Annons:
Etikettfoder
Läst 11130 ggr
viktoria91
2010-02-28 19:18

steel joint

undrar om någon använder/har använt detta eller har erfarnehetr om det iallafall. funkar det bra? =)

Annons:
pluttanna
2010-02-28 21:48
#1

Enligt innehållsdeklerationen så finns det inget som kan göra dessa under osm dom vill påstå.

viktoria91
2010-02-28 21:49
#2

förstod inte XD

pluttanna
2010-02-28 21:58
#3

Innehållet i steeljoint är inte annorlunda än i någon anna mineral och stärker alltså inte påståenderna om hur bra det ska vara för alla åkommor som dom påstår.

Det innehåller däremot mindre mineraler och du får alltså mer för pengarna om du väljer något annat.

Thea
2010-03-01 13:01
#4

Jag förstod inte heller vad som var magin med Steel Joint innan jag provade. Mitt resultat var en häst som rörde sig mjukare och fick dubbelt så tjocka hovväggar.

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

pluttanna
2010-03-01 15:29
#5

Men du vet inte om det var något annat under tidn som gorde detta eller om du fått samma resultat om du kompliterat med lika mycket mängd av allt var för sig. Du vet inte heller om du had brist innan eller ej och därmed fått samma resultat med något annat mineralfodr som kompliterat bättre.

Thea
2010-03-01 18:20
#6

#5: Det jag vet är att Krafft Mineraler inte klarade jobbet trots att hon "på pappret" fick samma mineraler som med Steel Joint.

Jag vet att jag inte gjorde någon som helst annan förändring i foderstaten under lång tid. Den enda justeringar jag gjorde var för proteinnivå.

Jag vet att jag aldrig hade varit så "nitisk" att jag köpt alla ingredienser för sig och pytsat till förbannelse "bara för att jämföra"! Jag anser att skötsel och träningen av hästen är viktigare än att ägna 1 timme extra åt att dutta med olika burkar varje dag….

Jag vet att när jag för några månader sedan bytte ut steel joint mot chevinal plus och Biomineral så blev hon lite stelare kroppen, dvs det tog lite längre tid för henne i uppvärmningen. Hur hovarna skulle bli vet jag inte. Det tar 9-12 månader för hoven att växa ut i hela sin storlek och nu är hon inte min häst längre. Där hann jag aldrig utvärdera Chevinalen och Biomineralen. Den nya ägaren kommer att återgå till steel joint för hon tycker också att steel joint är bättre än vanliga mineralfoder.

Men jag vet att det är många som är skeptiska till Steel joint eftersom innehållsförteckningen inte avslöjar något revolutionerande. Vad som är magin vet jag inte, men jag märkte iaf stor skillnad på min häst och jag har vänner som också vittnar om samma förändringar.

Varje hästägare får göra sina egna val och bilda sin egen uppfattning. Jag rekommenderar dock steel joint!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Annons:
Elshira
2010-03-01 20:15
#7

Nu tor inte heller jag att de gjorde något särskilt om det stod att det var exakt samma sak. Men jag kan inte heller neka att saker tas upp olika bra beroende på hur det är gjort. Ju mer naturliga saker är desto lättare tas de upp av kroppen, det kan ju trots allt vara att man använt sig av andra produkter än övriga konkurenter för att få fram diverse mineraler och som då i sin tur kanske haft effekt.

Hakuna matata!

HannaT
2010-03-01 20:29
#8

Kan någon förklara mer ingående vad steel joint är? Obestämd Nu blir man ju nyfiken…

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

viktoria91
2010-03-01 20:32
HannaT
2010-03-01 20:34
#10

#9 Tack!

Det var ganska höga priser. Hur länge håller en hink egentligen?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

viktoria91
2010-03-01 20:36
#11

verkar som den lilla vara ca 3 månader, tycker inte det är så farligt då^^

Thea
2010-03-01 21:45
#12

#10: Jag gav mig 3/4 dl/dag och en 10 kg´s hink har jag för mig räckte ca 6-7 månader.

Man får dock hålla koll på fosforhalten så den inte blir jättelåg. Jag hade dock tur och hade ett hö med ganska bra fosforhalt samt att jag fodrade med havre.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

HannaT
2010-03-01 21:50
#13

#12 Är det viktigt med analys på hö/ensilage när man ger steel joint? Vi har inte det i vårat stall tyvärr.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Annons:
Thea
2010-03-01 22:02
#14

#13: Det är ALLTID viktigt med analys på hö/ensilage! Men det är mer för att veta protein/energi-balansen för att kunna optimera foderstaten och få ut max av din träning.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

HannaT
2010-03-01 22:06
#15

#14 Visst är det önskvärt, men nu står jag utan analys i alla fall. Jag omformulerar: behöver man, alltså måste man ha analys för att ge steel joint? Jag vet att det är väldigt farligt att ge för mycket av en del minaraler/vitaminer.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Thea
2010-03-01 22:16
#16

#15: Nej, jag tror inte att det är farligt!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Elshira
2010-03-01 22:52
#17

#16 Du tror inte men faktum är att vissa är farliga att överdossera ja… Men ger man endast mineralerna och inga andra tillskott (som selen och andra vanliga) så bör det inte ta skada av det om man följer de rekommenderade anvisningarna.

Hakuna matata!

Thea
2010-03-01 23:25
#18

#17: Så länge du inte duttar med ett gäng tillskott av olika slag så är det ingen fara oavsett analys eller inte!

Men oavsett mineraler så ska du inte ger för många tillskott just pga förgiftningsrisken av vissa vitaminer och mineraler.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Elshira
2010-03-01 23:29
#19

#18 Mineraler är väll tillskott sist jag läste på förpackningen…?

Hakuna matata!

HannaT
2010-03-01 23:37
#20

Okej, tack för alla era svar! Glad Funderar på att prova Steel Joint när nästa lön rullar in.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Annons:
pluttanna
2010-03-04 12:10
#21

#6 Hur kan du påstå att hästen fick i sig lika mycket mienraler på papperet från krafts mineraler?

Kraft har nämligen inget och har heller aldrig haft  något mineralfoder som innehåller så mycket magnesium och så lite, näst intil inget fosfor alls som Steeljoint.

Med andra ord två helt skillda mineralfoder.

Thea
2010-03-05 11:10
#22

#21: Hur vet du hur jag räknat? Flört

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

pluttanna
2010-03-06 00:12
#23

Ganska så lätt att ta reda på värderna på mineralfoderen och gämföra med varandra.

Jag har dock inte tagit hänsyn till om du bytt grovfoder.

Thea
2010-03-06 21:31
#24

#23; Visst, det är bara att läsa innehållsförteckningen! Inget konstigt med det!

Fortfarande har du inte en aning om hur jag räknat och vad jag tagit hänsyn till! ;-)

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Aribigga
2010-03-06 23:14
#25

Jag skulle nog aldrig ge min ponny något som heter något med Joint… Flört

lurvponnyn.vimeddjur.se

Alma-G
2010-03-07 08:42
#26

#25 Innan jag fattade vad det var tänkte jag likadant Cool

Gronstedt
2010-03-07 13:03
#27

Inte vet jag om det är magiskt, men på de mineraler jag ger idag står inget om bor och det står inte att kalcium/magnesium är i form av dolomit. På humansidan finns det de som anser att dolomit är bättre än "vanligt" kalk och magnesium var för sig.

Annons:
may-britt
2012-05-05 02:56
#28

jag brukar det gir 30gr pr häst och  det har fungera bra på  min ene häst sen han hadde hov sprekker de er borte nu så  jag tror det fungerar bra:)

Tiktak697
2015-11-28 01:42
#29

Gammal tråd jag vet men sökte lite på detta foder men när jag läser i tråden ser jag att trådskaparen säger att den höjt protinet vips så har du svaret på varför hösten fick bättre hovkvslite hoven behöver mycket protein

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: