02 - Allmänt om hästar

Så transporterar du din häst!

2009-12-06 15:00 #0 av: Moalinn

En erfaren chaufför är viktigast när man ska skicka sin häst med en professionell transportör. Det och fler bra tips får du här!

Det finns många situationer när man kan behöva skicka sin häst med en transportör i ställer för att skjutsa den själv. Kanske man har köp hästen långtifrån eller ska sälja den till en köpare långt bort. Man kan känna sig osäker vi längre transporter och vill vara säker på att hästen kommer fram i bra skick. Oavsett orsak kan man som hästägare, säljare eller köpare hamna i den situationen att det är mest praktiskt att anlita ett proffs.

Det viktigaste när man anlitar en transportör ät att det är en erfaren och hästkunnig chaufför som kör. Det spelar ingen roll vilka tekniska faciliteter som finns om chauffören inte vet hurman ska köra, nämligen mjukt, med framförhållning och utan tvära förändringar i hastighet eller riktning.

När man har gjort sitt val och resan börjar närma sig är det dags att förbereda hästen.
Om hästen ska åka långt bör man ta ner den lite grann i kondition - om man inte ska ut på en tävlingsresa, förstås. Det gör man enklast genom att minska något på kraftfodergivan.

Hästtransportfirman ska upprätta en färdplan för varje häst. Sedan 2006 ska alla hästar i Sverige ha hästpass och det ska medfölja på transporter både inom och utanför landets gränser. En långsam transport är bättre än en snabb. Hästen mår bättre om den får stanna till och övernatta - antingen i lastbilen, om man kan göra utrymmena till box, eller i ett stall. Hästarna mår bättre av att inte åka alltför långa sträckor på en gång. Ska man skicka hästen så långt som från Spanien är det bättre att det tar en vecka än tre dagar.

vid själva lastningen överlåter man lämpligen åt chauffören, alternativt hästens ordinarie skötare, att föra hästen ombord på lastbilen.
Det är ofta erfarna hästmänniskor som uppför sig som en flockledare.

Har man en besvärlig häst underlättar det som man talar om det i förväg. Då kan chauffören planera lite längre tid för lastningen och behöver inte bli stressad på grund av tidsbrist. Om det blir stressigt kan det bli fel vid lastningen.

Checklista inför val av transportör
Har transportören tillstånd från Jordbruksverket?
Hur ser resplanen ut?
hur många övernattningar är inräknade?
Hur ofta blir det rast?
vilken erfarenhet har chauffören?
Kan man kontakta chauffören under färden?
Vilken utrustning har lastbilen? (Fjädring, spiltor/boxar, luftkonditionering, övervakningskamera med mera.
Enkel utrustning
fyra steg: Gör hästen resklar

1. Börja med att sätta på grimma. Även träns kan man ha för själva lastningen.
2. Om man har ett täcke ska det vara av ett material som kan andas.
3. Lindar man svansen kan man först knyta upp den.
4. Svansskyddet hindrar svansen att bli smutsig.

Om hästen ska ha täcke på sig måste det vara i ett andas material. Annars kan hästen bli förkyld om den blir svettig och kommer från värmen i bilen och ut i kylan. Svanskappor är numera ovanliga och oftast är det enbart en grimma som behövs. Vid lastningen bör man ha träns över grimman. Tränset tas bort när hästen har lastats, men innan den spänts fast.

Transportskydd för benen.
Det bästa sättet att skydda benen vid transport är att ha hästen oskodd och samtidigt sätta på transportskydd. Men inte alla hästar klarar av att åka barfota. Då de kan bli ömfotade. Ska man på en tävling är det inte heller möjligt. Lindor och baddar på benen är inte att rekommendera. Lindorna ka gå upp om de är för lösa eller satsa benet om det är lindade för hårt.

När man sätter på transportskydd börjar man enklast med kardborrebandet i mitten, fortsätter med det översta och slutar med det understa.

Nu är hästen färdig för avfärd!

Här ser du en häst som är klar för att åka transpo

artikel bild1.jpg

Tränset ovanför grimman vid lastning. Sätt INTE fast hästen i tränset i transporten/lastbilen!

 

Text från häst tidningen Häst Magazinet!

 

Mvh Moalinn. | moalinnahlstrom.blogg.se
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Anmäl
2009-12-06 15:06 #1 av: exitingsvillemo

Svanskappa vid transportering? Har jag aldrig hört. Måste vara otrevligt för hästen att åka längre sträckor med svanskappa på...

Anmäl
2009-12-06 15:12 #2 av: Moalinn

jo, jag vet inte. men det står ju att det är ovanligt.

Mvh Moalinn. | moalinnahlstrom.blogg.se
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Anmäl
2009-12-06 15:18 #3 av: Lorita

#1 har du sett skadorna som kan bli så skulle du aldrig åka en meter utan svansskydd, det kan till och med bli så illa att man får amputera svansen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Anmäl
2009-12-06 16:11 #4 av: Elshira

Men man behöver väll i.af inte svanskappa för att ha svansskydd? :S Okej om hästen brukar stå och gnygga svansen så att det åker av, men annars kan man ju även linda svansen med ett tynnre lite strävare bandage och sedan ett kortare flecebandage över/alternativt det vanliga skyddet.

Anmäl
2009-12-06 16:14 #5 av: Lorita

linda svansen går bra det också, bara man är medveten om att även svansen kan skadas vid transport.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Anmäl
2009-12-06 16:23 #6 av: Elshira

Men #1 frågade ju om svanskappan, inte svansskyddet. För svanskappa har då aldrig jag heller hört talas om att någon avänt vid transport. Och även jag håller med om att det måste vara obehvämt med svanskappa... Svansskyd och svanskappa är 2 olika saker..

Anmäl
2009-12-06 18:35 #7 av: exitingsvillemo

#3 nu var det ju inte svansskydd jag frågade om.

Det var svanskappa jag undrade över, precis som Elshira säger är det 2 olika saker.

Svansskydd har mina också vid transporterring, men skulle aldrig sätta på en svanskappa, förstår inte riktigt funktionen med det heller.

Anmäl
2010-01-09 22:39 #8 av: Alma-G

Om man lindar svansen, hur ska man linda isåfall?

Anmäl
2010-01-09 23:24 #9 av: imsuchadiva

Undrar också över svanskappan?

http://fredrikalidman.blogg.se
Anmäl
2010-01-10 01:06 #10 av: hannibal-roll

När jag (både privat och när jag jobbat som hästskötare) gör iordning hästar för längre transporter föredrar jag absolut stallbandage + padd framför transportskydd. Lindar vanliga stallbandage och har eventuellt boots på för att skydda mot tramp. Många är dom gånger man fått av hästar med transportskydd som suttit snett eller ramlat av. Lindor som är rätt lindade sitter bättre. Tävlingshästar är ju ofta vana vid stallbandage. Unghästar som inte är vana vid skydd/lindor och inte har skor brukar jag inte ha nåt på alls.

Svansskydd eller svanslinda har jag bara använt enstaka gånger, då på hästar som skavde upp svansen varje gång dom åkte. En svanslinda ska inte sitta för länge eller för hårt så då har jag valt svanskydd.

Anmäl
2010-01-17 21:47 #11 av: Lorita

Jag Håller på Att gå igenom gamla filmer Här är en När vi lastar May Day

 

Filmen med May Day

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Anmäl
2010-02-19 12:11 #12 av: Elshira

Är det ingen som kan ge en förklaring till varför man ev. ska ha svanskappan~?

Anmäl
2010-02-19 19:41 #13 av: Lorita

#2 svansskydd, svanskappa var säkert en felskrivning.

Svansskydd, jo får hästen ett litet sår i svansen så är det svårläkt och infektionskänsligt och det är onödigt att riskera att hästen trycker svansen mot lämen och får ett skav. Lämen har också ofta bakterier då hästen har fått där och ev skitit på den.

Jag skyddar alltid hästens svans för efter åt är det försent.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Anmäl
2010-02-19 21:24 #14 av: Elshira

Jag trodde verkligen det var en svanskappa efter som att det dessutom stod nämnt i texten, men när jag tittar riktigt noga så ser jag att det är svansskyddet som fästs i gjorden. Kunde aldrig i mitt liv tänka mig detta då jag aldrig sett det förr xD

Har bara sett svansskydd och vanlig bandagering (vilket jag brukar föredra). Men det vore ju något för de som brukar klia av sig vanliga skydd!

Anmäl
2010-02-20 00:38 #15 av: Moalinn

Tror egentligen osså att det ska stå Svansskydd.
Jag kan troligen ha skrivit fel eller så är det fel i tidningen eller så är det så. Jag har faktiskt ingen aning, har själv aldrig hört om svanskappa vid lastning.


#8
har du fått svar på din fråga ?
Annars kanske jag kan ta reda på det och skriva det till dig ? =)

Mvh Moalinn. | moalinnahlstrom.blogg.se
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Anmäl
2010-11-30 09:51 #16 av: AnnaLundin

När jag var ung kallade man svansskyddet för svanskappa. Det är nog inte konstigare än så!

Anmäl
2011-06-08 19:04 #17 av: Angelus

Sitter inte transportskydden på fel ben i bak? Kardborren ska väl gå bakåt?

Anmäl
2011-06-08 19:42 #18 av: Lorita

#17 nej dom är sydda så med ett invik för karleden och jag vill ha karlborrebanden på utsidan.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Anmäl
2011-07-04 21:24 #19 av: imsuchadiva

Hur är de egentligen, lädergrimma eller ej vid transportåkning?

http://fredrikalidman.blogg.se
Anmäl
2011-07-04 23:06 #20 av: Alma-G

#19 Nylongrimman får hästen bränsår av om den (exempelvis) försöker slita sig och lädergrimman går istället sönder, dessutom går nylongrimman svårare sönder. Så för hästens säkerhet bör lädergrimma bäras. :)

Anmäl
2011-07-04 23:19 #21 av: Elshira

#20 Att lädergrimman går sönder lättare är nog lite av en myt (eller ja lättare går den väll sönder, men en häst kan inte få av den om vi inte snackar ardenner möjligtvis), möjligtvis om det är en väldigt tunn och enkelsydd lädergrimma.

Samtliga gånger jag har haft hästar som dragit (inte ens i full panik utan mer hängt sig i grimman av en eller annan anledning) så har spännena gått sånder - tjocka som tunna.

Men för eventuella brännsår (som blir om hästen slänger runt mycket med huvudet) så är läder bättre. En lädergrimma är dessutom lättare att skära av om det behövs.

Men vill man ha en grimma som går sönder lättare just för transportåkning så kan man ta en lädergrimma och skära av den en bit, förslagsvis så lädret bara sitter ihop 1-2 cm (beroende på hur tjockt lädret är) eller så (typ som sidostyckena på ett inte allt för grovt träns) vid nacken. Då kommer lädret att gå av. Men då får man tänka på att den grimman bara används i transporten, man vill inte ha en grimma som går sönder då man leder/lastar den!

 

Men även om lädergrimman inte "går sönder lättare" (utan fösvagning) så är lädergrimma bättre i alla andra punkter!

 

Anmäl
2011-07-04 23:22 #22 av: Alma-G

#21 Okej då  vet jag det :) Har helt enkelt fått lära mig det.

Anmäl
2011-07-05 02:31 #23 av: AnnaLundin

det har åtminstone tidigare florerat rykten om att hästförsäkringen inte skulle gälla om man har annat än lädergrimma, men detta är helt felaktigt!

Anmäl
2011-07-05 07:26 #24 av: WinterPrince

#21 Jag har också den erfarenheten att det är spännen som ryker i första hand. Framförallt på grimskaft med pistolhake, där har själva haken lossnat ur ringen för mig ett flertal gånger, och då gällde det bara en överglad ponny som inte ville stå kvar i stallgången.

Har därför inte mycket till övers för s k "panikhakar". Tycker dom lossnar alldeles för lätt. Känner mig tryggare med vanliga hakar.

Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Anmäl
2011-07-05 08:59 #25 av: Elshira

#24 Ja själv band jag upp hingsten min i ett träd när han skulle badas (ville vara ute då det var soligt och varmt). Han tittade lite mycket mot stona, och la liksom lite vikt på grimman/kedjan (inga ryck eller så), då gick pistolhaken av helt...

Men har precis som dig varit med om att pistolhakemodellen lossnat ut själva ringen, dock bara på grimmor som haft det :)

 

 

Kan för övrigt tillägga att jag håller på med utställlning, och till min hingst måste man ha en kedja eller läderrem som går igenom bettet. Tylar eller delta fungerar inte då han försöker få in det i munnen. Detta leder ju till att kedja (mässing o fint) är det som man vill använda till fina utställningstäns, men jag vågar inte ens använda de kedjorna som är något tynnre än vanliga - just för att det ska gå sönder!

Så numera har jag antingen en grov kedja som inte är i mässing (det är ju svagare), men efter att ha tappat en häst på utställning pga att pistolhaken gick upp då hästen slängde läite med huvudet så går även det bort såvida jag itne tejpar över biten man ska öppna den med så den inte kan ta i något... Har för övrigt lossnat två eller tre gånger hemma.

Så nu har jag införskaffat mig en fin lädertygel som kommer få sitta på visningsbettet för jämnan - utan mässinghake. Helt läder är det enda jag litar på INTE går sönder när det är en 3 cm brett!

 

Anmäl
2011-07-05 09:22 #26 av: WinterPrince

#25, gick själva haken sönder? Shit!

Håller ju också på med utställning och har hingst. På min kedja har pistolhaken ingen ring så som på grimskaft, utan ett hål i själva hakedelen där länken på kedjan går igenom. Som på bilden.

Men i andra änden är det då ingen plupp (som det gör på bilden) utan sista länken sitter direkt i en ring som lädret sitter i. Har dessutom en dubbel kedja.

Hingstkedja

Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.