Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 11106 ggr
[japptravare]
3/28/10, 9:22 AM

Hingstig valack

Min häst har börjat bli väldigt "hingstig" sen han fick kompisar i hagen.

Så fort jag är ute och rider och han ser en annan häst så går han knappt att kontrollera.

Han börjar steppa/takta, svansen står rekt upp, han går på tygeln osv. Ja, han är verkligen jätte vacker när han gör så, men problemet är att jag inte har någonting att säga till om. Oftast får jag hoppa av och leda han en bra bit innan han lugnar ner sig lite iallafall.

Han liksom bara "kopplar bort mig". Han bryr sig inte ett dugg liksom. Ber jag honom stå still eller sakta ner eller något så börjar han bara med att "resa sig" eller något. Han är också väldigt stark när det verkligen gäller.

Vad ska jag göra?Btw, ledövningar osv är inget att föreslå för jag övar även detta så mycket. Tränar nh osv. I vanliga fall lyssnar han jättebra på detta, det är bara när han ser en annan häst som det inte går

Annons:
Anna-Karin
3/28/10, 10:46 AM
#1

Det finns något som heter Stroopy Gelding, ett slags örtfoder som skall dämpa valackers hormonspel… men jag har inte själv provat om det hjälper… kanske någon annan här inne som provat?????

Tusen
3/28/10, 11:10 AM
#2

#1 Låter konstigt eftersom man tagit bort dessa hormoner genom att testiklarna är borta. Övriga hormoner (alltså icke könshormoner) är ju samma för båda könen.

Anna-Karin
3/28/10, 11:31 AM
#3

#2 Som jag skrev… jag vet bara att det finns… inte om det funkar… vissa valacker kanske tar längre tid på sig/eller behöver hjälp på traven, innan de fattar att det inte längre är hingstar Flört inte vet jag… har själv inte haft problem med mina valacker.

Zadeira
3/28/10, 11:50 AM
#4

Jag tror inte det sitter i hormonerna eftersom han är valack, om det inte är så att han nyligen blev kastrerad och inte hunnit ställa om sig.

Du skrev ju att det kom sedan han fick nya kompisar i hagen. Jag skulle tro att det då beror på att han fått en annan position i flocken, och kanske tar på sig ansvaret att vara "hingst". Alltså att det sitter i huvudet. Gör han likadant i hagen med de andra hästarna? Är han inte van att gå med andra hästar?

Jag vet faktiskt inte riktigt hur man ska lösa din situation eftersom du jobbar med nh redan. Jag vet inte om ni tränar med andra hästar i närheten, annars är det ett tips att ni sakta tar en häst närmare vid träning, först på sånt avstånd att han precis märker den och börjar bete sig, sedan när han lärt sig lyssna på dig där så tar ni den ett litet steg närmare.

Linnea
3/28/10, 12:49 PM
#5

Min ena valack gör likadant ibland men han lyder ändå. Min andra valack som var hingst länge gör inte så, inte ens när han var hingst. Vet inte riktigt vad du ska göra åt det. Du kan ju leda honom förbi hästar och se vad han gör. Ledarskapsövningar vid andra hästar kanske?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

mazze
3/28/10, 12:57 PM
#6

Går han med bara valacker eller blandat?

Annons:
Tusen
3/28/10, 1:19 PM
#7

Tror att hingstbeteendet beror på att han försöker ta herraväldet i hagen. Har också haft en sådan valack en gång i tiden. Det gick aldrig ur honom helt men så länge han hade någon annan som styrde i hagen så var han lugn. Vore kanske bra att hitta en hagkompis som satte honom på plats. Det brukar lugna.

Smex
3/28/10, 1:58 PM
#8

Jag säger som några andra. Han bestämmer i hagen och det har väl gått över huvudet på honom.

Så var min valack också och speciellt med ston. Då kunde man inte kontrollera honom för fem öre. Då blev man tvungen att ha med sig ett av stona hela tiden för att han skulle vara lugn men så fort han gick med en stark valack/hingst så lugnade han ner sig direkt.

Lorita
3/28/10, 5:53 PM
#9

Jag har två frågor hur länge har du haft honom? rider du för någon tränare?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




halloonsodaa
3/28/10, 5:58 PM
#10

Min mamma hade en häst som var lite jobbig att ha att göra med. Hon tror nu i efterhand att han var klapphingst. Ingen kunde inte hålla honom när man tog in honom från hagen och då hade hon stigbett på honom, han bockade så hon flög av och var tvugen att operera sig osv.

Jag vet inte om du har haft honom så du vet när han blev kastrerad och hur det gick till, om han hade fått ner båda kulorna?

[japptravare]
3/29/10, 12:52 AM
#11

#4 Har han gått själv i omkring 2-3 år så detta är ganska nytt om man säger så ;) Fast han verkar heller inte ha någon hög rang

[japptravare]
3/29/10, 12:52 AM
#12

Hästar han redan känner gör ingenting, men så fort där är en helt ny i närheten så börjar han

[japptravare]
3/29/10, 12:56 AM
#13

# 6 Han går bara med ston (2 st)

Han "viker" inte direkt undan för dom anda hästarna i hagen, men han verkar heller inte bestämma. Så vet inte riktigt vilken rang han har ;)

#9 Jag har haft honom sen i slutet av November. Jag ska snarast börja träna riktigt för en tränare men min syster är jätteduktig och hjälper mig mycket :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: