Annons:
Etikettbeteende
Läst 32535 ggr
Zahara
2010-03-26 17:09

Blir orolig av liggande häst

Hur vet man egentligen att ens häst mår bra och bara ligger och vilar i hagen? För 2 år sedan hittade jag min gamla dam liggandes i hagen och det resulterade i att hon nästan försvann för mig, sedan dess blir jag jätte nojig så fort mina hästar ligger ner och vill bara ut och jaga upp dem så jag kan se att allt är bra med dem.

Nu har jag ju en ny häst i stallet en unghäst som jag inte känner så bra, hon la sig nyss ner i hagen och gissa vem som är nojig nu! Hon ligger fint med huvudet uppe och öronen frammåt….. vad ska jag göra för att lugna mig?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Rafflan
2010-03-26 17:39
#1

Om hon ligger länge, gå ut å få henne att ställa sig upp så lär du dig till slut att det inte är någon fara ;)

När jag är stall vakt är jag också nojig, har kommit ner några kvällar å tex en gång då hästen låg på sidan och såg ut att andas tungt och inte ens lyfte på huvudet när jag kommer, då öppna jag bara box dörren och då ställde sig hästen upp och undrat vad jag ville ;)

Men hellre det säkra framför det osäkra, en häst mår inte dåligt av att vi ställer dem upp om vi är oroliga, dem kan dessutom lägga sig igen ;)

Tusen
2010-03-26 17:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ja, nojjighet är svårt att bli av med Gladmen en unghäst sover ofta liggandes. Nästan alla hästar ligger ner och sover någon stund varje dag bara de får möjlighet och känner sig trygga. Vissa ligger oftare än andra och en del lligger gärna ner även då de är vuxna.
Lättare hästar ligger kanske generellt mer än tyngre då hästars tyngd gör att de får svårt med blodcirkulationen om de ligger för länge.

Alex
2010-03-26 18:11
#3

Nu börjar det ju bli vår, med värmande sol och allt, och då brukar man kunna se hela flockar ligga och mysa i solen. Glad Jag skulle bli betydligt mer orolig om det var dåligt väder och/eller kallt, då känns det som större risk att det är något annat. Samma sak om det är en häst som ligger ensam, utan någon som står och håller vakt i närheten. Så det är ju något att tänka på, som kanske lugnar nojan lite, att värme och sol brukar resultera i liggande vilande hästar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Taktur
2010-03-26 19:06
#4

I dag tror jag alla häster hade legat ner i skiten- de såg så ut i pälsen på dem i allafall. En låg helt utsträckt i solen o bara njöt. Tror de gillar våren o solens värme. Även i hingstflocken var det många som låg o solade sig

Cilla89a
2010-03-26 19:11
#5

Som dem andra säger, det är vår, det är inte helt ovanligt att hästarna lägger sig ner i hagen när det är vår.
Dessutom du som har 2 åring, den växer, unghästar ligger ofta ner mer än vuxa hästar.
Håller med Alex, jag hade tyckt det varit konstigt om hon valt att ligga ner om det varit dåligt väder.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

sus-sharon
2010-03-26 19:41
#6

jag har också en tendens att bli överkänslig med liggande hästar (ena hästen med upprepad gaskolik och en annan med fång..).

jag brukar helt enkelt lugnt och försiktigt gå ut i hagen och titta på hur de ligger, man lär sig ju vad som är "som vanligt". kan jag gå hela vägen fram till hästen utan att få en reaktion (öron, huvud, hals, resning i stigande ordning) så kontaktar jag veterinär.

kan dock vara svårare för din del, kanske, eftersom denna häst verkade vara ny? svårt att känna till "normalt" beteende för individen då.. huvud upp och spetsade öron brukar ju dock inte direkt vara några sjukdomstecken.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
AusaBausa
2010-03-26 22:08
#7

kan med nojja mig ibland o stanna upp o bara stirra på hästen om den ligger ner..ibland knackar jag på rutan så jag ser att han iallafall rör huvudet o reagerar på det…

ser också nu att min 2-åriga kille gärna lägger sig i solen o bara vilar…men förstår det är svårt att låta bli att nojja sig när man varit med om en sån sak..

Elshira
2010-03-26 22:10
#8

Är det en häst man vet normalt sett inte brukar ligga ner/rulla sig särskillt ofta så är det klart man har all anledning att vara orolig.

Men iaktar man dem någon minut ser man snart om de ligger och sover eller om de växlar mellan att ligga ner på magen eller på sidan och ev tittar/buffar på sin mage.

Men tro jag blev föga förvådad när våran Welsh Mountain hingst hade varit ute i paddocken (används även som hage) och hittade honom liggandes mitt i sandbanan! Inte i höhögen som de annars ev kan göra… Han är en sådan som rullar/ligger över allt där det passar. På ridturen eller när han kommer fram till en utställning mitt bland allt virrvarr (ja han lägger sig ner på sidan och sover då om han får en box bara).

Så oroa dig inte så länge du ser att de ligger stilla och är lugna :)

Hakuna matata!

fridak
2010-03-26 22:17
#9

hästarna i stallet lägger sig och myser i vårsolen. Men jag tror aldrig jag har sett dem ligga ensamma utan de lägger sig ner två och två iaf^^

Zabbio
2010-03-26 23:08
#10

Dacke lade sig, låg länge på sidan och gjorde lite konstiga pip ifrån sig idag. Då han sällan ligger ner och jag vet att han av okänd anledning blivit halt på båda frambenen, kändes det nervöst.. men pipen är normala för honom och i torrt fint gräs i vårsolen så är det kanske inte så konstigt att han ville vila fötterna :)

Höll ett vakande öga på honom men lät honom ligga, om han nu äntligen lagt sig och kan vila benen från hans lite väl tunga kroppshydda vore det synds att jaga upp honom i onödan. Han mådde finfint och gick upp efter en stund, skakade av sig och började äta.

Ang. att ta upp hästar som ligger; visst om man är orolig är det ju bättre än att chansa, men det kan vara bra att tänka på att även om hästar kan sova ståendes, så kan de inte få sin livsviktiga djupa sömn om de inte ligger ner.  De behöver inte mycket av den, men när de väl lagt sig ska man nog låta dem vila om man kan. Drar man upp dem varje gång de lagt sig så våfgar de väl snart inte längre.. :3

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rafflan
2010-03-27 01:56
#11

#10 om du syftar på mig så ställer man hästen upp eller går fram å kollar den, ställer den sig upp kan den ju lägga sig igen för då vet man ju att det inte är nåt fel på den ;)

Zabbio
2010-03-27 02:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Men om du nu fått den att stå upp, vad säger att den har lust att lägga sig igen direkt efter? Speciellt om det är en häst som inte ligger så ofta. Om jag får Crow att resa sig så lägger inte han sig igen när jag gått, men annars hade han legat länge till. Kanske den var på väg att slappna av och somna, så kommer nån människa och får upp den..inte så avslappnande kanske.

Visst kan man gå fram och kolla, men får man en reaktion (lyft huvud tex) så tycker jag att man ska gå igen innan hästen reser sig helt. Inte att man ska fram och försöka få upp den. Om man inte har något skäl att vara orolig då alltså.

Lite respekt för våra djurs rätt att vila måste vi väl ha.

Men jag menade inte bara till dig utan allmänt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rafflan
2010-03-27 02:18
#13

#12 jo, asså ligger dem normalt å vilar ser man det ju, är man tveksam brukar jag vissla eller knacka på box gallret så brukar dem kolla upp, men är man orolig går jag in å ställer dem upp, har en nordis hingst i stallet som skrämde mig varje dag i början, han ligger ofta ner och stönar högt och konstigt, det är bara sån han är, men det låter som han e sjuk om man inte är van ;)

Även en häst på ridskolan som vissa lite påminande kolik symtom, hämtade instruktör och när hon kom stod han  upp som vanligt, vi kolla honom iaf, men hitta inge fel på honom.

Är man tveksam är det inge fel att ställa dem upp för säkerhets skull, dock betyder det ju inte att man ska ställa dem så fort man ser dem lägga sig ner å du kan ju inte alltid gå å passa på den när den lägger sig ner ;)

Annons:
Kimpa
2010-03-27 10:19
#14

Nu när vårsolen tittar fram är det absolut inget konstigt om unghästarna lägger sig och njuter av värmen.
Ibland ligger nästan hela våran flock ner ( ser lite kul ut) och de är allt från 1-9år.

Enda gången jag blir/ har varit orolig är om de själva verkar oroliga eller att de lägger sig ner i leran och blir liggande.

Men som det låter på din #0 häst verkar han bara vara frisk och njuta/vila.

lisette
2010-03-27 13:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

min ponny låg ner jättemycket tidigare. växtvärk kanske?

men jag brukar inte bli orolig, men här blev jag lite. ;)

lisette
2010-03-27 13:07
#16

måste bara dela med mig av en riktig latmask…

sahara86
2010-03-27 13:15
#17

Om vuxna hästar ligger utslagna på sidan för länge är det inte bra och då brukar jag alltid kolla till dom. Om de ligger med huvudet uppe så brukar det inte vara så farligt, då vilar de förmodligen bara, men ibland går jag ut och ser efter ändå (självklart utan att jaga upp dom).

jackiejohn
2010-03-27 15:30
#18

Min shettis brukar ligga helt utslagen när han lägger sig ner ;)

i början blev ja orolig för han ligger så still jättelänge känns det som (a) Vbl brukar ligga med huvudet upp har aldrig sett henen ligga ner helt så ;o

Här kan dom inte ligga och sola….de är ca. 30-40cm snö kvar -.-'

BeatriceHolmberg
2010-03-27 21:14
#19

#16 Haha , vilken gottegris ! :D

Kimpa
2010-03-27 22:58
#20

#16 åh gud va skönt! Snacka om att sträcka ut och sova.

Annons:
Zahara
2010-03-29 09:49
#21

Ja jag lär väl mig så småning om kanske :) måste lära känna hästen med. min andra unghäst låg ner ofta och hon snarkade högt! Kunde höra henne in i huset från hagen 50 meter bort, där oroade jag mig inte ett dugg, henne kunde man gå fram till och hon låg bara kvar och undrade vad man ville :) den gamle ligger på sommarnätterna men ligger hon ute dagtid tar jag alltid upp henne då hon nästan aldrig ligger dagtid utom den gången hon var dålig!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Elshira
2010-03-29 10:06
#22

#21 Även min ena hingst "pratar" (gnäggar lite dämpat) i sömnen och "springer omkting" (rycker i benen) när han sover (han ligger helt utslagen på sidan)! xD

Hakuna matata!

Rynkel
2010-06-28 21:51
#23

När jag läser detat blir jag lite skrattig. Min ponny brukar inte ligga ner jätte ofta på dagar osv, men då och då händer det. Två-tre månader sedan kom jag och mamma till stallet och hästen ligger ner i hagen och jag tänkte inte alla på det, går och hämtar en skottkärra så mamma kan mocka och ställer mig i foderkammaren osv. Helt plötsligt hör jag hur mamma skriker och jag tar det lugnt och ropar itllbaka men får inget svar. Går ut och ser mamma springandes hejvilt mot hagen och stallägaren med henne. Jag joggade och ropade på dem så de väntade på mig, det visade sig att ponnyn låg helt utslagen på sidan.. Både mamma och stallägare trodde hon hade dött eftersom hon nästan aldrig ligger ner på dagarna!

Det var en rolig historia att berätta följande dagar i stallet, mamma och stallägarens vilda blickar när de pekar på ponnyn i hagen och deras förvåning när jag ropade på ponnyn och hon lyfter huvudet och gnäggar tillbaka.

Ja.. haha tänkte bara berätta. Onödigt vetande Oskyldig

Gronstedt
2010-06-29 10:24
#24

En valack i "mitt" stall är lite speciell - när han sover så gör han det med besked! Han kan ligga raklång i boxen och snarka så det dundrar, och han har då i alla fall det övre ögat halvöppet. Mer än en person (även jag) har trott att han håller på att dö.

Jag har vant mig (han var min hyrhäst tidigare), men för några veckor sedan, när en elev skulle göra i ordning honom och han låg så där, gick hon in i boxen - ingen reaktion. Hon pratade med honom - han sluta snarka och började stöna. Hon petade på honom och drog honom i öronen - han rullade över på bröstet och stönade och grymtade med slutna ögon. Eleven började tro att hon borde hämta ridläraren, men vi gjorde det ultimata testet: släppte lite kraftfoder i krubban så det rasslade. Och upp for hästen med spetsade öron och dök ned i krubban. Den dagen han inte reser sig för mat ska jag bli orolig för honom Glad!

Min egen häst hade jag inte sett ligga ned på det år jag haft henne, även om det syns i pälsen att hon ligger ned på nätterna, men när de varit ute i gräshage på natten första gången i år och sedan var inne på dagen, så fick jag en chock när jag kom till boxen och den såg ut att vara tom! Var är min häst!?! Men så hördes en snarkning inifrån och där låg hon hopkurad som en fölunge och trynade. De hade väl ätit hela natten och inte hunnit sova alls Kyss.

[Folee]
2010-06-29 16:39
#25

Vi skulle prova att ha åran förra häst ute på natten eftersom han hostade och vi tänkte att det kanske var stallet. Det funkade bra och han slutade hosta.

Vi hade han ute kanske 3nätter, men stackarn var ju helt ensam! Han hade inte sovit en blund, så när han fick komma in en gång i boxen av någon anledning slängde han sig ner på golvet och började snarka!  Det gick knappt att väcka honnom, men sov gjorde han iaf.

vi trodde han skulle vara trygg med några andra hästar från ett annat stall inom synhåll men näe.. (L)

[Folee]
2010-06-29 16:42
#26

men hursomhelst tycker jag att man inte ska jaga upp hästen i onödan. Först försöka få tecken att den "lever" medan den ligger ner. Är man fortfarande orolig kanske man kan göra det. bara man inte oroar sig för mycket ;)

En häst man väl har jagat upp lägger sig förmodligen inte ner på ett tag igen!

thilda-
2010-06-29 16:54
#27

hehe när min ponny har legat ner och sovit så gör hon alltid "morgon gympa" efteråt :D ställer bakbenen långt ut.. sträcker sig framåt och kröker på nacken och de låter så skööönt för hon gör som en suckning/stön medans hon gört :P och efter att hon har sträckt sig klart så så gör hon lika dant igen fast med frambenen :P hehe har tyvärr inte lyckats få med på varken bild eller film :P

Annons:
CelsiusT
2010-06-29 19:06
#28

Åh jag ser det som underbart om man har en häst som lägger sig ner, det viar ju att den är lugn och trygg, att den vågar ligga ner och slappna av. Min unghäst har alltid legat ner och hon ligger kvar när man kommer fram, sitter ofta och kelar med henne i hagen. Vissa gånger ligger hon med huvudet uppe, adnra gånger med huvudet nere, ibland lägger hon huvudet i knät på mig när jag kommer och myser med henne.

13-åringen låg aldrig ner förut. nu när han bott här i över ett halvår har han börjat ligga ner och man kan även gå fram till honom när han ligger ner nu. Jag ser det som att hästen är avslappnad och harmonisk.

MEN jag ska erkänna att varje gång jag ser hästarna ligga ner (iaf med huvudet längs marken) så blir jag nojjig. Det var därför jag började gå fram, för att se att unghästen mådde bra när hon låg ner. Jag gick sakta och hade adlrig för mitt liv fått för mig att jaga upp en häst som ligger. När den mår så bra att den kan slappna av och lägga sig så ska vi väl inte förtöra den trygga miljön genom att jaga upp den? Därremot kan man smyga fram, kolla om man får en reaktion och sedan dra sig undan. Första gången jag smög fram till unghästen låg hon kvar med huvudet nere, därför gick jag hela vägen fram och märkte att hon bara älskade att jag kom och satte mig och kelade - hon mådde toppen!!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
2010-06-29 21:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

#26 det är rätt och föl och unghästar i alla fall kan faktiskt utveckla krubbiting om dom inte får sin djupsömn

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Rafflan
2010-06-29 22:08
#30

Hästarna i en hage hade gjort en gropp där dem rullade sig och låg och slöa, en gång tyckte vi en häst verkade ligga onödigt länge, så vandrade ut och kollade, då hade groppen blviit formad så att hästen inte kom upp, så ibland ska man kolla hur det står till, speciellt när det är varmt, så ligger hästen länge, gå och kolla om allt verkar okey :)

[Folee]
2010-06-29 22:16
#31

har aldrig sett min häst ligga ner i hagen.. men han brukar vara grön av grönska ;) han rullar sig iaf har jag sett. i boxen ligger han alltid ner!

Supersonic
2010-09-21 14:18
#32

Jag förstår din noja. Har blivit likadan efter det som hände i somras. Läs på www.hagetorp.se om du är intresserad.

lisette
2010-09-21 18:38
#33

#32 jättetråkigt det som har hänt. jag skrev på din hemsida men måste kommentera här med.

jag satt och tyckte historien var jättehemsk och det är så otroligt synd om hästen. MEN, när hästen blir plågad och ni går med på det, då är det inte enbart strömsholm som gör fel, utan även ni. ni har ju det yttersta ansvaret för hur hästen behandlas. visst, en häst som ska resa på sig kanske man får ta i lite mer, men i två timmar som ni skrev på hemsidan - det är djurplågeri.

gotlandsruss
2010-09-22 00:02
#34

jag har hört att när hästar lägger sig ner så är dom trygga? och kan slappna av på ett annat sätt

Annons:
ebengtssson
2010-09-22 00:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

kom till stallet i morse och då låg linnea (28 år) så jag gick och och bara myste lite med henne. sen blev jag oroligt, gamla hästar lägger sig väl inte ner?

Så jag tog på täcket på de två andra och gick ut med dem och hoppades att hon skulle ställa sig upp men hon gjorde inte det… Så ringde efter mamma stor gråtandes.. Som tur va så ställde hon sig upp efter att ha fått masssssssa pussar och lite äpplen.

Vad tårarna rann.

(kul att kolla in i boxen och se att hästen ligger såhär, bilden)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

ebengtssson
2010-09-22 00:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

men sen så :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Lorita
2010-09-22 07:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

#35 hästar måste ligga för att få sin djupsömn om hästen blir så stel att den undviker att lägga sig då har den ingen livskvalitet utan bör få somna.

Hästar måste få ligga platt på sidan och man ska inte väcka dom om dom ligger och sover, föl kan till och med utveckla krubbitning av att titt som tätt bli väckta då dom sover.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Gronstedt
2010-09-22 09:21
#38

Det där att friska hästar inte ligger platt på sidan tror jag inte på. De flesta hästar jag känner har "sängfrilla" på minst ena sidan om huvudet flera gånger i veckan.

Lorita
2010-09-22 09:25
#39

Dom måste ligga platt på sidan för att kunna sova och somna gör dom förr eller senare.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Rafflan
2010-09-22 12:42
#40

#37 det där tror jag inte riktigt på, sällan jag ser någon häst ligga å sova på sidan i sin box, i hagen är det är vår eller sommar kan dem dock ligga i gräset å njuta, men är då vakna ch reagerar om man kommer emot dem (för att tex ta in dem eller kolla att dem inte blivit för varma)

Dock ser jag dem ibland ligge på magen (som din bild vissar) men ännu oftare ser jag dem stå och sova.

Å står å sover djupt är inte helt ovanligt :P

Lorita
2010-09-22 12:58
#41

#40 menar du att hästar inte har djupsömn bara för du sällan ser dom sova Förvånad

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
Rafflan
2010-09-22 13:38
#42

#40 jo, men djup sömninen måste inte vara LIGGANDE ;)

Som jag skrev sist ser jag dom ofta stå upp å sova djupt därimot ;)

Gronstedt
2010-09-22 13:43
#43

Man ser ju när hästen ligger på bröstet och mulen sjunker djupare och djupare ned, kanske den vaknar till och lyfter mulen eller så kommer det en djup suck och pållen sträcker ut sig raklång med benen rakt ut. Kanske den jämkar sig till rätta lite, men snart sover den djupt. Det kanske bara varar några minuter, men det är viktiga minuter.

Hästarna i en grupp turas oftast om att djupsova - någon/några står upp på vakt medan andra ligger. Det är rangberoende hur ofta och hur länge de måste ha "vakten". Det händer att den häst som är lägst i rang inte får djupsova alls, och det märks fort. Min taskiga pålle, som var högst i rang, tog inte "vakten" för sin kompis när de bara var två i hagen de sista veckorna av sommarbetet. Även om de var inne några timmar varje dag var det inte på "rätt" sovtid, det var fodringar och folk i rörelse i stallet, så kompisen fick aldrig sova riktigt djupt. Kompisen var helt förstörd och orkade knappt med lektionerna.

Jag har aldrig sett min häst ligga raklång i boxen heller, men jag ser på pälsen att hon har gjort det. Hästar som har vant sig vid mänskliga scheman tar oftast sin djupsömn under natten, när maten är slut och det är lugnt och stilla. På bete tar de ofta djupsömnen på morgonen, när solen har börjat värma men innan det blivit för varmt.

Lorita
2010-09-22 14:17
#44

#42 "Sömncykeln börjar med att hästen står och dåsar, varefter den vanligtvis faller i ortodox sömn stående. När det är lugnt omkring hästen vaknar den till ett ögonblick och lägger sig. Efter en stund går den in i REM-sömn, som bara förekommer när hästen ligger ner, oftast utsträckt på sidan, men även på bröstet om den har stöd för huvudet"

Läs sid 6 PDF

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




WinterPrince
2010-09-22 19:59
#45

Där min häst stog innan sov alla hästarna middag. Kom man strax efter lunchtid så låg alla hästarna utslagna i hagen. Oftast på sidan med en "vakt" som låg på bröstet och dåsade.

Majamis
2011-05-09 10:10
#46

Superintressant att läsa allas kommentarer/åsikter/erfarenheter!

Jag har själv 2 hästar, ett rundare sto, en stor ponny på 21 år(otroligt pigg endå!!) och ett vbl sto på 19 år.

Köpte ponnyn i somras(2010) och hon började inte rulla sig "framför" människor förrens i vintras, och på senare tid har hon även börat ligga ner, mest på sidan. Jag började se henne ligga ner (på mage) tillsammans med sin kompis och tänkte inte så mycket på det, men för några veckor sedan så såg jag henne ligga utsträckt på sidan i solen med kajor pickandes på henne. Jag blev livrädd, trodde hon var död, men det visade sig att hon bara sov. Men så har jag varit lite orolig för hon är inte ett dugg rädd om sig, man kan lixom komma och sätta sig på henne…. Men hon brukar endå resa sig efter typ max en kvart.

Hade en minishettis med fång förut, det var lindrigt först och hon låg ner ibland, men i slutet så vägrade hon att resa sig och det var hemskt. Tillslut fick vi avliva henne. Därav min rädsla.

Tack för era smarta åsikter!Glad

gotlandsruss
2011-05-09 15:09
#47

sen brukar dom oxå ligga ner oftare när dom växer

Kimpa
2011-05-09 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Min två-åring ligger flera gånger om dagen och sover djupt. Han ligger kvar även om man åker förbi med bilen!
Då kan man snacka om djupsömnFlört.

Annons:
Kimpa
2011-05-09 21:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

En närbild på sömntutan…

kaka1234567
2011-05-09 22:10
#50

tasavtryck

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

annab1m
2013-04-02 14:00
#51

Tack för den här tråden! Jag har trott att alla mina hästar har fått kolik eller liknande. Inser att det troligen är så enkelt att det blivit lugnare i hagen sedan vi bytt ut en häst mot en annan och de ligger ner och sover oftare. Och att Nordsvensken och jag har fått bättre kontakt så att han lugnt kan ligga kvar när jag kommer. Det stämmer bättre med resten, de verkar ju fullt friska och mer harmoniska än vanligt ;)

Mantissa
2013-04-02 20:58
#52

Hu, jag hittade ett sto död i hagen en morgon. Jag blir alltid alldeles kall när de ligger på sidan🥶

Spiritinthesky
2013-04-03 10:33
#53

Gissa om jag fick hjärtklappning när jag hittade min gamla russhingst på 33 år liggandes på sidan, helt orörlig, ensam i lösdriften 😕 fick ringa pappa som fick vara i telefon när jag gick fram för att peta på honom.. men han höll sig väl bara borta från de jobbiga unghästarna och tog sig en lur för sig själv. Han var pigg och kry!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[RC1393]
2013-04-03 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Mina ligger ofta och vilar och somnar ibland. Min 18åring brukar hänga med huvudet mer och mer (liggandes) tills det slår i backen, då brukar hon inse att det är bättre att lägga sig på sidan och somna 😃

Unghästen sover mycket hon med, men min mammas arab är lite oroligare av sig och sover inte fullt lika mycket som de andra två, men när vindskyddet är nystädat sover hon mer än gärna i det nya, rena spånet^^

På bilden är Primula (18-åringen) för två vårar sedan.

Peppe
2013-04-03 16:54
#55

i somras hittade jag en av hästarna på betet liggandes på rygg med benen i vädret och med huvudet bakåtslaget. var helt övertygad om att han brutit nacken. När jag kom fram så rörde han sig inte förrän jag petade på honom, då blinkade han lite.

Han hade lyckats rulla fast i ett "dike", ja knappt det ens utan bara en liten ojämnhet i marken. Vi puttade runt honom och han ställde sig och började äta gräs igen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Upp till toppen
Annons: