10 - Ridning

Träna på rätt sätt - del två

2007-10-08 03:59 #0 av: lisette

När träningen inleds är hästen kanske totalt otränad, eller så har den varit i träning men vilat under en period, kanske under sommaren. Oavsett varför den är otränad så måste man börja försiktigt. Visste du till exempel att det tar cirka tre månader för hästens skelett att vänja sig vid den belastning som träningen innebär?

MÅNAD ETT
När träningen inleds är hästen kanske totalt otränad, eller så har den varit i träning men vilat under en period, kanske under sommaren. Oavsett varför den är otränad så måste man börja försiktigt. Visste du till exempel att det tar cirka tre månader för hästens skelett att vänja sig vid den belastning som träningen innebär? Det betyder att hästens kropp inte kan tränas ordentligt förrän tidigast efter tre till fyra månader, beroende på hur man har lagt upp träningen och hur mycket man har stegrat belastningen.

Gaffelbanden, ligamenten och lederna är väldigt känsliga i början och det bästa sättet att stärka dem är att skritta, långt och mycket, i ett friskt tempo framåt. Om man redan under första eller andra träningspasset börjar trava eller galoppera i stor utsträckning så har man bäddat för kotledsinflammationer och senskador. Även om hästen springer en del i hagen så är det inte riktigt samma sak som att ha en ryttare på ryggen eller en vagn efter sig, något som kräver att helt andra muskler arbetar än när hästen springer fritt. Så när man börjar trava är det av vikt att man inte stressar på hästen, utan låter den ta det i sin takt och röra sig mjukt framåt, bara den inte drar benen efter sig och försöker komma undan av lathet. Draghjälp av en annan häst kan behövas!

Om man skrittar i en kvart och sedan travar i en eller två minuter, för att sedan skritta i en kvart igen, så har man börjat lagom lugnt för att hästens kropp ska vänjas vid träning utan risk för skador. Det låter kanske lite, men har hästen inte jobbat på ett tag så har syreupptagningsförmågan troligen försämrats och behöver ”startas om”. Lyckligtvis går det ganska fort att träna upp hästens flås, så redan efter en vecka kan man öka till ungefär den dubbla mängden skritt och trav med gott samvete.

Delar man upp travminutrarna i två delar med cirka fem minuters skritt emellan, så får hästen arbeta i så kallade intervaller. Det är det effektivaste sättet att öka konditionen och mjölksyreresistensen, alltså att kunna springa utan att få mjölksyra. Fortsätter man öka antalet travminuter så kan man komma upp i cirka trettio minuters sammanlagd trav efter ungefär en månad. (OBS! I början bör man inte trava längre än fem till tio minuter åt gången.)

En bra tumregel är att skritta ungefär dubbelt så mycket som man travar, så det säger sig självt att ridturerna kan bli rätt långa i början. Det är en ganska lugn period i träningen, eftersom man inte kan ägna sig åt några hopp- eller dressyrpass när hästen är uppbyggnads- fasen av sin träning. Allra bäst blir det om man kan variera ridvägarna så att man inte behöver uppleva exakt samma landskap varje dag, men dessvärre har inte alla den möjligheten. Ett alternativ kan vara att lasta in sin häst i en transport och åka till ett nytt område lite då och då, för omväxlingens skull.

MÅNAD TVÅ
Med en totalt otränad häst är det bäst att vänta med galoppen i ytterligare en månad, för även om konditionen börjar bli bättre så är inte gaffelbanden och ligamenten riktigt redo för den belastningen under ryttare/med vagn ännu. Däremot kan man börja jobba med tömkörning och longering över cavaletti så snart hästen orkar skritta och trava på volt. Man kan också börja med korta dressyrpass i skritt och trav, men man bör hålla ett öga på tidtagaruret fortfarande eftersom hästen inte är redo att trava långa stunder utan avbrott. Man kan fortsätta öka intervallernas längd och antalet minuter i trav, men glöm inte bort att skritta också. Skritten är fortfarande den bästa gångarten att jobba i med den otränade hästen.



MÅNAD TRE
När två månader har gått har man kommit en bra bit på väg, men hästens kropp är fortfarande inte riktigt van vid träning. Det finns alltså fortfarande risk för skador och överbelastningar och därför är det viktigt att inte driva på för hårt. Vill man börja galoppera så bör man börja ungefär som när man började trava, alltså med en ynka minut i taget i början. Efter en vecka kan man öka till två minuter galopp per pass och så vidare, och det bästa är att göra det i intervaller precis som med traven. Man bör undvika ridbanan under de första veckorna med galopp eftersom målet inte är att hästen ska korta sig och svänga snävt, utan få röra sig i ett naturligt tempo framåt utan häftiga inbromsningar. En lagom sviktande grusväg eller stubbåker brukar vara lagom att börja på. (Men glöm förstås inte att fråga markägaren först!)

Det är inte fel tänkt att fortsätta med pass i skritt och trav en månad till, det brukar till och med rekommenderas med till exempel överviktiga hästar. Att ta det lite extra lugnt är bara bra om man är osäker på om hästen verkligen orkar. Växande unghästar bör man också vänta lite med. En annan sak att ha i åtanke är att en häst som har tränats såhär i två månader brukar ha fått upp flåset tillräckligt mycket för att bli lite het, men musklerna, skelettet, gaffelbanden och så vidare är fortfarande för otränade för busridning. Så oavsett om man väljer att börja galoppera eller inte så är hela nyckeln att man tar det lugnt och inte stressar framåt.

Dressyrpassen kan utökas under den här perioden, men det är onödigt att pressa hästen för mycket. Träna hellre ute i skog och mark och använd naturen som ridbana. Använd intervaller i dressyren också; träna en kort stund och rid vidare för att träna lite till en bit längre fram.

För den som gillar hoppning gäller det att ha lite is i magen fortfarande. Det är först när man kan rida utan att titta alltför mycket på tidtagaruret som hästens kropp börjar bli redo för att hoppa. Alltså när man kan galoppera i minst tre till fyra femminutersintervaller per träningspass, med skritt och trav emellan. Allteftersom man ökar på galoppen kan man skära ner lite på travminutrarna, men har man tid att vara ute i ett par timmar eller mer så är det bara bra så länge man skrittar mest och anpassar traven och galoppen efter det.



FORTSÄTTNINGEN
När de första tre månaderna har gått är hästens kropp redo att börja träna ”på riktigt”. Man kan till exempel börja klättra i branta backar i olika gångarter och lägga in träningspass med galoppintervaller som huvudpunkt, med några minuter i skritt emellan och såklart upp- värmning och nedvarvning. Man kan också börja med gymnastikhoppning, alltså låga hinder med fokus på långa språng där hästen måste sträcka ut mer än den behöver hoppa uppåt. Man kan alltså introducera nya saker i träningen som man inte har kunnat ägna sig åt tidigare.

Det man däremot behöver ha i åtanke under den här perioden är att klättring, galopp och hoppning är väldigt konditionskrävande och därför bör man inte göra det oftare än var tionde till var fjortonde dag. Allteftersom tiden går kan man göra det oftare. Man måste också se till hästen som individ, om den verkligen orkar med de riktigt konditionskrävande passen eller om det är bäst att fortsätta på det lugna spåret i en månad till, kanske längre.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Källor:

Böcker
Fälttävlan av Jan Jönsson
Fälttävlan - Dressyr, Terrängritt, Hoppning av Heinz von Opel
Hopplära – Strömsholmsmetoden
Akademisk Ridkonst av Bent Branderup
Dressyrskolan av Anders Lindgren

Övriga
Föreläsningar med Leg.vet. Göran Sandh
Föreläsningar med galopptränare Jan Malmborg och Helen Gärtner
Hovvårdskurs med hovslagare Rose-Marie Clark

Av: Ahnna

Datum för publicering

  • 2007-10-10
Anmäl
2007-10-11 02:13 #1 av: lisette

del två

Anmäl
2007-10-11 02:22 #2 av: Snuttan2

Nu läste jag typ hälften å dog lite sedan, ska läsa ordentligare sedan.

Men är lite fundersam till vart det kommer att just denna typ utav intervallträning skulle vara den effektivaste för att öka kondition?

För modern forskning på människor säger iallafall att det Inte är det och samma lagar lär gälla på hästar.
Utan det är när man jobbar i långsamare tempo som man håller upp längre tag, mer jogg liknande som man tränar de mindre blodådrorna (fasiken vad heter de på svenska :S) som faktiskt är de som ger musklerna syre och därför ger kondition.
Där man alltså aldrig kommre upp till att få någon mjölksyra, utan bara mjukar upp kroppen mera...

Jag har faktiskt artikel på svenska (ifrån cykel-tidning :P) på det hela, ska se om pappsen har kvar den! 

Anmäl
2007-10-11 02:23 #3 av: lisette

nu har du att göra i natt snuttan.. ;)

har ytterligare två artiklar i samma serie, men jag orkar inte lägga upp bilder osv just nu.  

Anmäl
2007-10-11 23:11 #4 av: Ahnna

#2 Vet inte om jag missförstår dig, men tanken med metoden som beskrivs i artikeln är inte att tokspringa eller liknande. Man kommer otroligt långt rent geografiskt på att trava i 5-15 minuter även om man gör det i ett ganska balanserat tempo utan jäkt. Det låter inte så mycket, men en otränad kropp har stor fördel av att jobba med uthållighetsträning i korta stötar med lite "vila" emellan för att sedan upprepa. Om man istället går ut och travar (joggar) sammanhängande i en halvtimme-45 minuter så är risken större att man förtar sig, alltså förbrukar den styrka som man gick in i träningen med. Man kanske känner sig frisk och kry de första fem-tio minutrarna, men resterande tid går inte kroppen lika spänstigt framåt längre, och blir man riktigt trött är det rätt stor risk att man snubblar eller vrickar sig för att man inte orkar sätta ner fötterna ordentligt. Och risken att överanstränga resten av kroppens delar (leder, senor etc.) ökar ju hårdare man går ut i början.

Vitsen med intervallträning är att nå en "nästan-maxprestation" och sedan vila lite för att sedan börja om. Man tänjer gränserna hela tiden utan att forsera dem. Tror att Heinz von Opel skriver lite om det i sin bok, att det är bättre att träna i intervaller än att gå ut och rida i ett visst tempo i så-och-så många minuter och sedan avbryta och gå hem.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2007-10-12 15:36 #5 av: Snuttan2

Jag vet vad intervall-träning är ;)

Och det är en bra teknik. Men inte den allra bästa enligt ny forskning (på människor, men som sagt, detsamma borde gälla på häst), vill man träna upp och mjuka upp muskler så är det som ger allra mest att ha lugnare träningspass där man inte pressar för att komma nära maxpulsen, utan ligger på en mera stadig arbets-puls. Då tränar man inte bara upp de större kraftigare blodådrorna så som man mest gör vid intervallträning å ligger å pressar kortare stunder för att sedan släppa, utan genom att ha en lugnare träning där man mer ökar cirkulationen ordentligt egenom Hela musklerna så tränar man de mindre blodådrorna och får en bättre grund-kondis.
Både springar och cyklister ser dessa träningspass både mer som "vilo-dagar" där de bara är ute och mjukar upp kroppen och får egenom blodcirkulationen och blir varma, men det är de som ger den Bra konditonen och starka muskler som håller i längden.

 

Ah, en tysk :) Men von Opel's bok är inte precis särskilt ny så den säger inte särskilt mkt. Intervall träning föreslås väll i de flesta böcker om hästar fö, möjligtvis riktigt nya välskrivna om just ämnet med special-kunskap kommer inte skriva ut det som den enda eller bästa sortens träning :/

Anmäl
2007-10-12 18:22 #6 av: Mangis

Nu kanske det inte är relevant, men när min häst fick korsförlamning för ca två år sedan så rekommenderade min veterinär (som själv är aktiv forskare) intervallträning. Då visserligen med ett annat syfte, men inte helt OT ändå. Syftet var då såklart att musklerna skulle ha en chans att via upp sig. Men var och en måste göra vad de tror är bäst.

Nu är ju inte forskning på människor direkt överförbart på hästar heller. Har du något exempel från hästvärlden, Snuttan? (Kul att du är tillbaka förresten.)

Anmäl
2007-10-19 22:33 #7 av: Ahnna

#5 Heinz von Opels bok må ha några år på nacken, men det står egentligen ingenting i den som har blivit gammalt och förlegat. Det jag menade att han nämnde var ett stycke där han förklarar på ett bra sätt varför intervallträning är säkrare än att t.ex. galoppera i 20 minuter i sträck. I uppbyggnadsfasen för en otränad kropp så finns helt enkelt inte styrkan och uthålligheten som det kräver att hålla igång länge. Samt att en otränad kropp blir mentalt trött fortare, eftersom man oftast upplever utmattningssymptom när det i realiteten finns ungefär 40-60 procent av styrkan kvar. (Det är kroppens försvarssystem för att man inte ska kollapsa, samt att man måste ha styrka kvar för att kunna återhämta sig relativt snabbt.) Är man mentalt trött när man tränar så finns större risk att snubbla eller vricka sig för att man inte längre är alert på var man sätter fötterna. Jobbar man i intervaller så hinner kroppen återhämta andningen (och därmed energin) innan man fortsätter röra sig, vilket man inte hinner om man rör sig i ett konstant tempo framåt utan avbrott.

Nu kommer vi in på begrepp som syreskuld och steady state, men det är en annan artikel... Flört (Och du kanske redan kan det, jag försöker inte vara överlägsen dig, Snuttan!)

Som du nämner så tycker bl.a. cyklister att dagar med mjukare motion är bra för blodcirkulationen, men cyklister är ju redan tränade. Artikeln vänder sig i första hand till ägare av otränade hästar, eller hästar som fått en tids vila och ska sättas igång igen.

Nu är ju inte jag forskare, men jag vet att tekniken såklart går framåt och man lär sig hela tiden nya saker. Skulle det visa sig att intervallträning eller dylika träningsformer är sämre än t.ex. det som Snuttan nämner så får ju även jag ta till mig det. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anmäl
2007-10-27 13:08 #8 av: korseett

om fler använder sig av en mjukare start, som den i artikeln, efter skador och har is i magen borde skadorna bli mindre. Jag har sett allt för mycket där de ska ha igång hästen snabbt- med i stort sett alltid nya skador som följd. Stackars djur och då skäms jag som hästägare

 

Anmäl
2009-05-13 10:50 #10 av: Ahnna

#8 Det har vi nog alla sett exempel på. Nyligen pratade jag med en bekant om hans häst som har haft kotledsinflammationer och inte har kunnats ridas på hela våren. Nu skulle han få rida igen snart och jag frågade om han hade fått något träningsschema av veterinären så att han tränar igång hästen på rätt sätt så att inte ingflammationerna kommer tillbaka. Nej... Och det visste inte ägaren själv hur man gör, han hade aldrig hört talas om sådan igångsättning som jag nämnde.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.