Annons:
Etikettövrigt
Läst 25239 ggr
jen
5/17/09, 8:23 PM

tips o regler för vindskydd

Jag funderar på att sätta upp ett vindskydd i sommarhagen.

hur stort bör det vara till 2 hästar?

behövs det byggnadstillstånd?

sen ni som har vindskydd får gärna  sätta in bilder på ert vindskydd.

jag tänkte använda slipers istället för plintar för blåstens skull, och plåttak då vi har lite ligger :)

tips och ideer tack :)

Annons:
Lorita
5/17/09, 8:39 PM
#1

80% av vad dom ska ha som box om dom inte får mat där inne, men ta i lite mer det skadar inte Flört

Bygglov, det beror på om ni är jordbruk eller inte.

Jag har plåttak och plåt väggar men skivor på insidan så som inte kan sparka mot plåten och skada sig.

Om du bygger vidskyddet lite högre upp så har jag märkt att hästarna tycker bättre om att gå in. Hastar står gärna på lite höjder Flört sen blir det ju torrare också Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




jen
5/17/09, 8:52 PM
#2

ja, jag tänkte plåttak, och byggskivor som väggar.(har skivor också ligger som ska målas)

jag tänkte även ha glipor mellan skivorna på alla sidor så de kan se ut åt alla håll.

marken tillhör en jordbruksfastighet

Lorita
5/17/09, 9:30 PM
#3

#2 då ska du inte behöva bygglov men ring och fråga kommunen Flört

Det blir säkert jätte bra, det som är viktigt är att en häst kommer ut så inte en annan häst kan stänga inne eller ute hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




jen
5/17/09, 9:40 PM
#4

ja, man kanske skulle ha öppningar på båda långsidorna?

Lorita
5/17/09, 9:45 PM
#5

Bara det inte blir tvärdrag så är två öppningar perfekt Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




jen
5/17/09, 9:49 PM
#6

eller kanske öppet en HEL långsida, som ett fotbollsmål….

Annons:
lisette
5/17/09, 9:54 PM
#7

jag har samma tankar som dig här jen.

har dock inte någon jordbruksfastighet, men bor utanför stadsplaneringen.

kom nyss på att man får bygga 15 kvm utan bygglov, så det borde man ju kunna göra utan problem.

mitt vindskydd kommer att vara öppet på framsidan.

om du arrenderar marken så borde du kolla om du får bygga där innan du gör något.

Lorita
5/17/09, 9:55 PM
#8

Jag hade före dragit öppen långsida i kanterna och en vindvakt (målvakt) i mitten. om du bygger det 6X3 meter och låter ena långsidan var två meter öppet + två meter stängt + två meter öppet. Då får hästen vindskydd från alla vädersträck.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




lisette
5/17/09, 10:01 PM
#9

här är bilder på någons lösdrift

jag gillar det, mne lite överkurs för mig känner jag. ;)

QALM
5/17/09, 10:03 PM
#10

När man bygger till djur så ska man ha tillstånd av Länstyrelsen för att göra bygget. Eftersom jag har många hästar så vet jag inte om det finns några speciella regler för hur många hästar man bygger till.

Men när jag byggde skulle jag lämna in en ritning på bygget och få den godkänd innan jag fick använda ligghallen.

Då skulle öppningen ligga åt söder och hela framsidan ska vara öppen och sidorna täckta. På den bakre väggen på ligghallen ska det vara öppet 50cm i övre kanten.

Jag har jordbruksfastighet och det spelade ingen roll. Jag var tvungen att ha tillstånd.

Lorita
5/17/09, 10:04 PM
#11

#9 jättefint, där kan ingen häst bli klämd Skrattande jag hade nog velat lägga det på en höjd Tyst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




lisette
5/17/09, 10:04 PM
#12

#10 fast beror det inte på hur många hästar som ska vistas där inne samt om man är företagare/ har hästnäring? tror nästan det.

edit:

så här står det på sjv.

3 § Kravet på förprövning enligt 5 § djurskyddsförordningen gäller inte

1. om det antal djur som ryms på anläggningen, av det eller de djurslag som berörs av den planerade byggnadsåtgärden, efter denna kommer att
understiga 5 hästar

Lorita
5/17/09, 10:08 PM
#13

#10 mitt lösdrift komtill tvärt om miljö och hälsa sa öppna porten och låt hästarna gå in (ladan användes inte längre) så blev jag med lösdrift Oskyldig

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
lisette
5/17/09, 10:08 PM
#14

#11 men har man inga höjder (som mig) så får man nog göra det bästa av det hela. =)

Lorita
5/17/09, 10:17 PM
#15

#14 ofta sluttar en hage lite och då lägger man lösdriften där det är högst, det behövs inga berg för att hästarna ska tycka om det Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Alex
5/17/09, 10:19 PM
#16

Tänk på att placera det rätt bara, speciellt om man har en sida öppen. Sydväst är det väl det blåser mest ifrån i Sverige. Så däråt bör ju den stängda delen vara, för att få det bästa skyddet större delen av tiden.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
5/17/09, 10:21 PM
#17

#15 inte hos mig, tyvärr. vi har inte många backar i vår närhet. vinterhagen är verkligne platt. =(

Lorita
5/17/09, 10:26 PM
#18

#17 det behövs inte backar utan hangen kan luta 1-2 grader (=obetydligt) bara och där ska du placera vindskyddet inte mitt på som många gör. Hästar är väldigt känsliga för små detaljer, är vinskyddet högst om så bara ett par cm så tycker dom att dom kan stå där och se över hela värden. Det är det som gör skillnaden mot använda och oanvända vindskydd Tyst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




jen
5/17/09, 11:26 PM
#19

#10 men tror du det gäller när det är vindskydd i en sommarhage?

Tillstånd från markägaren har jag iallafall :)

Lorita
5/17/09, 11:30 PM
#20

#19 nej bara om det ska vara vindskydd för vintern = ersättning för stall.

Har man jordbruk få man bygga hallar för jordbruket utan bygglov och det är vad du bygger nu, lite annat gäller om det är naturskydds område Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
jen
5/17/09, 11:34 PM
#21

#20 som jag trodde då.

hur är det med grannar som ev klagar på att en utsikt förstörs då?

Markägaren och jag kom på att de som bor presis vid betet är lite nojjiga. De har klagat förut när det hade stått en gammal traktorkärra som var trasig där nere.

Det störde deras utsikt sa dom.

deras hus är beläget mycket högre än betet och det går en väg emellan.

jen
5/17/09, 11:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

här står Wambezi i hagen :)

jen
5/17/09, 11:37 PM
#23

bakom staketet går vägen, och man ser en skymt av grannens hus

Lorita
5/17/09, 11:41 PM
#24

jen fråga grannarna och be om skriftligt tillstånd Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




jen
5/17/09, 11:47 PM
#25

#24 hmm, jo.. Jag får lägga fram det på ett smart sätt….

Lorita
5/17/09, 11:53 PM
#26

#25 jag vet klia och fråga snällt Oskyldig var tycker du är bästa platsen typ Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




jen
5/18/09, 12:30 AM
#27

mm, jag vet att de gillar att hästarna går där eftersom de inte tycker om när det växer igen Flört

så, det ska jag utnyttja…  hehe

De grannarna är lite speciella nämligen…  allt ska vara perfekt runtikring Tyst

så typ att jag behöver sätta upp ett vindskydd, annars kan de inte vara där kommer jag att säga

Annons:
Zahara
5/18/09, 11:41 AM
#28

#7 här får vi bygga 30 m2 utan bygglov om vi e utanför stadsplanerat område, borde inte ni med få det?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

lisette
5/18/09, 11:46 AM
#29

#28 tänkte på friggebod.

jag vet när vi köpte vårt hus så var det taxerat som jordbruk. då sa mäklaren att man fick bygga 40 kvm utan bygglov.

jen
5/18/09, 12:55 PM
#30

jo, jag har kollat med min bror som har suttit i byggnadsnämnden ;)

Man får bygga :)

Problemet är väl grannarna……

QALM
5/18/09, 1:03 PM
#31

Jag skulle ringa Länstyrelsen innan jag byggde något för då får du svaret från någon som kan alla konstiga regler dom har.

Jag använde en carport till traktorer modell större 8X15meter till mina hästar utan förprövning och det kostade mig 12.000kr i böter Gråter

Upp till toppen
Annons: