mina hästar. Kan inte säga att de med stam har varit bättre än den utan, men egentligen är jag emot oseriös korsningsavel där man inte ser till föräldrarnas exteriör och psyke överhuvudtaget.

JagSomDig
8/10/08, 2:23 PM
#145

Ja jag vet allt det där ni har sskrivit, men man vill se lite reaktioner ibland x')

JagSomDig
8/10/08, 2:26 PM
#146

Och sen så beror det ju lite på uppfödarn också, den kan ju ha koll på ifall hästarna kompleterar varandra osv…  Men har den inte full koll och inte tar hand om hästarna ordentligt är sdet ju givetvis fel!

Annons:
Caspianowner
8/10/08, 3:21 PM
#147

Hur stor precent av de med kända stammar blir bra ?

Det finns inget som säger att en häst med godkänd far är bättre att rida än med icke godkänd far.

Jag har haft häst nu i 40 år och ingenting har jag sett genom åren som säger att en häst med icke godkänd far är sämre att rida eller har sämre hållbarhet. Jag har däremot sett att hästar med godkända stammar i flertalet fall har sämre hållbarhet, framförallt inom halvblodssidan. För mycket trasiga hästar för att vara mer korrekt.  Det har inte blivit bättre med åren snarare värre. Och många av de hästarna (stona ) sätter man sen i avelsboxen. Man vill förstås få tillbaka vad man en gång har lagt ut i pengar, iallafall hoppas man på det.

Har vänner och är själv ägare till äldre hästar / Ponnysar utan godkända stammar som hållit i alla åren. De är ännu kvar som 20 åringar och uppåt och de är friska och hela. Och inte minst de är älskade av oss alla trotts utan föreningarnas godkännande. Nä vi vet inget om deras bakgrunder.

För övrigt vet vi väl alla som suttit och åkt på ett antal premieringar att de tyvärr ganska ofta urartat till rena farsen. De allra grövsta övertrampen har väl skett när någon okänd hästägare kommit med en jättefin import, som kanske borde slagit ut nästan allting, och istället inte ens blivit godkänd pga några påhittade anmärkningar. 

Överhuvudtaget finns det massor med exempel på okända uppfödare som kommit med jättefina hingstar som fått mycket låga poäng.  Har de sen i sin förtvivlan sålt hästen och den hamnat hos någon känd uppfödare, så har den minsann kommit in och blivit godkänd.

Hingstpremieringarna har väl således spelat ut sig själva i folks förtroende.

De enda som gnäller över vad som kallas för buskavel är så kallade etablerade hingstägare som upptäcker att de inte längre får till sig några ston.

Lorita
8/10/08, 4:31 PM
#148

#147 jag vet en sto ägare (mig själv) som inte gillar buskavel, hur ska man kunna baka en kaka om man inte vet om det är socker eller salt man tar Obestämd ibland kan man ju ha tur Tungan ute

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




pippa__
8/10/08, 4:44 PM
#149

#148 Du får provsmaka helt enkelt :P hihi

Lorita
8/10/08, 5:02 PM
#150

#149, just det, det är därför det finns premieringar och utställningar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Caspianowner
8/10/08, 5:03 PM
#151

# 148

Du driver ju själv med en blandning mellan Welsh och knapstrup. #

Ser man bakom på deras stamtavlor så är det bara några led till okänd stam.

Någon har ju även där börjat med vad du nu vill kalla för buskavel, och särskilt många led har ju inte gått eller hur ?

Det är ju så här i alla tider som raser kommit till, eller hur ?

Caspianowner
8/10/08, 5:12 PM
#152

# 150

Rasföreningar och premieringsförättare ar väl endå  själva stor skuld i att förtroendet för dem inte längre är så högt. Se mitt tidigare inlägg.

Har varit med lite för länge … ..

Peppe
8/10/08, 5:14 PM
#153

#147 eller så matchade inte de ägarna hingsten tillräckligt väl för att få igenom den. "den kände som sen köpte hästen" har ju antagligen mer rutin på att visa fram hingstar eftersom han är just -känd- och den andra -okänd- = mycket större chans att få igenom en bra hingst

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Lorita
8/10/08, 5:36 PM
#154

#151 nej jag avlar knabstrupper inom reglerna  för knabstrupper och mina har också rätt till WPB stämpel, något konstigt med det? jag skulle aldrig drömma om att ta något ej godkänt i min avel.

Mitt sto fick diplom med 40 poäng och AB med 41 poäng, jag är ganska nöjd faktiskt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Caspianowner
8/10/08, 5:42 PM
#155

Vilka jävla ursäkter !

Alla som besökt ett antal premieringar de sista 20 åren har väl sett så många exempel på det jag talar om, så att man skulle kunna skriva en bok om det.

Visst kan visarens rutin spela roll, men de som dömmer ska väl åtminstånde kunna  se lika mycket som vi andra kan se.

Och förresten om vi skall följa din doktrin, är det hingstens eller visarens avelsanlag ni är intresserade av ? ? ? 

Mangis
8/10/08, 5:46 PM
#156

Nu var det jättelänge sedan jag skrev i den här tråden, men en aspekt på exteriör är ju kopplingen till hållbarhet. Som, enligt vad jag vet, fortfarande är ett rätt så stort hål i den stora forskningsmassan. Det påbörjades väl ett projekt i Uppsala för några år sedan, men det har knappast kommit ens i närheten av tillräckligt lång tid för att kunna dra några slutsatser av det. Många exteriöra avvikelser är ju uppenbart att de påverkar hållbarheten (säg en häst som lutar framåt t.ex. borde ju få problem med frambenen såsmåningom). Andra, mindre avvikelser är svårare att avgöra hur de påverkar hästen och kanske lättare att avla bort i senare led. Men ska man bara avla på rent exteriört korrekta hästar så bir väl underlaget rätt litet?

Avel är och förblir ett lotteri. Det ligger i själva genetiken…

Lorita
8/10/08, 5:54 PM
#157

#155 om man inte visar, då får man ju inte något omdöme alls…är det till på köpet en häst utan stam hur ska man veta om det smackar sött eller salt då…..

#156 jag köper nog hellre en lott där vistchanserna är större = med stam= premierad. Jag gjorde det 2003 och 2006 och i år, så kommer det att förbli

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Caspianowner
8/10/08, 6:02 PM
#158

Nu talar jag inte om hästar med dålig extriör.

Det låter nästan som om alla hästar som inte var uppvisade har dålig extriör, så är naturligtvis inte fallet. Alla hästar som till äventyrs har dålig extriör kommer ju också någonstans ifrån, eftersom vi så länge haft krav på avelsvärdering kommer väl även de flesta taskiga hästar från premierade föräldrar eller hur ?

En dålig extrör hos en fölunge bero kanske oftare på en dålig kombination av föräldrar. Har sett föräldrar med 40p och uppåt   som har fått rena skräpet och föräldrar med 38 p som fått rena underverket.

Om detta berott på att visaren till föräldrarna med 38 p inte kunnat visat sin häst inför domarna, så är väl de också en brist i de så kallade premieringarna.

Caspianowner
8/10/08, 6:22 PM
#159

# 157

Självklart har du din fria vilja att avla efter det du tycker är eller tror är det bästa. Men din ras är intet på något vis vackrare eller hållbarare bara för att de har papper på sig.

Lorita
8/10/08, 6:27 PM
#160

#158 vi har haft krav på avelsvärdering, ja men inte importer. Om man har en far och en mor utan stam, ur tolkar man det? jag tolkar det som inget avelsarbete alls.

Det är inte bara att ta två 40 poängare och korsa med varandra men vet man vad man gör så ger ger 40+40 mycket bättre resultat än 34+34.

Vågar/vill/orkar man sen inte avels värdera föräldrarna så tyder det på ett ointresse för vad man sysslar med.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Caspianowner
8/10/08, 7:29 PM
#161

Många hästintresserade idag skiter fullständigt i de svenska uppfödarnas hästar, varför ?  Massor av uppfödare i det här landet sitter med avkommor som de får skänka näst intill bort eller tvingas bli sittandes med, och lika förbaskat avlar de fram mer avkommor på stuteriet, trotts att de inte blir av med de dem stått med innan. varför ? Här har inga papper på deras hästar hjälpt !

Vet man vad man gör behöver man inte titta på poäng.

Om folk inte bryr sig om att åka på avelsvärdering beror det nog inte på ointresse utan troligtvis de mer eller mindre medvetna tabbar som gjorts på avelsvärderingar i syfte att hjälpa upp en liten innekrets i föreningen.

Hur många orättfärdiga domslut har inte det inte gjorts i den svenska avelsvärderingens namn. Jag tycker att den tyvärr har myglat undan benen för sig själv.

Jag tror vi får vänja oss vid att folk idag är intresserade att själva gör sina val av vad de tycker om.  Det kommer inte att bli sämre hästar för det.

Om jag går till grannens hingst som borde ha haft 40 p men fick 37 kanske jag får en bättre avkomma med den än om jag hade gått till  det kända stuteriets hingst som fick 40p, men borde haft 37p eller hur ?

Lorita
8/10/08, 7:56 PM
#162

#161 jag har betalat 4000 extra för att få en riktigt bra pappa till mitt föl nästa år. Klart jag hade kunnat snålat och åkt till grannens hingst, 4000 kr billigare, mer lätt sålt till oseriösa köpare. Nu har jag valt en riktigt bra hingst till ett riktigt bra sto som jag tro kommer bli en kanon ponny.

Det är jag som tar riskan inte blivande fölet eller nästa hästägare, jag vet vad jag betäcker med, ingen tvekan om vad som finns i påsen här inte, bara rent mjöl.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Caspianowner
8/10/08, 8:26 PM
#163

Det är jättesmart om du valt en fin hingst, men kom ihåg att det naturligtvis inte är premieringen som gjort hingsten bra.

Caspianowner
8/10/08, 9:00 PM
#164

# 162

Bara för att du betalt 4000 extra för en hingst till ditt sto ger det dig inga garantier om att den avkomman blir bättre, får ett bättre liv, blir hållbarare, osv. än de som betalar 4000 mindre.

[Teddy]
8/10/08, 9:08 PM
#165

#164 Har du blivit ofördelaktigt behandlad på premiering eftersom du angriper systemet så hårt?

Lorita
8/10/08, 9:23 PM
#166

#164 Jag har använt två topp föräldrar, det ger ju större möjlighet till bra föl än om man råkar ta vad man hittar i buskarna.

De få som kan se på en häst om den är korrekt eller inte, så överlåt det till dom som premierar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




jen
8/10/08, 9:34 PM
#167

Fördelen med att betäcka med en godkänd hingst med stam är ju att man kan gå tillbaka i stammen och se vad det finns för gener bakom hingsten och vad de oftast nedärver osv. Sen kan man kolla avkommor mm.

Samma är ju med stoet om den har en stamtavla…

På så vis kan man kolla om stoet och hingsten kombinerar varandra.

DÅ är det värt att betala extra avgift för en betäckning tycker jag.

Annons:
Alex
8/10/08, 9:59 PM
#168

#156 Angående exteriör och att de olika delarna påverkar olika mycket… Hos islandshästen bedöms de olika delarna med olika kvoter, beroende på hur viktig de är för funktionen (det man fått bevisat). "Hals, manke, bog", "rygg och kors" osv. har högre kvot och alltså större betydelse för totalpoängen, än vad t.ex "huvud" och "man och svans" har. Har de nåt sånt system för andra hästar också, eller är alla delpoäng lika mycket värda?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Caspianowner
8/10/08, 10:01 PM
#169

# 165

Inte alls !  Däremot har jag faktist varit åskådar till några av systemets värsta fadäser.

Att nästan hela publeken buade, verkade inte påverka domarpanelen ett dugg, det ha varit en sällsam upplevelse.

Caspianowner
8/10/08, 10:04 PM
#170

# 167

Härstamning har väl ingenting med premiering att göra.

En häst kan väl vara härstamningsverifierad i hur många led som helst, utan att fädrarna har varit avelsgodkända enligt rasvisa krav.

Lorita
8/10/08, 10:12 PM
#171

#170 vi som syssla med avel tar inte in något från busken efter det att första hästen satts i avel i stammen. Vad tro du hoppsan det står New Forest på denna i passet då använder vi hästen? Nej så går inte seriös avel till, det är tid, kunskap och intresse samt massor av kärlek till just djuret häst som ligger bakom.

Busk avel då är det enkla snabba pengar, vist är dom söt dom små broliga fölen utan stam och så billiga mindre 3000 kr utan stam……..snålheten bedrar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




jen
8/10/08, 10:16 PM
#172

#170 Jag tror inte du förstod riktigt hur jag menade nu.

En premierad hingst eller sto får man veta vad de har för fel och ad som är bra.  Man kan äen gå tillbaka i stammen och titta på förfädernas fel och nedärvningar mm

Caspianowner
8/10/08, 10:25 PM
#173

# 166

Jag tror inte det verkar som den här debatten kan leda så mycket längre än så här, men det är ju en massa gnäll över att folk inte i önskad utsträckning åker på utställning med sina hästar och samt att ej premierade hästar används i avel.

Nu har jag ägnat hela eftermiddan åt att försöka förklara varför förtroendet för premieringar och utställningar inte är vad det borde vara.

Försök förstå att det är detta som är problemets corepoint.

Allt för många grova och medvetna fadeäser har tyvärr gjorts. Ni är dock några stycken här som helt enkelt inte verka velat ta till er detta.

Ni måste förstå att det är ju inte bara hästägaren som blir utsatt för ett katastrofalt domslut som tappar förtroendet för bedömningen, utan även hela den kunnigare delen av publiken.

Sådant sprider sig dessutom ganska fort.

Du verkar ha ett fruktansvärt förtroende för ett antal utsedda domare som tex vid olika tillfällen givit helt olika /motsägelsfulla omdömmen om samma häst. Glöm inte bort att det kanske många gånger också varit en mycket envis rasrepresentant med och gjort sitt för att utforma det slutgiltiga resultatet.

Tror du verkligen själv att det fåtal svenskar som kan kalla sig domare är de enda som kan se hur en häst ska se ut. ……

Efter att jag har läst era inlägg förstår jag på vilka grunder och utifrån vilka tankegångar ett dåligt system kan upprätthållas.

Lorita
8/10/08, 10:45 PM
#174

#173 ja mer än vad en besviken hingstägare kan se och när man pratar buskavel så är det hästar som inte har en stam på flera mils avstånd.

Tyvärr ser man folk som avlar på egna ej visade djur utan stam, med grav extriöra fel. Vem ska bedöm hingstägaren själv om plutinutten är korrekt? Lämna det till en utbildad domare och arbeta inne från avelsföreningarna inte emot, så kan vi uppnå god avel.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Caspianowner
8/10/08, 11:01 PM
#175

# 174 Du fortsätter att vägra inse verkligheten !

Annette
8/10/08, 11:15 PM
#176

Jag litar hellre på  avelsvärderingsnämnd/premieringsförrättare/utbildad domare/ödmjuka uppfödare än självutnämnda experter.

Lorita
8/10/08, 11:17 PM
#177

#175 vilken verklighet???? den besvikna hingstägarens? den med skit utan stam som inte visa och lovordars för sitt prickiga skinn?

Jag vet och jag har smakat, spelet bakom själv också….faktiskt två gånger. men det spelet det kör jag i rasföerningen inte så att jag tycker att man ska använda hingstar utan innehållsdeklaration i avel…utan stam = fram med kniven, så enkelt är det.

Jag lever i verkligheten och jag ser buskaveln (hingstar och ston helt utan stam) som ett större hot än om min hingst inte blir godkänd för att ordföraren i föreningen importerar sperma från halv broden. Generna lever ju vidare så varför ingen blir ju rik på att ha en hingst.

Vill inte föreningen ha min hingst så låt honom bli en lycklig vallack då…………

vill du ändra något så gör det genom avels föreningen i din ras, lovorda inte Kalle anka hästarna som vissa oseriösa ej stam avlare använder, det är djurplågeri att föra dessa hästars gener vidare

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Teddy]
8/10/08, 11:28 PM
#178

#174 Du har använt em tll att förklara vad dom är fel med ad ska vi göra? Buga och applådera!
Nej, det här är ju dina egna analyser och påståenden. Jag har varit på premieringar sedan jag var i tonåren, alltså ca 40 år, och jag ALDRIG sett någon buas ut. Därmed inte sagt att det inte har hänt. Men den mesta debatten brukar ju faktiskt ske efteråt. T ex med Cortez, som inte godkändes först, han fick väl bara 6 på skritten om jag inte minns fel. Och Irco Marco, som inte togs in i aveln förrän han producerat goda avkommor.
Var det fel? Jag tycker inte det, att först testa hingstarna vad dom går för, och sedan godkänna.

Grunden till dina åsikter tror jag i alla fall beror på att du har dåliga erfarenheter av premieringssystemet. Eftersom du avlar på en udda ras antar jag att du tycker att du vet bättre hur dom ska se ut. Detta inte illa menat.
Men du måste ju förstå att ALLT inte är skit med ett långt avelsarbete, tex raser med slutna stamböcker, är allt det arbetet skit och förgäves?

Caspianowner
8/10/08, 11:33 PM
#179

# 177

För det första vad har premieringsresultat med stam att göra ?

Bara för att en häst inte visats upp behöver den väl inte sakna stam.

För det andra repeterar jag vad jag sagt långt tidigare. Vi har ju haft lag om avelsvärdering så ruskigt länge i Sverige så praktist taget alla " dåliga hästar ", som ni skäller över som använts i avel, torde väl sannolikt komma från premierade föräldrar. Följdaktningen kan det inte ha hjälpt med avelsvärdering.

Nog har jag sett både det ena och det andra när det gäller avel, men någon buskavel som resulterat i resultat i avkommor som man kan benämna som djurplågeri vet jag inte om jag kan komma på att jag sett under mina 40 år med häst.

Jag har naturligtvis ingenting emot att en massa människor ställer ut och premierar sina hästar, men låt för gud skull dem som inte vill göra det vara ifred med sin hobby.

Lorita
8/10/08, 11:45 PM
#180

#179 hobby????????????????????????? har du missat något????????????????????? 17 föl veck efter sex månader är ingen hobby!!!!!!!!

jag har sett både det ena och det andra när det gäller dålig avel, en del jämställt med djurplågeri.

Tänk om jag skulle ta föl ungen jag få till våren och kalla den Caspisk ponny och betäcka lite andra ponnys med konkav nosrygg? Vist skulle du bli lycklig, rasen skulle ju öka i antal Skrattande

Du kan var lugnt min lilla/lille kommer att bli en knabstrupper med partbred stämpel, och ingen villde.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Caspianowner
8/10/08, 11:51 PM
#181

# 178

Jag personligen har inte dåliga erfarenheter av några egna uppvisningar. Och det här har ingenting att göra med den ras jag bedriver.

Här har ju varit ett gnäll över dels att, folk inte ställer ut sina hästar i önskad utsträckning, dels att det avlas med hästar som inte blivit bedömda.

Om svenska hästägare i gemen åtnjutit det förtroende för premieringar och utställningar som ni tycks ha gjort så skulle väl inte detta problem funnits.

Systemet har inte lyckats upprätthållit sin egen trovärdighet. .

PS. Jag själv driver med en ras som registreras utomlands. I mitt fall England.

Annons:
Lorita
8/10/08, 11:56 PM
#182

#181 det kosta att visa en hingst utan stam och varför göra det då man kan gör små gulliga gullig fölungar som folk med mindre förstånd köper.

ett föl kostar ju mindre än en hundvalp idag, det är för att folk tror att fyra ben med hovar och lite man och svan så är det en häst. Inte mig emot veterinärer ska ju leva dom med Tyst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




[Teddy]
8/11/08, 12:21 AM
#183

#181 Varför registreras kaspisk häst/ponny i England!!!!!!!!!!!!!!

Caspianowner
8/11/08, 12:49 AM
#184

" 182

För det första varför blandar ni ihop premieringar med kända härstamningar, det är väl ändå två frågor som saknar inbördes samband.

För det andra om någon till äventyrs skulle avla med en hingst med okänd härstamning, finns det väl ingenting som säger att detta skulle generera mer veterinärarbete än vad traditionell kontrollerad avel gör. Förutsatt att båda föräldrar är friska, naturligtvis.

Caspianowner
8/11/08, 12:59 AM
#185

# 183

Tar lite för mkt plats att förklara.  

En av de största av de Engelska föreningarna registrerar Caspiska hästar från ett antal Europeiska länder.

Lorita
8/11/08, 8:06 AM
#186

#184 man avlar på rättställda ben och rätt vinklar mm  just för att hästen ska hålla = frisk häst.

Jag blandar inte ihop stam och premiering, jag skulle aldrig drömma om att använda en häst som inte är premierad i min avel. Man kan faktisk avelsvärdera en häst utan stam också, när den som avlar inte ens orkar det då då är det inte bevänt med den aveln.

Klart det snackas skit när folk inte får igenom sina pälslingar på en premiering, man bli ju lätt hemma blind.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annette
8/11/08, 10:28 AM
#187

Stam betyder en hel del. Bra blod förnekar sig sällan.
Moderlinjen är mkt viktig.

bebbe
8/11/08, 12:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

#180 Har du ingen annan än mig att jämföra med ????

Kan tala om att om inte mina hästar hade så gott lynne så hade jag inte avlat på dom, jag har haft mina ston och hingstar i så många år och sett hur deras avkommer blivit att jag nog vet vad jag gör. Dessutom har jag inte fått ett enda klagomål på mina avkommer varken vad det gäller psyke eller exteriör.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Annons:
Cezanne
8/11/08, 12:55 PM
#189

#178 Cortez fick faktiskt bara 5 på traven. Det var den slutliga bedömningen, först hade de gett honom 4, enligt mina anteckningar från det bruksprovet.

Irco Marco godkändes först inte för att han tillhörde en stambok som inte var godkänd av ASVH.

Cezanne
8/11/08, 1:03 PM
#190

Visst finns det lyckade hästar efter icke godkända hingstar precis som det finns godkända hingstar vars avkommor blivit sämre än de själva, men generellt sett är det en säkrare avel om man använder godkända individer.

Avlar själv på ett sto med icke godkänd mormorsfar men med känd stam. Han skulle visats på premiering som treåring men förolyckades innan, så han kan ha varit hur bra som helstSkrattande

Lorita
8/11/08, 5:08 PM
#191

#187 en bra avelshäst både ha bra stam och bra poäng vid premiering, det är det som är avel.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Mangis
8/11/08, 7:52 PM
#192

Jag hänger inte med alls!

Avlar man inte för god hållbarhet? (Med hänsyn tagen till det hästen ska användas till.) I den mån man nu vet vad god hållbarhet är, utefter den forskning som finns. Som ju ändå är rätt luddig… Men då är det väl exteriören som är viktig?

Jag är ju hobbyavlare in absurdum eftersom jag tagit fram ett föl som ska bli min hobbyhäst (inriktning hoppning). Undan ett opremierat sto med stam, men helt fel stam ur ridhästperspektiv. Om man bortser från att kombinationen fransk/amerikanskt travarblod visat sig vara rätt lyckat som ridhäst. (BTW ryktesvis har jag hört att man i Frankrike avlar in fransk travare i hoppaveln? Vet ej sanningshalten i det påståendet, dock.)

Stella ska premieras, gärna flera gånger om för att få olika bedömningar vid olika faser i hennes liv. Men det är inte helt otippat att anta att jag, vid en tidpunkt som passar mig och henne, betäcker med en hopphingst för att återigen ha en unghäst att forma från start. Ännu ett led grå papper och uteslutning ur alla ASVHs avelsinriktade evenemang (3-årstest, kvalitétstävlan m.m.). (Varför är det förresten så? Är inte mina pengar värda lika mycket? Även om pållen inte skulle komma så långt så tycker jag att erfarenheten är en viktig del i utbildningen av unghästen…)

Att vara oseriös handlar väl egentligen om mycket mer än att inte avla efter papper? Och premieringsresultat kan såklart variera beroende på visare, hästens erfarenhet och temperament för dagen. Finns det verkligen ett facit på den här frågan?

Lorita
8/11/08, 9:47 PM
#193

#192 det var faktiskt en som visade sitt varmblod, då jag AB premierade Kiara, då får man inga poäng men väl ett omdöme. En bra vägledning om man vill avla, varmblod är inte så ovanligt att man använder om man vill avla fram hopphästar.

Med rätt förutsättningar och rätt individer kan man få fram, lite mer tävlings gnista. Bara man vet vad man gör och använder bra och korrekta hästar.

Men som sagt man ska veta vad man gör och ha öga för det hela.

Man har faktisk möjlighet att visa om sina hästar om det gått dåligt, alla kan ha en dålig dag. Men för det mesta så brukar hästar få ungefär samma poäng. Det  finns brons, silver och guld hästar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Mangis
8/11/08, 10:34 PM
#194

#193 Så på SHs premiering för alla raser så kan jag bara få ett omdöme? Det känns ju lite trist isf. Jag hade hoppats på siffror.

Lorita
8/11/08, 10:46 PM
#195

#194 du kan visa för alla hästar oavsett stam på utställningar När det gäller premiering av varmblod så blir det inga siffror för det finns ingen rasstandard.

Man få här skilja på premiering och på utställning, varmbloden premieras inte, normalt utan man går på vad dom presterat själva och på stam. Vill man få ett omdöme om hur bra dom är benade och vinklade, då kan man visa sin häst på premiering. Men du kan också visa på öppen utställning också för du siffror och omdöme. Varför inte både och det är kul att visa, ett gift när man väl börjat.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Cezanne
8/11/08, 11:41 PM
#196

#192 Det stämmer att man på vissa ställen avlar in travare i hoppaveln. Dock är det ju så att vissa blodslinjer inom travet passar bättre till hoppning än andra, precis som bland alla andra raser.

Att man inte får vara med på treårstest och sånt med hästar med grå papper är för att en stor del av syftet är att snabbt få se hur olika hingstar förvärver sig i aveln. Kan tycka att man borde få visa alla hästar efter godkänd halvblodshingst oavsett mödernet!

Vad gäller hållbarhet och exteriör har jag själv ett avelssto efter en hingst som var inkorrekt i benen och som också nedärvde det till sina avkommor. Trots det fick han över 25 avkommor i svår klass i alla tre diciplinerna. Innan jag lät betäcka mitt sto kollade jag upp hållbarheten på benen på hans avkommor, och trots att de ofta var hjuliga bak höll de förvånansvärt bra!

Lorita
8/11/08, 11:51 PM
#197

#196 det är mycket frågan om hur benen möter ben, alltså var belastningarna kommer på hästen. En häst med 100% rätt ben finns inte, men har man 5:a på ben, då bådar det inte gott för att hästen ska hålla. 7:a och uppåt är helt OK, men vist man kan se fel men det är skillnad på fel ställ och fel ställd.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Cezanne
8/12/08, 12:04 AM
#198

#197 Visst är det så! Jag ville bara ta ett exempel på en exteriör avvikelse som verkar ha liten betydelse för hästens hållbarhet.

Min egen häst är också hjulig i bak men hon breddar sig när hon rör sig och sätter ner hovarna jämnt och har fått 7 på benen vilket jag tycker är rätt.

exitingsvillemo
8/12/08, 1:58 AM
#199

BEBBE-

Var in på din hemsida och kikade och såg bilder på två shettisliknande hästar under rubriken "avels-ston"… Vad avlar du fram för ngt med dom?

bebbe
8/12/08, 11:11 AM
#200

Shettisliknande hästar.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Denna kommentar har tagits bort.
Mangis
8/12/08, 1:29 PM
#202

#195 Ja men då så. Stella är ju ett halvblod så då får hon siffror. Varmblod som används som Ridtravare kan ju ställas ut hos oss (Ridtravarföreningen) och få poäng då vi har tagit fram en "rasstandard". Jag lovar - jag är inte involverad i rasstandarden… *ler*

Apropå det som sas tidigare om Irco Marco - för att han skulle godkännas var någon alltså tvungen att avla fram avkommor (med grå papper?) som sedan bevisade sin duglighet? Har jag förstått det rätt då? Var det Gustavii själva som tog den chansningen och kämpade då eller var det andra som betäckte sina ston med hästen?

Annons:
Cezanne
8/12/08, 2:42 PM
#203

Irco Marco fick först interimistiskt betäckningstillstånd 1979 och blev sedan godkänd fullt ut -81 eller -82 om jag minns rätt. Då hade stamboken han tillhörde godkänts av ASVH. Han användes inte i avel i Sverige innan han fick sitt betäckningstillstånd, de fåtal avkommor han hade innan dess är födda hos Gustaviis och jag tror dessutom att de är födda i England. Jag har aldrig stött på några avkommor till honom som har grå papper på grund av honom.

Mangis
8/12/08, 4:33 PM
#204

OK, tack för svaret.

[Teddy]
8/12/08, 8:44 PM
#205

#203 Jag tror t o m att de flyttade till England just pga av schismen med IM. Så de tidiga avkommorna är mycket riktigt födda i England.

Cezanne
8/12/08, 9:38 PM
#206

#205 Irco Marco importerades till Sverige 1978 (från England där Ann Gustavii köpt honom 1976) och betäckte första året 1979 då han fick 18 ston. I hingstkatalogen -79 står det att ASVH ännu inte bestämt sig för om avkomma i Sverige kan bli premierad eller inte.

Gustaviis flyttade inte till England p g a Irco Marco utan bl a på grund av ASVHs inställning till den irländska stamboken. ASVH ville bland annat inte godkänna Norson, vars mormor var Irish Draught, vilket anses vara en kallblodsras av ASVH. Norson var hoppförvärvare och lämnade även Kristian von Krusenstiernas Wilson.

exitingsvillemo
9/24/08, 6:28 PM
#207

#200 av vilken anledning avlar du? Det är ju uppenbarligen inte för att föra rasen framåt, eller att främja en viss ras… Pengar?

Till vilka säljer du dessa "shettisliknande" hästar?

Shettisaveln har tagit mkt stryk av att vissa föder upp A-ponnys och säljer dom för REA-priser som sällskapshästar ed.

Folk vet inte vad dom köper och därför dumpas också priserna på de renrasiga ponnysarna, med den överskott av shetlandsponnyer som finns idag, finns det ingen anledning att tillföra ännu flera A-ponnyer.

Att jag bara nämner A-ponnyer här beror på att i de allra flesta fall, blir dom utsatta för skamliga priser, hamnar hos ngn som vill ha en sällskapshäst eller en "leksakshäst till barnen". Pga att dom är små, så tar inte ev köpare dom på allvar, man ska ju iallafall inte använda dom till ngt särskilt

#8 kan inte förstå varför du ens tänker tanken på att avla med din "shettis-hingst" som aldrig kommer att kunna ge några "shettis-föl" iaf. Skaffa gärna ett sto (med stam) öppna ögonen och du kommer säkerligen att hitta den rätta (godkända) hingsten till det stot. Har sett bilder på din hingst och vist han är fin och söt, men han är inte "one of a kind", det finns bättre hingstar att välja på (och säkert sämre också)

Du säger att du ska köpa ett sto och betäcka med honom, men vad är det som säger att just det sto köper matchar honom och vice versa?

Tänk på defekter och sånt… Ni har ingen anin om vad som gömmer sig längre bak!

Är inte emot korsningar, men däremot målmedveten avel av icke stammade föräldradjur…

youtube1
9/24/08, 11:08 PM
#208

Jag tycker att de inte är ett moste med godkenda avels hingstar. tännk på företiden då sket man i sådant men nu vill meniskor ha antingen ren rasiga djur eller (godkända)för avel.Jag tyker det är helt sjukt.

VILL INTE SKAPA DÅLIG STÄMNING ELLER SHAFS OK =)

jen
9/25/08, 12:26 AM
#209

det som är synd med aveln på ostammat är att de renrasiga blir allt färre :(  

det är många uppfödare med toppklassade hästar som går i konkurs för att folk väljer att köpa de billigare ostammade hästarna..

Mycket synd

Annons:
Cezanne
9/25/08, 12:26 AM
#210

#208 Inom ridhästaveln har hingstar godkänts i Sverige i snart 200 år. Inom fullblodsaveln stänges stamboken 1793.

Syftet har varit att få fram friska, hållbara hästar som passat det område man velat ha dem till. Hästar som inte gjorde det skickade man osentimentalt till slakt.

exitingsvillemo
9/25/08, 12:39 AM
#211

#208 och hur många av de hästar, förr i tiden, tor du blev slaktade/kasserade pga ej genomtänkt avel då?

jen
9/25/08, 1:12 AM
#212

#208  när är förr i tiden?

Mille
9/25/08, 10:55 AM
#213

#208 Men du får ju hålla med om att aveln gått framåt sen "förr i tiden"

Hur långt tillbaka är förr i tiden? "min" ras har man iallafall brytt sig om vad man har avlat med väldigt länge.

Tur att du inte har något sto om du tänker så…

Lorita
9/25/08, 11:07 AM
#214

#212 Nu är förr i tiden Obestämd hästar med tvivelaktig extriör, håller ju inte för det vi kräver va dom. Då, går dom antingen och blir avlivade eller i västa fall tillbaka in i buskaveln.

Man undrar ju var alla hästar, som producerar reaföl, kommer ifrån? Inte kommer dom från ett långt och genomtänkt avelsprogram i alla fall.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




jen
9/25/08, 11:07 AM
#215

ja, min "ras" (arab)också är bevarad. det är jag glad för :)

men det är många arab-uppfödare som slutar avla, eftersom efterfrågan på  billiga hästar ökar. När jag  var liten så var det oftast de som hade gott ställt som hade råd att köpa häst.

Nu har priserna sjunkit rejält. och stuterierna får inte in pengar som de skulle behöva.

väldigt tråkigt.

Lorita
9/25/08, 11:15 AM
#216

Ja, 5000 kr till hingsten har jag laggt och det på en B-ponny, jag betvivlar att jag kan få 5000kr mer för min B-ponny än vad hästbuskavlaren får för sin.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Mille
9/25/08, 11:24 AM
#217

Något som är tråkigt är ffa det här med shettisarna. Många kallar allt "shettisliknande" för shetlandsponny, stam eller ej. Påpekar man att en häst utan stam inte är en shetlandsponny blir de ofta riktigt sura.

jen
9/25/08, 11:32 AM
#218

#216 Nej, antagligen inte :(  speciellt då b-ponny oftast riktar sig till barn, då vill inte föräldrarna betala så mycket.

#217 ja, det är synd, för vart kommer då den rena shettisaveln att ta vägen?

Peppe
9/25/08, 12:56 PM
#219

#217 håller med fullt

har folk i min närhet som struntar i om det är en ren shettis eller ej, bara den är billig… Obestämd och andra som är seriösa och har rena shettisar med stam

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jen
9/25/08, 2:42 PM
#220

vi köpte våran shettis för endast 5000kr Hon hade full stam, som jag tror var ganska bra.

det var väldigt billigt tycker jag.

så här såg hennes poäng ut från Rockelsta 7 7 8 7 7 = 36

bra eller dåligt? det har jag inte koll på.

Nu är det flera år sen vi köpte henne. Men man såg då hur billiga shettisarna var..   de flesta vi kollade på låg mellan 5-10000kr

Ahnna
9/25/08, 3:17 PM
#221

#220 36 är ingen höjdarpoäng. Intressant att hon fick 8 på ben men 7 på allt övrigt, men allt som allt är 36 poäng ändå bara klass II. MEN! Man ska inte stirra sig blind på poäng, så en enda utställning/premiering tycker jag inte säger så mycket.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

jen
9/25/08, 3:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#222

#221   nej, det är sant.

Nu har vi inte henne kvar, men det hade varit kul å ställt ut henne när hon hade vuxit till lite :)

Lorita
9/25/08, 3:24 PM
#223

#220

88888=där går gänsen för guld
77777=gränsen för brons

En visning säger inget, ska man avla bör man ha 38p eller mer några gånger, tycker jag.

Pris som en hund i pris alltså Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Ahnna
9/25/08, 3:28 PM
#224

#223 Hundar (renrasiga) kostar nuförtiden mellan 8000:- och 20.000:-, med några få undantag. (Valpar.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

jen
9/25/08, 3:34 PM
#225

#223 ok, jag har inte sån koll på sånt där ;)

ja, priset var MINDRE än en renrasig hund.

visst, det var  år 03 vi köpte henne, vet inte vad priserna är nu.

Men jag jämförde priser när jag skulle sälja henne. och då var de liite högre iallafall

Lorita
9/25/08, 3:44 PM
#226

#224 då får jag ändra mig som en halv hund Obestämd tänk att en häst inte är vart någonting i dag Skäms

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Ahnna
9/25/08, 3:51 PM
#227

#226 Precis, vissa raser kostar inte mer än 1/3 hund, ibland ännu mindre. Och så klagar folk när de ska köpa "dyra" ponnyer för cirkus 7000:-. "Det finns ju billigare."

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lorita
9/25/08, 3:57 PM
#228

#227 det är synd att "folk" inte förstår vad man får för pengarna. Om man nu köper en bra, rättstäld häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




gejsa
9/25/08, 4:22 PM
#229

Vår shettis som vi ägde var en ostammad som vi köpte för 4500 kr för ca 10 år sedan. En fin liten skäck. :) Tycker det verkar som dom priserna ligger kvar lite. Finns ju mellan 5-7000 kr nu.

RebeckaKihlberg
9/25/08, 4:57 PM
#230

Min personliga uppfattning när det gäller avel på icke godkända, bedömda eller kontrollerade hingstar är att jag tycker det är fel.

Jag tror man är ute på hal is om man själv anser sig vara så pass kunnig så att man kan avgöra hurvida ens egen hingst är tillräckligt lämplig för att använda i avel.
Det finns ju trots allt en anledning till varför man använder sig av avelsvärderingar med kunniga domare.
Jag har själv en shetlandsponny som jag visat fram på avelsvärdering, han slubblade på mållinjen med 39 poäng och visst är de tist, men då var han inte tillräcklig för att kunna tillföra aveln något och det är bara att acceptera det, kastrera och gå vidare.

Att massavla för att sälja tycker jag är horibelt, det är inte det avel går ut på i mina ögon. Avel kräven mycket kunskap och istället för att vara så förbannat inskränkta och trångsynta så kan man väl ta del av den kunskap som finns, ta den till sig och våga erkänna att man kanske inte alltid själv har rätt.

Jag anser själv att jag har på tok får dåliga kunskaper för att ge mig in i avel, om det någon gång bli aktuellt för mig att avla så kommer jag se till att försöka skaffa mig kunskap och att verkligen lyssna på dom som är "gamla i gamet" och som vet vad dom prata om.

Annons:
Spiritinthesky
9/25/08, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#231

jag tkr sånt här är intressant att läsa :) haha,

kan också påpeka att hos silvers uppfödare släppte dom bara ihop 10-20 hästar , allt från shettishingstar till kallblodsston i en ENOOORM hage, varje år plockade dom in fölen som blev , red in dom och sålde dom. TUR hade jag som fick tag på underbara silver.

jag sa inte att jag tyckte det här var bra. men just silver blev en välldigt bra korsning :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

jen
9/25/08, 5:56 PM
#232

en del korsningar blir jättefina och bra hästar!

När jag köpte min fjording så fick jag se hennes avkomma som var efter en godkänd  arabhingst. fölet som då var 1½år hade Fin exteriör och härligt lynne.

Så ibland kan det bli riktigt bra! 

såg ut som en arab i fjordingkläder :) Jag skulle nog kunna ha tänkt mig att köpa den om jag inte hade valt fjordingen då.

men att fortsätta avla vidare på en sån häst tycker jag vore synd.

Peppe
9/25/08, 6:05 PM
#233

#231 Det var den buskigaste buskaveln jag nånsin hört talas om =0)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Caspianowner
9/25/08, 6:12 PM
#234

I Norge finns det folk som avlar Fjordingar och Araber. Flertalet av dem är rena njutningarna att se och att rida. Det finns en inre liten marknad för den typen av hästar, där borta.

Har sen sett en Fjording / Arab korsas vidare med en ytterligare Arab ( icke godkänd hingst, men ack var själv son till en inte mindre känd arabhingst.). Den avkomman vart rena fröjden både för ögat som att rida.

Spiritinthesky
9/25/08, 11:09 PM
#235

#233 haha ah, det kan man väll säga :) men det blev starka ponnyer av det :D

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Ahnna
9/26/08, 12:39 PM
#236

#234 Kan faktiskt inte tänka mig att det skulle vara en större fröjd för ögat än en renrasig fjording eller renrasig arab. Flört

#235 Starka? Genom livet i flock eller genom den extremt oigenomtänkta aveln?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Caspianowner
9/26/08, 1:00 PM
#237

#236

Hade samma inställning som du, men det blev en vändning när jag fick se och rida dem.

Har två Arber själv sen 20 år. så skillnaderna kunde man känna.

Annons:
Ahnna
9/26/08, 1:13 PM
#238

#237 Klart det måste ha varit en skillnad, men jag skulle aldrig kunna se en korsning som någonting vackrare än ursprungsraserna. Just arab och fjordhäst som är så pass gamla raser också… Vackra saker… Kyss

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
9/26/08, 1:14 PM
#239

att korsningen fjord/arab har gett många fina avkommor är säkert sant, men det kan likväl bli ngt helt misslyckat… Väldigt tunna arab-ben och väldigt grov fjord-kropp kan innebära onödiga slitage på benen och en häst som inte håller…

Korsa, föralldel, men isåfall med närstående raser, om det absolut måste göras.

Caspianowner
9/26/08, 1:28 PM
#240

# 239

Ingen av de här hästarna som fanns där såg på någotvis opropotinerade ut.( ursäkta ordets stavning)  De var vad man kan säga mitt emellan Fjording och Arab. Bitarna passade förvånansvärt bra ihop.

Renras avlade Araber blir inte alltid vackra att se på heller, likaså rena Fjordingar kan också slå fel i proportionerna. hemska korta stabbade halsar en bit, korta ben en annan bit, Temperamentet inte minst.

De här hästarna jag talade om går som turhästar, är med och konkurerar på fältbanorna, inom hoppning samt tävlar också i dressyr.  

Jag har hört att det finns/ fanns en i Göteborg som för 20 år sen som avlade Fjordingar med Arabblod. Hästar som såldes runt över hela Sverige och in till Danmark.

Ahnna
9/26/08, 1:37 PM
#241

Nu är jag ju lite insatt i fjordaveln här uppe i norr och det är inte särskilt uppskattat av seriösa uppfödare att det finns folk som slår mynt av korsningar som lika gärna kan förstöra rasens rykte. Att turridningstället lyckades få bra avkommor ska inte ses som normalt utan snarare tur, och det framfår inte hur många avkommor som sett mindre bra ut innan de hittade "rätt" avelsmässigt.

Det finns så otroligt många raser i världen, minst en för varje typ av människa, men vill man inte betala för en renrasig så väljer man istället att korsa och chansa, oftast utan eftertanke för avkommans framtida liv, hälsa och användningsområde. Sorgligt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
9/26/08, 1:40 PM
#242

#240 må så vara att vissa kan blir riktigt bra, som jag ju skrev… Men det kan likväl bli riktigt fel, men de avkommorna kanske inte "syns" lika tydligt som de fina?!?

självfallet kan det slå fel även på renrasiga avkommor, men risken är iaf större om man korsar.

Väljer man att korsa, så kanske man inte heller använder "de bästa" föräldradjuren…

Caspianowner
9/26/08, 2:30 PM
#243

Det kan bli minst lika mycket fel inom det vi idag kallar renrasavel,

Alla så kallade rena raser består ju av en massa andra raser, så är det med allting.  Det börjar oftast med att något mellan två raser, ( vad vi kallar raser,) får en lyckad avkomma och så följer det upp ett mönster som för sin tid, i sin tid  tilltalar användarnas intresse.

Ahnna
9/26/08, 3:17 PM
#244

Fast de allra flesta raserna som används idag är renrasigt avlade i många herrans år. Engelskt fullblod, som jag har, har stängd stambok sedan 1700-talet, bara som exempel. Så dagens fullblod (tar det som exempel) har extremt nanosmå spår av andra raser låååångt tillbaka, så det spelar ingen som helst roll för nutidens avel vad som fanns i rasen på medeltiden. Samma med shetlandsponnyn, som jag också har flera utav, som har en väldigt lång historia rasmässigt och som kan spåras tillbaka till 1800-talet utan någon som helst svårighet, säkert ännu längre om man bara vet var man ska leta.

Alla raser börjar någonstans, javisst, men ska man starta en ny ras så bör man inte avla på första bästa och gissa sig till resultatet. Att få fram en ny ras, oavsett vilket djurslag det rör sig om, handlar om planering och kunskap om genetik.

… och jag tror inte att de flesta som korsavlar sina hästar har för avsikt att skapa en ny ras.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Caspianowner
9/26/08, 4:47 PM
#245

I USA tex så mixar man ihop en det ena än det andra och döper om det till nya raser. Så det här med att korsa det har man gjort, och har gjorts i alla tider. Nya generationer efter oss kommer att fortsätta på det vi misslyckades med, för att få hästarna att passa deras stil och smak.

Listan kan nog göras meter långa på alla rasnamn som idag har kommit till av människors lusta att få till det, " det där ", att ha / få till det som ingen annan har, detta kommer så att fortsätta, så länge människan och hästar finns kommer raser att bli fler, raser dör ut för att ersättas med nya mixtrar i det tidigare mixtrade ihopsatta, det vi i vår tid kallade för vad XX.

Inte att förglömma, Svensk ridponny är även den en ny ihopmixad ras.  Raser som har sitt ursprung bla. från England. Man idag har satt namn på att heta Svensk Ridponny.

Caspianowner
9/26/08, 5:23 PM
#246

Själv tycker jag en häst oaktat rastillhörighet eller om så utan rastillhörighet kan få mig att känna lyckat resultat.

Men själv driver jag med att avla på en ras som är historisk på flera sätt. Den vill jag givetvis ska få hållas ren så långt det bara är möjligt.

Men jag vet också att den kanske en dag får vika sig och bli mixad med andra raser, dels för att den har så få blodslinjer att gå på, dels för att den ska få sig ett bättre lyft för att tilltala framtida nya smaker och nya användningsområden.

Hur jag tycker om det… är,  jag bara hoppas innerligt att jag slipper uppleva det i min tid.
Men jag är inte emot att de korsas med andra raser bara man ser till att stona där det är möjligt, får producera rena avkommor.

exitingsvillemo
9/26/08, 5:49 PM
#247

att avla fram en ny ras, tar väldigt lång tid och kräver mycket noggrann planering och kunskap.

Att använda sig av "grannens hingst" utan stam eller att dunka in några hingstar och ston av olika raser i en hage, är varkän kunnigt eller planerat…

Lorita
9/26/08, 5:52 PM
#248

#245-246 det du skriver om är avel med avels mål, man skapar eller förädlar en ras och det är inget som sker ute i buskarna. Här producerats hästar enbart för att det är enkelt och för att det är billigare och enklare än att vara seriös. Ofta "slarvar" dom buskavlane hästproducenterna även i sådant som avmaskning, rätt foderstat, vaccin, verkning mm, det är ju billigast så.

Att avla genomtänkt och lyfta en ras med en annan och då tillsammans i rasföreningar, det är ju ett sätt att föra rasen framåt och förhindra inavel.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Caspianowner
9/26/08, 6:33 PM
#249

Jag har läst mkt av era inlägg, en sak som jag bruka tänka på när jag är ute och åker genom landskapet är, VAR BÖRJAR BUSKARNA ? ?

TRo mig Lorita, även inom min ras jag driver på med finns det sorgligt nog dem som slarvar, även graft slarvar.

God skötsel och renrasighet är inte ett par parametrar där man kan säga att det ena garanterar det andra.

Och tilläggas kan att du vet inte ens om den avkomman är efter de föräldrar så som uppfödaren har uppgivit att så ska vara, till sin rasförening.

Lorita
9/26/08, 6:48 PM
#250

#249 Mina är inte från några buskar, det vet jag. Klarat att det finns rötägg även i den riktiga aveln, men om man inte ens bryr sig om stam utan bara producerar det enklaste som går, då bli det inte någon kvalité.

Jag skulle kräva av en uppförare samma som jag kräver av mig själv, riktiga papper, bra föräldra djur (som passar ihop), kunskap och riktig skötsel av ston. även ston behöver verkas och avmaskas och vaccineras mm. Det finns för mycket buskar och snår i hästaveln idag tyvärr

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Caspianowner
9/26/08, 7:06 PM
#251

Passar ihop Då undrar jag bara På vems tyckande ?

Annons:
Spiritinthesky
9/26/08, 7:12 PM
#252

#236 på livet i flock, vilt liv.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Lorita
9/26/08, 8:38 PM
#253

#251 rent matematisk och akademiskt, jag frågar inte mina ston om dom tycker hingsten jag valt är sexig Flört det tar mig mellan 6-8 månader att bestämma hingst, till mina ston.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




exitingsvillemo
9/27/08, 10:43 AM
#254

jag har redan börjat forska i vilken hingst jag ska använda till mina ston 2009, alltid bra att vara ute i god tid, då hinner man samla på sig en uppfattning om de "tilltänkta" killarna

Hagelberg
9/27/08, 11:12 AM
#255

# 251 När mina ston brunstar är de inte så noga med vem som betäcker dem, bara det blir gjort Flört så jag tar mig rätten att bestämma vem de passar ihop med Kyss

Lorita
9/27/08, 11:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#256

nästa gång jag ska skicka ston på betäckning är 2010, jag har en liten funderingar kring, hingst val men mycket kan ju förändras. Jag kommer nog skicka båda mina ston då om Karisma lyckas få 40 poäng fler gånger på utställning så blir hon betäcks som tre åring.

Hon har ju redan visat bra hoppteknik och trevligt temperament, liksom sin mor. Man får ju inte glömma att man måste ha bra både mamma och pappa, för att få bra avkommor.

------

En stor anledning till att buskhästar blir soppas bra som dom blir, det är just att vi som seriöst avlar vi har så höga krav på våra hästar och att många hästar i buskaveln stammar just från seriös avel. Hingstar som inte nått ända fram, ston som vi sålt till ridning och som sen betäcks med en kassad hingst (den finns ju när och är billig).

Skulle vi som aktivt jobbar för att våra hästar ska utvecklas och bli bättre och hållbarare, bara sluta. Man skulle bara förlita sig på slumpen, då skulle hästen snabbt förändras till ett ganska oanvändbart djur. Man har ju redan tagit bort överlevnads faktorn som finns hos vilda djur, den starkaste överlever och kan fortplanta sig. När man tar bort det måste man också ersätta det med en seriös urvalsmetod = Premierning.

Alla raser jag känner till och som premierar, dom har just hållbarheten genom en god exteriör som huvud kriterier, till det kommer att man vill ha ett bra steg, för att få en bra rid/kör häst. Varje ras för just det den är tänkt till, för att erbjuda användaren så bra individer som det bara går. Hållbara och användbara hästar, för att ha många goda häst år tillsammans med.

God avel går just ut på att skapa friska sunda hästar, som kan var i bruk och inte finansiera våra veterinärer, med ryggar och ben som inte håller.

Jag tycker det är viktigt att man låter någon annan än en själv bedöma hästens exteriör och steg innan man sätter den i avel. Det är så lätt att bli hemma blind, för vist är min häst vackrast i värden.

Och det ska den var, din häst är den finaste vackraste häst du känner, det är ingen tvekan om saken. Så ska det vara, men om den sen ska användas i avel, det ska inte du bestämma det ska en utbildad premieringsförrättare avgöra. Din häst är fortfarande den bästa hästen i hela värden, även om den inte är lämplig att användas till att göra fler hästar.

Busk avlar sätter detta system ur spel, dom tager vad dom haver och ut kommer gulliga gulliga föl, billigt säljs dom också. Kostnaderna är ju minimala, en egen hingst sju ston och en hage med vindskydd, inga veterinärkostnader inga kostnader för hovslagare mm. Ingen koll på härstamning, föräldradjuren är ofta billigt inköpta, kanske djur som inte hållit för ridning, hittade på väg till slakt, på grunda av dålig exteriör, det säger ju sig själv vad fölen blir, gulliga och ulliga och billiga i inköp, dyra i drift när veterinären börjar få betalt när hästen är 10-13 år.

Ett kännetäcken för buskavlare är att dom vill bli av med fölen så tidigt som möjligt 6 månader då är dom leverans klara. Jag skulle aldrig släppa ett föl från mamman innan den är nio månader, dom behöver den tiden för att bli vuxna. Då är mina redan verkade och påbörjat vaccineringsprogram. Mina fölungar är också tränade att ledas i grimma och kan stå uppbundna, dom kommer inte direkt från vilda hagen in i en hästtransport, troligen är fölet även visad och då har den redan åkt transport med mamma häst en gång minst.

Som köpare så skulle jag bojkotta alla uppförare som inte har visade föräldrar av god klass, minst silver på stona och godkänd hingstar. Det är ett kvalitets bevis, något som lönars sig i längden. För vist vill man ha en häst som kommer att hålla, då är det bättre att lägga några tusen mer när man köper, fölet/unghästen än att sen lägga ut pengarna och mer där till på veterinär vård.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Ahnna
9/27/08, 12:10 PM
#257

Vad som passar ihop är oftast inte så svårt att räkna ut. En häst med kort hals passar inte ihop med en annan häst med kort hals, men därmed inte sagt att avkomman får en perfekt hals om ena föräldern har kort och den andra lång. Man ska inte heller tro att en inåttåad häst får en perfekt benad avkomma med en utåttåad häst.

Föräldrarna ska ha de fördelar som man vill ha i avkomman, både vad gäller temperament, rörelser och exteriör. De nackdelar som föräldrarna har bör de inte ha samma utav. (Två inåttåade hästar får troligen inte en perfekt benad avkomma, etc.)

Man får lägga sin egen åsikt i uträkningen, så att man avlar på de fördelar som man själv vill ha. Men vägen till den perfekta avkomman är varken kort eller enkel att ta sig fram på, och det man trodde var en kanonbra kombination kan visa sig vara rätt kass. Två högpoängare (från utställning) behöver inte få ett högpoängsföl, även om de till synes passar rätt bra ihop. Gener är nyckfulla!

För mig är det självklart att en premieringsförrättare (eller flera!) bör ha sagt sitt om en häst innan den avlas på, men samtidigt är det inte så svårt för de flesta att se uppenbara exteriöra avvikelser eller annat som inte bör avlas på. Jag har ett föl här hemma som är undan ett sto som inte är visad (inte mitt), men jag litar faktiskt på min egen kunskap och intuition i det här fallet och tycker mig kunna avgöra att hon i alla fall inte är olämplig för avel. Kanske har jag fel, kanske inte, men fölet är i alla fall både trevligt att titta på och att hantera, är korrekt byggd, etc. Det kan ju bero på hingsten, som vunnit tunga titlar utomlands, men efter att ha jobbat med stoet under lång tid så tycker jag mig ha ett hum om hennes temperament och kapacitet också. Fölet var lite av en chansning från ägarens sida och jag tycker inte att det var fel. Det rör sig trots allt om renrasiga individer från bra blodslinjer, vilket buskavlare sällan använder.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Caspianowner
9/27/08, 12:11 PM
#258

# 256

Tyvärr Lorita Jag får ingen känsla av att du själv är särskild seriös. Jag får en känsla av att  du bara är besatt av att prata ner dem som du upplever som konkurenter, det brukar vara ett svaghetstecken.  Sådana skräckexempel som du försöker måla upp torde knappast ens existera, visst finns det fölungar som inte borde kommit till, men de allra flesta har väl ändå ett vettigt mål med sin betäckning.

Inom nästan all verksamhet finns det någon eller några som bara kan se egna förtjänster och andras brister, och är totalt blinda för det motsatta, i de flesta fall ignoreras bara sådanna människor, ingen orkar lyssna på den.

Vad det beträffar ex halvblodsaveln i Sverige så är det väl ändå inte lyckosam.

Annons:
Lorita
9/27/08, 12:40 PM
#259

#258 tro mig det finns riktigt mörk- skogs-avel och jag upplever det inte som konkurrenter inte ett dugg. MEN JAG TYCKER DET ÄR JÄKLIGT FEL MOT DOM OFÖDDA FÖLEN Skrikandes Jag är också övertygad om att köparen bestämmer marknaden.

Vad ser du för fel i min avel? Att jag använder ett Diplom sto? Att hon fått bra poäng på ung hästtalangen i löshopning? Att jag låter fölen var med mamma häst minst 9 månader? Att jag verka och vaccinera mina hästar? Att jag arbetar med fölen och tränar dom för att möta sina liv som ridhästar? Att jag åker till en godkänd hingst när jag ska betäcka? #258 Jag vill få reda på vad det är för fel på min ponnyavel.

Halvblods avel sysslar jag inte med så det vet jag inget om,från insidan, jag har knabstrupper av ponny typ som är berättigade till WPB stämpel.

#257 Jag tror nog att om man sysslar tillräckligt mycket och länge med avel så kan man säkert själv se på ett sto om hon är korrekt eller inte. Tyvärr så är kunskapen bland vanliga köpare ofta inte så stor hur en bra häst ska vara byggd.

 Jag tror också att du som jag inte skulle kompromissa med hingsten.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




exitingsvillemo
9/27/08, 12:47 PM
#260

#255 är du ironisk eller tycker du verkligen att det inte spelar ngn roll vilken hingst som betäcker dina ston?

#258 av vilken anledning känns Lorita inte seriös? Vad grundar du det på? Bara allmänt nyfiken… Har man sagt A får man säga BFlört

Ni korsar väl inom er ras? Sk partbreed.

jen
9/27/08, 12:50 PM
#261

#258   jag undrar varför du inte tror att Lorita är seriös?

Vad har du för belägg att anta ett sånt uttalande?

Ahnna
9/27/08, 12:50 PM
#262

#259 Godkänt ska det vara, enligt rasvisa krav. Flört Men med importhingstar är det ju svårt att veta vad de skulle få för bedömning här, eftersom "rasvisa krav" är lite olika i olika länder. Men hingsten till ovan nämnt föl har som sagt vunnit en del fina titlar utomlands och ser dessutom obeskrivligt läcker ut "in person" ur ett rasvist perspektiv, så jag är hyfsat säker på att han är schysst att avla på.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mille
9/27/08, 12:51 PM
#263

#260 Läs om, läs rärtt. STONA bryr sig inte om vem de blir betäckta med, de tra vem som häst, därför väljer ÄGAREN ut vilken hingst det blir

Ahnna
9/27/08, 12:52 PM
#264

#260 Jag tror att #255 menar att STONA inte bryr sig så länge de BLIR betäckta, men att hon själv har större krav än så.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lorita
9/27/08, 1:00 PM
#265

#262 Jag är inte så insatt i shetlandsavel, men jag är imponerad av vad ni har åstadkommit med er avel. Tar man en renrasig som är avlad som shetlandsponny, så håller dom väldigt hög kvalité över lag. Men så är det ju väldigt många seriöst utställnings intresserade uppförare också.

Godkänd enligt rasvisa krav, det låter helt OK för mig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
exitingsvillemo
9/27/08, 1:04 PM
#266

#255 uuuuuupsSkäms läste lite konstigt.

Ahnna
9/27/08, 1:13 PM
#267

#265 Jodå, det finns många "säkra" linjer inom shetlandsaveln, men tyvärr finns det också väldigt många som buskavlar på shetlands och/eller "ponnyer av shetlandstyp". Troligen för att de är billiga i drift och även folk som inte kan hantera större hästar (hingstar framför allt) klarar oftast av en liten ponny.

"Godkänd enligt rasvisa krav" är vad det heter när man får en hingst godkänd för avel inom shetland, så mer godkänd än så går det inte att få. Tråkigt nog är det många nuförtiden som annonserar ut sina ostammade och/eller icke godkända hingstar till avel för en femhundring, ofta med någon löjlig motivering som "han är så söt" eller "hans andra avkommor är jättegulliga"…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lorita
9/27/08, 1:19 PM
#268

#267 Man ser också mer och mer skillnad på dom som är shetlandsponny och dom som låtsas vara det. En riktig shetlands ponny ser man en sådan så tappar man nästan andan i dag för att dom är så maffiga Skrattande A-ponny av shetlands typ då vill man oftast bara Gråter så ni har lyckats med er avel, synd bara att det inte värdesätts Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Ahnna
9/27/08, 1:25 PM
#269

#268 Precis, de kostar noll och ingenting trots att de är extremt bra hästar som alla åldrar kan uppskatta.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Caspianowner
9/27/08, 1:26 PM
#270

# 259

Jag har aldrig någonsin sagt att det är något fel på din avel, så långt du beskriver så låter det naturligtvis seriöst. Det som skrämmer mig lite är din besatthet av att skälla över andra, som jag sagt tidigare visst finns det föl som inte borde kommit till världen, men jag kan inte se det enorma problem du försöker måla upp.

Som jag troligen skrev för någon månad sen, det här med premieringar har väl tyvärr många gånger förstört sitt eget förtroende.

Etablisemanget inom föreningarna har ofta en förmåga att få fina höga poäng på sina hästar, nästan hur de än ser ut. Men ackta sig, den lilla okända hästägare som dyker upp med något nytt, allra värst om det, hemska tanke, råkar vara en jättesnygg import, den måste med automatik bankas ned i hästskorna, så att den aldrig visar sig mer, är det en hingst rekomenderas omedelbar kastrering.

Det har funnits tillfällen då den stackars ägaren dock inte lydit ett sådant råd och kanske efter något mer misslyckat försök sålt sin pärla så att den hamnat hos någon etablerad uppfödare, och vips kan det bli poäng på hästen.

Exemplem på hur oetablerade hästägares individer har tryckts ner är många. Jag vet exempel på hästar som haft för lång rygg ena gången och för kort nästa gång, eller hästen som var tåvid vid ett tillfälle och tåtrång nästa gång. En annan gång. En häst som vid ett tillfälle fick kretik lågt ansatt hals fick bara ett par veckor senare utmärkt bog och halsansettning av en annan domare.

Vad skall man säga om sånt ? ? ?  Fy fan.

Mitt förtroende har i vart fall, sorligt nog blivit jävligt lågt för sådan här cirkus. Jag vill dock poängtera att det inte beror på någon bitterhet över egna tillkortakommande, För egen del kan jag dock inte säga att jag har så mkt att klaga på, men alla skräckexempel man har sett får tyvärr även mig att inte vilja deltaga i en sån här jävla cirkus.

Det är ju ett känt faktum att anmälningar och deltagarantal på premieringar har varit en besvikelse för föreningarna under de sista åren, vad fan tror ni det beror på.

PS. De givna deltagarna är ju huvudsakligen de som vet att de har etablisemanget på sin sida. Övriga gör sig inte besvär.

Lorita
9/27/08, 1:37 PM
#271

#270 jag har inget etablerat namn och kommer aldrig kunna få det med den lilla avel jag sysslar med, ändå så får mina hästar kring 40 poäng på utställning och Kiara är premierad med 41 poäng.

Det låter mer som bitterhet från din sida, jag vet inte hur korrumperad din avelsförening är. Där jag befinner mig så värnar vi om vår ras, utan att se på ägarens "stamtavla". Samma uppfattning har jag med Welsh, i somras fick Karisma 40 poäng på utställning som WPB. Kiara fick 38 poäng och det var helt rätt, den dagen.

Så du förutspråkar avel utan papper = buskavel, framför avel med godkända hästar?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Hagelberg
9/27/08, 2:16 PM
#272

#266 Helt ok, sånt händer Flört

Annons:
Hagelberg
9/27/08, 2:51 PM
#273

#270 Jag kan inte riktigt hålla med dig. Själv anser jag inte att premieringsnämnden slår ner oetablerade hästägare. Att det kan upplevas som om fler "okända" hästägare får sämre poäng och kritik än etablerade kan vara att de etablerade helt enklet inte tar med sig annat än det de får bra kritik på. De andra hästarna har de redan kastrerat, kört in/ridit in och har hästen för försäljning som "brukshäst" eller vad man säger. Etablerade uppfödare med många hästar har ju ett intresse och stor kunskap om vad/hur rasen ska se ut mm. Vi "vanliga" människor kommer ju med vår egen pärla där vi många gånger har våra känslor i hästens som individ. Menar absolut inte att vi "vanliga" människor inte har kunskap men vi är nog mer känslomässigt involverade i våra hästar. När det gäller utställning så kan hästan faktiskt vara tåvid ena gången och korrekt andra gången! Det beror på hur du skött verkningen. Man kan korrogera en häst till viss del (kalla det fusk om du vill) Utställning är ju skönhetstävling och det är dagen som gäller. Det är oxå ett stort arbete att förbereda sin häst för premiering/utställning. Många tror att det bara är att hämta den ur hagen men då blir det dåliga poäng, så är det. Många etablerade tränar sina hästar lika mkt som en hopphäst/dressyrhäst innan visning.

Caspianowner
9/27/08, 4:05 PM
#274

# 273

För det första talar jag inte om någon ras jag själv driver med. Utan helt i allmänna ordalag, och sitter inte på något vis och ruvar över några egna tillkortakommanden, eftersom jag inte har några sådanna.

Jag har till och med själv vart med och vunnit Best in Show med en Ponny, där vi slog ut en konkurerande skara på över 100 individer, av blandade raser. Detta var 1993.

SEn barnsben från 70 talet har jag besökt en otroligt massa utställningar och premieringar, jag bor så till i södra Sverige att jag har flera stora anläggningar på pendlingsavstånd. Har även varit på en hel del stora utställningar ute i Europa, och tittat på många blandade rasers utställningar.

Här i Sverige har jag sett så mkt tokheter och medvetna övertramp av vad en objektiv bedömning borde vara, jag har hört en kunnig publik bua från läktarna, åt domslut,

Bra att du sa detta om korrigeringar av dåliga benställningar. Om man lyckas lura en domare på detta viset, så torde det väl knappast att hjälpa framtida avkommor ELLER HUR  …….

Lorita
9/27/08, 4:09 PM
#275

#273 därför är det bättre att lämna rasföreningarna och avla vilt på ostammat? Klart fel sker och domslut kan kritiseras, titta bara på OS Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Ahnna
9/27/08, 5:18 PM
#276

#270 För det första - vårda ditt språk!

För det andra - Att en häst får olika kritik på olika utställningar eller olika premieringar gäller ALLA, inte bara importer. Och jag skulle bra gärna vilja veta vilka alla dessa "många" är som har blivit nerbankade i skorna på grund av sina jättesnygga importer?

Min hingst blev hårt kritiserad i ringen under 4 år, innan han plötsligt föll domarna på läppen och blev godkänd för avel. Jag kastrerade inte, för jag trodde stenhårt att det en dag skulle synas lång väg vad jag alltid hade sett i honom, och jag tror inte att andra kastrerar enbart på grund av vad en premieringsförrättare säger. Tror man på sitt eget projekt så behåller man kulorna ett tag till, så enkelt är det. Tror inte att särskilt många faller för grupptrycket på ett så tidigt stadium, utan egna åsikter om hingstens kapacitet och värde för aveln. Väljer man att kastrera så kan man inte skylla på någon annan, och särskilt inte en domare som gjort sitt jobb och gett en bedömning.

Jag vet inte vilken förening du syftar på, men de flesta shetlandsutställningarna är i alla fall fullbokade redan ett bra tag innan anmälningstiden går ut, så jag upplever inte att Shetlandssällskapet är besvikna på deltagarantalet. Hur det är för andra raser vet jag ingenting om, så upplys oss gärna.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maja
9/27/08, 5:39 PM
#277

Jag ber alla medlemmar att tänka på ert språk och hålla det vårdat här inne, precis som Ahnna säger.

Maja, medarbetare

Lindbygarden
9/27/08, 5:48 PM
#278

Jag undrar vad det är för fel på halvblodsaveln?

Caspianowner
9/27/08, 5:54 PM
#279

# 275

Felaktiga dombeslut ..

Om det bara hade varit vid enskilda fåtal tillfällen….  så hade jag det varit en sak för sig. Men inte när det sker systematiskt och mot domarens bättre vetande.   

Jag har t.om  suttit vid samma bord som en känd domare vid middagen efter en stor premiering, tillsammans med några kända uppfödare. Jag citerar, ordagrant vad domaren sa. Den kärringen NN skulle bara ha, nu fick hon väl vad hon behövde.. Själv blev jag så chockad att jag gick från bordet.

Lite senare fick jag veta mera om bakgrunden.  Det gällde naturligtvis  en hästägare som redan tidigare gjort några importer, som misshagat föreningen. Det är inte bra med folk som går utomlands och köper in snyggare material än vad det svenska etablisimanget klarar av att få fram.

Även i det här far fallet gällde det en importhäst, och det visste jag ju,  vad jag inte visste var att en betydande person inom föreningen tidigare försökt köpa denna häst utomlands och blivit nekad. När sedan den här " kärringen" vid senare tillfälle fick köpa hästen uppstod naturligtvist ett stort gny, ny jävlar måste hon sättas på plats, och så skedde naturligtvis.

Nämnas kan att det gällde en häst som fått mkt fina placeringar ifrån sitt hemland.

Jag har tyvärr nog varit med lite för mkt. för att låta mig imponeras av utställningar /premieringarnas undernbara värld.

Varför i helvete skulle det vara avel utan papper ?

premieringsystemet som det rimligtvis måte vara tänkt att fungera är inte alls någon dum ide, men som det i allt för många fall fungerar, ger jag inte något för. Det är ju korupta människor som har förstört systemet.

Inte för att jag vet hur många som läser det här, men det måste sannorlikt finnas åtskilligt många fler än vad som vill erkänna det, som de fakto vet, att jag har rätt. Jag var ju tex. inte ensam med domaren vid middagsbordet och det här är ju inte det enda övertramp som har begåtts.

Annons:
Lorita
9/27/08, 7:48 PM
#280

#279 du tycker ju hela systemet är kass och det i en tråd om buskavel. Det låter helt klart som om du tycker buskaveln är bättre alternativ.

Min avel och mig klankar du ner på för att jag vill ha premierade avels djur eller var det något annat som gjorde min avel dålig?

Min fråga ger buskaveln bättre resultat?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Lindbygarden
9/27/08, 9:50 PM
#281

Det är ju rent ut sagt löjligt att racka ner på loritas avel..Skrikandes

Jag vet hur mkt planering och tid L lägger ner på sina hästar och sin avel samt att mkt bra avelsdjur används för att få fram en ponny av mkt god typ och med gott temperament..

Caspianowner
9/27/08, 9:52 PM
#282

# 279

Jag tror det är bäst att du försöker läsa mitt inlägg en eller ett par gånger till.  För det tycks du inte ha gjort.

För det första har jag inte klankat ner på ditt sätt att avla, MEN DITT SÄTT ATT KLANKA NER PÅ ALLA ANDRA TYCKER JAG ÄR ETT MKT OSERIÖST BETEENDE. För övrigt, LÄS VAD JAG SKREV I MITT FÖRRA INLÄGG OM PREMIERINGSYSTEMET, näst sista stycket…..

Premieringssystemet som det är tänkt att fungera tycker jag är en god idé, om det sen också fick skötas av människor med lite integritet,  så skulle det säkert gynna och främja svensk hästavel.

Sluta för övrigt att tjaffsa om buskavel så fort det gäller uppfödare som har tappat förtroendet för rasföreningarna, eller av någon annan anledning vill jobba utanför. Deras material är inte alltid sämre.

Säljer de sina avkommor så har de väl ändå en marknad för dem, eller hur.

Kom ihåg vad som gäller inom all handelsverksamhet.

KUNDEN HAR ALLTID RÄTT !

Ahnna
9/27/08, 9:56 PM
#283

Jag kan inte låta bli att undra varför man hetsar upp sig över att några personer inom premieringsväsendet är rötägg? Sånt förekommer inom alla raser, men oavsett om någon domare har personliga vendettor mot någon hästägare så är det ju inte premieringarna som sådana som är boven i dramat. Och om det nu är så illa ställt att alla premieringsresultat är felaktiga på grund av korrumperade domare så får man väl ge katten i att lägga så mycket vikt i resultaten då, eller hur? Om man nu inte litar på domarna och tycker att de är idioter allihopa så har man två val, att visa ändå och ta det för vad det är, eller låta bli helt och hållet.

Jag vet flera exempel på hästar som förtjänat guldpoäng men som dömts ner på grund av domarens personliga åsikter om stam och ägare m.m. Men det finns ju fler domare i det här landet så för ägarnas del är det bara att visa igen för någon annan för att bevisa hästens värde poängmässigt - om det nu är så himla viktigt. (Ja, på avelsvärdering kan det förstås vara extremt viktigt att i alla fall uppnå guld.)

Poäng är inte allt. Diplom, titlar och SUCH är inte på något sätt ett bevis för att individen kommer få underbara föl, men det är en fingervisning att så troligen är fallet. Alla domare har fel nån gång, vissa fler än andra. Och hästar förändras - även om de föds med silversked i munnen och får höga poäng som unga så kan de få låga poäng när de blir äldre.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
9/27/08, 9:59 PM
#284

#282 "Kunden har alltid rätt" är bullshit, och det vet alla som någon gång har jobbat i t.ex. butik. Kunder ljuger, stjäl, myglar, fuskar med kvitton och så vidare i all oändlighet.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Caspianowner
9/27/08, 10:06 PM
#285

# 284

KINDEN HAR ALLTID RÄTT !

Vad det gäller kundens val av vara.

exitingsvillemo
9/27/08, 10:09 PM
#286

#282 Säljer de sina avkommor så har de väl ändå en marknad för dem, eller hur.

marknaden för ostammade shetlandsponnyer är jättestor… Men är det rätt? Är det så det ska vara? Att föda fram hästar utan papper?

Att avkommorna blir sålda beror inte på att dessa avkommor verkligen är ngt extra, utan det beror på okunskap och låga priser!

Annons:
Caspianowner
9/27/08, 10:22 PM
#287

# 283

Jag har läst och läst i ditt inlägg och försöker förstå hur du tänker, jag är inte säker på att jag tolkar dig rätt, men en logisk gramatisk analys av texten, ger vid hand, att du menar, att det är oerhört viktigt att åka på premieringarna, men poängresultatet som du själv ger exempel på, att de ofta är åt skogen, pga domarens averssion mot hästens stam, eller hästens ägare, dem tycker du att man kan strunta i, bara man åker på premieringarna  . . .  OJ OJ OJ ! ! !

Caspianowner
9/27/08, 10:29 PM
#288

# 286

Varför ser verkligheten ut så som den gör ?  Börja gärna fundera !

Lorita
9/27/08, 10:40 PM
#289

#288 mina ena ponny har konkav noslinje, jag kanske ska börja sälja fölen som kaspisk ponny Guld i mun 

Nu tänker jag inte börja ljuga eller rucka på rasföreningarnas krav, det är knabstrupper med rätt till WPB stämpel. Så kän dig inte hotad av mig Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Caspianowner
9/27/08, 10:50 PM
#290

# 289

Visst visst visst, om du kan få den DNA härstamningsverifierad som Caspisk häst, skall du naturligtvis sälja den som sådan. Lycka till ! ! !

PS. Vem är det av oss som känner sig hotad, inte jag iallafall.

exitingsvillemo
9/27/08, 10:59 PM
#291

#288 informera gärna…

Caspianowner
9/27/08, 11:03 PM
#292

# 291

Fundera själv en stund . . . det kan vara nyttigt ! ! !

Lorita
9/27/08, 11:17 PM
#293

#290 det räcker att det är en liten häst med konkav nosrygg, vad som står i passet spelar ingen roll, det förstår ändå inte folk Guld i mun

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Lauth
9/27/08, 11:29 PM
#294

Har nu läst en mycket intressant tråd.

Är själv mycket intresserad av avel och anser att renrasig avel för rasen fortskridande är viktigt och bör främjas.

Okontrollerad och framför allt oplanerad avel bör stävjas med de medel som finns tillgängliga.

Gällande premieringar och utställningar. Om jag åker med i mitt tycke världens finaste ponny/häst men gång efter gång får låga poäng (35-36) är det då fel på bedömningarna eller är det möjligtvis jag själv som har fel? Är det rättvist att säga att det bara beror på att systemet är korrupt. Tänker man inte tanken att kanske har min ponny brister som jag själv inte orkat vara tillräckligt objektiv för att se?

"Det är inte ens fel att två träter" tänk på det..

Caspianowner
9/27/08, 11:35 PM
#295

# 293

Bedrägerier kan alltid uppstå, men vad har det igentligen med den tidigare diskussionen att göra, vill du byta samtalsämne eller . . .

Caspianowner
9/27/08, 11:47 PM
#296

# 294

Det är klart att det kan vara så !

Men det är ju egentligen inte det vi pratar om.

Lorita
9/28/08, 12:04 AM
#297

#295 det är just det buskavel är man säljer en häst som något som den inte är. Men kanske liknar, A-ponny är en shetlandsponny (utan stam) en tigrera över A-ponny mått (det blir en shetlandsponny) är en knabstrupper, så kan vi lagga till kaspisk ponny konkav busslinje och ponny då blir den en caspisk ponny….enkelt för busk avlaren och inte behövs det stam eller DNA dom reggas ju som korsningar. Välomen till vår verklighet Guld i mun

Sen sitter du här och försöker försvara busavel för att enstak hingstägare känner sig orättvist behandlade Skrikandes

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Mangis
9/28/08, 12:11 AM
#298

Med risk för att bryta den gulliga stämningen Tungan ute i tråden skulle jag vilja kapa den ett tag. Alla här verkar mer eller mindre avelsintresserade, så jag tänkte be er om hjälp med följande omdöme:

Typ: Kortlinjerad
Hhb: Vackert huvud välansatt hals m. svag överlinje kort bog lång manke matt rygg muskelfattigt kors
Erk: Välbenad från sidan Benad för storleken ngt tät
Skritt: Kort m. svagt påskjut
Trav: Kort markbunden svagt påskjut

Tyvärr fick jag inga poäng. Hon räknas som korsningshäst och då finns det ingen rasstandard. *besviken* Rörelserna stämmer väl med min uppfattning av hennes rörelsemönster de senaste månaderna. Kanske växer det bort, kanske inte. Men resten? Vad kan räknas som allvarliga fel hos en ettåring av kommentarerna?

Lauth
9/28/08, 12:17 AM
#299

#298

Inget av det skulle jag räkna som allvarliga fel på en 1-åring. Kritiken tyder på att hon för den dagen var i en utvecklingsfas och därmed kanske inte till sin fördel.

Lorita
9/28/08, 12:17 AM
#300

#298 Rygg och rumpa är hennes svaga punkter sen låter det som om domaren inte gillade hennes gångarter. Benen är hennes starka sidor, skulle tro att det var ett väldigt svagt silver. Men skulle vilja se hästen själv innan jag säger något om henne.

Jag ställer ut mina som WPB och då finns ingen rastandard utan poängen sätts efter brukbarhet oavsett typ.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Caspianowner
9/28/08, 12:20 AM
#301

# 297

Snälla du jag försvarar inte det du kallar för buskavel, men i de exempel du försöker konstruera kan det ju bara gälla köpare som inte bryr sig ett dugg om hästens ras eller vilka raser den har i sig.

Och då är ju alla nöjda !

Jag har tidigare själv poängterat vikten av renrasavel och bevarande av genetiskt material.

Verkligeheten är ju dock den att intresse för rasrenhet finns i huvdsakligen hos den som avser att avla med en viss ras, som tex jag själv. Den som tex skall ha en bra hopphäst tittar ju naturligtvis efter viktiga egenskaper för den disiplinen och bryr sig naturligtvist inte om ifall hästen är renrasig eller om det är en korsningsprodukt.

Dessutom måste vi komma ihåg att det endast är en mindre del av de hästar som säljs i Sverige där köparen är ute efter att göra någon högre karriär i någon desiplin överhuvudtaget. Den volymässigt största svenska marknadern är ju endå hästar för promenadridning och lite enkla klubbhoppningar och liknande.

 Så välkomna själva in i verkligheten.

Mangis
9/28/08, 12:24 AM
#302

Tror ni att man skulle kunna be om att få poäng efter SWB rasstandard? Hon är ju ändå reggad där, i register (3). Jag vet att omdömet är viktigast, men fattar ju inte hälften. *ler*

#300 Min kompis som är Connemarakunnig kallar hennes kors för brant (tror jag det var) och trodde att det kunde tas som muskelfattigt? Hon har ju värsta äppelrumpan för att vara ettåring tycker jag själv. Förhoppningsvis kommer film såsmåningom, men kan dröja ett tag.

Lorita
9/28/08, 12:25 AM
#303

#301 jag skickade en länk till dig, bara hon föder upp lika mycket falska hästar av min ras som vad vi producerar med riktiga papper…om du kallar 50% falska hästar en liten del då får det stå för dig och det finns fler buskavlare, tro mig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Mangis
9/28/08, 12:42 AM
#304

Verkligeheten är ju dock den att intresse för rasrenhet finns i huvdsakligen hos den som avser att avla med en viss ras, som tex jag själv. Den som tex skall ha en bra hopphäst tittar ju naturligtvis efter viktiga egenskaper för den disiplinen och bryr sig naturligtvist inte om ifall hästen är renrasig eller om det är en korsningsprodukt.

Det här stämmer väl med min uppfattning, faktiskt. Hästen ska avlas för användbarhet och hållbarhet. Tanken med premieringarna är därför god (god exteriör ska ju föreställa god hållbarhet, och det får vi väl acceptera tills det är motbevisat). Men om jag korsar fram en "hopphäst" som förhoppningsvis är bättre än sin föregångare och teoretiskt sett säljs under förutsättningen användbar upp till 1.30 så borde det ju inte spela någon roll vilken färg hon har på pappren? Därmed inte fel att avla renrasigt. Men ibland känner man sig rätt utesluten när man inte ens får vara med på treårstest, utställningar, you name it. För att mamman var travare, med samma grund som fullbloden. Alla tre orginalhingstarna i stammen.

Caspianowner
9/28/08, 1:27 AM
#305

# 303

Du verkar inte läsa vad jag skriver, Var någonstans har jag talat om några 50 % eller några procent överhuvutaget . . .

Caspianowner
9/28/08, 1:32 AM
#306

# 304

Tack ! åter igen ett exempel på korkade regler, som inte för hästverksamheten framåt.

Lorita
9/28/08, 9:41 AM
#307

Jag talar om för dig att det är fler tigreade hästar som föds och kallas knabstrupper, saluför som en ras dom inte är. Än vad vi själva föder upp, varje falsk buskhäst som folk tror är en knabstrupper för att en oseriös säljare säger så, drar ner värdet på vår ras. Jag har till och med härt folk som tror att knabstrupper är ju bara "hästar för ridskolor", det är där dessa pappers lösa ponnys/hästar hamnar.

Lika är det med A-ponnyns som inte är shetland men kallas shetland, dom drar ner folks uppfattning om vad en shetlandsponny är.

Du kan ju vara lycklig som har en ras som inte tycks ha problem med avel i buskarna som tråden handlar om och inte intriger i era rasförening tycks ha. Något som jag är lyckligt befriad ifrån Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Lindbygarden
9/28/08, 11:38 AM
#308

Allt går att sälja med mördande reklam!Oskyldig

Maja
9/28/08, 5:27 PM
#309

Jag låser denna tråd på grund av att det nu finns en del två, se länk.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: