Annons:
Etikettövrigt
Läst 17640 ggr
Zabbio
2009-08-06 20:55

Hjorthornsolja? Köpa?

Någon som vet var man kan få tag i detta?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Zabbio
2009-08-06 20:59
#1

Har hört att det är lagligt igen.. men hittar ingenstans att köpa det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

f97lintro
2009-08-06 21:49
#2

Vad används det till…?

Maja
2009-08-06 22:20
#3

Samma länk som tidigare då.. ;)

Länk

Logga in som kund och köp. Undrar du om pris eller något så finns det både ett telefonnummer och en mailadress.

Zabbio
2009-08-07 02:20
#4

#2 flugmedel.

#3 har varit där men gillar inte att behöva logga in för att se priser. De ska synas ändå, annars känns det lurt och det gillar inte jg ;) Finns det ingen annanstans? Kanske något ställe i Helsingör eller nåt?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Maja
2009-08-07 02:30
#5

#4 - Då kan du ju ringa. Eller maila. ;)

Zabbio
2009-08-07 02:33
#6

#5 Ska inte heller behövas. Priser ska stå, punkt :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Linnea
2009-08-07 09:12
#7

hjorthornsolja vet jag inte men hjorthornssalt finns ju i matffärer.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

AnnaLundin
2009-08-07 09:47
#8

hjorthornsolja är varken särskila hälsosamt eller effektivt, i mitt tycke. vi (jag + stallkompisar) använde mycket av det för att hästarna skulle slippa ha så mkt blinningar på sig - kan inte påstå att jag tycker att det hjälpte något alls. Däremot blev hästarna väldigt kletiga av den äckliga hjorthornsoljan, som luktar vedervärdigt!

Lorita
2009-08-07 09:47
#9

#7 det är skillnad, hjortonsolja luktar gräsligt och ska inte komma i närheten av mat.

#4 fråga på lantmännen/odal/grangården, där har jag köpt men dom har det inte framme.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Maja
2009-08-07 10:26
#10

#8 - Ja, usch, visst luktar det hemskt?! Jag sprayade det på både kusen och mig och visst hjälpte det (inte en insekt under flera timmar), men jag fick stå och skrubba mig i duschen rätt så mycket när jag väl kom hem, för sedan var det dags för jobbet och då ville jag inte lukta apa.. ;)

Linnea
2009-08-07 12:33
#11

#9 saltet luktar också för j-kligt och är giftigt i större mängder.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Zabbio
2009-08-07 14:41
#12
#8

Nu frågade jag inte efter vad du tyckte utan har bestämt mig för att testa det och bida mig en egen uppfattning om jag får tag på det.

#9

Tack :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

AnnaLundin
2009-08-08 01:31
#13

#12 - så jag fick inte delge min erfarenhet av medlet, menar du?

SJÄLVKLART får du testa det själv, lycka till.

Annons:
Lorita
2009-08-08 10:32
#14

det luktar så man kan nog bli av med en och annan mänsklig vän också Tyst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Zabbio
2009-08-09 00:06
#15

Den risken tar jag om det hjälper..

har mycket flygfän här och hästarna får skav av att ha täcke på sig hela tiden (vbl får skav av grimman till och med om den sitter på ett par dagar, täckn m.m. sitter som de ska. Nordisen klarar sig men har nu börjat få skav vid manken efter en drös veckor.. så något som håller insekterna borta utan att riskera skav är värt en del stank!)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
2009-08-09 14:29
#16

Köp ett bogskydd det hjälper så kan han ha täcke

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Zabbio
2009-08-10 01:19
#17

#16 Bogskydd räddar inte travaren, han får skav över höfterna bl.a. ;) Ja, täcket passar och jag jag har försökt hitta så snälla insidor som möjligt.. men han får skav där av alla täcken..

Bogskyddet täcker inte heller nordsvenskens manke/hals där hans flugtäcke nu börjat skava.

Och kan man sluppa täcken tror jag att hästarna gillar att lufta pälsen också, speciellt om de måste ha ett extra lager bogskydd under täcket. Men flygfäna måste ju motarbetas.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Kimpa
2009-08-10 11:07
#18

Jag använder hjorthonsolja på mina hästar. Som Anna skriver, det är kladdigt och luktar illa, men på våra hästar fungerar det kanon. Inte en fluga på dem!
Tänk på att inte ha det på sadeltrakten/ sadelgjorden då det kan uppkomma brännskador där om du rider.

Upp till toppen
Annons: